Autoelektryka

Autoelektryka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Multimetr warsztatowy AT-950D
Na rynku multimetrów warsztatowych są dostępne nie tylko wersje bogato wyposażone w funkcje pomiarowe i użytkowe, lecz również wykonania „ekonomiczne”, tylko z niezbędnymi funkcjami podstawowymi. Do takich właśnie przyrządów należy AT-950D oferowany przez firmę Labimed Electronics.

Przy wykonywaniu prostych, wstępnych czynności serwisowych prosty i tani przyrząd sprawdza się doskonale. Multimetr AT-950D zasługuje w pełni na miano takiego przyrządu. AT-950D ma niewielkie rozmiary i zdejmowaną osłonę gumową, uodporniającą go przed uszkodzeniem w wyniku upuszczenia lub uderzenia. Zarówno obudowa, jak i osłona są żółtego koloru, dzięki czemu przyrząd można łatwiej odszukać, gdy przez nieuwagę zostawi się go np. pod maską pojazdu. Potrzebną funkcję i podzakres pomiarowy wybiera się ręcznie, tj. przekręcając w odpowiednią pozycję przełącznik obrotowy. Testowany obiekt dołącza się zależnie od wybranej funkcji do dwóch z trzech gniazd pomiarowych umieszczonych w jednym rzędzie w dolnej części obudowy. Wyniki pomiarów odczytuje się na niewielkim, podłużnym wyświetlaczu ciekłokrystalicznym o maksymalnym wskazaniu ±1999 oraz wysokości cyfr 18 mm. Wskazanie wyświetlacza jest odświeżane co 0,4 s. Dane techniczne multimetru przedstawiono w tablicy załączonej do artykułu.

Funkcje pomiarowe
Multimetr AT-950D jest wyposażony zarówno w diagnostyczne funkcje samochodowe, jak i funkcje spotykane w multimetrach o przeznaczeniu uniwersalnym. AT-950D mierzy napięcie stałe i przemienne, prąd stały, rezystancję, prędkość obrotową, współczynnik wypełnienia impulsu i kąt zwarcia styków przerywacza. Sprawdza też diodę i ciągłość obwodu.

Pomiar prędkości obrotowej
Do pomiaru prędkości obrotowej multimetr AT-950D wykorzystuje metodę bezpośrednią, wymagającą połączenia przyrządu pomiarowego dwoma przewodami np. z ujemnym wyprowadzeniem cewki zapłonowej i masą pojazdu lub ujemnym zaciskiem akumulatora. Przed pomiarem trzeba jeszcze wybrać przełącznikiem obrotowym liczbę cylindrów silnika w testowanym pojeździe 3, 4, 5, 6 lub 8. Gdy silnik jest dwusuwowy, wtedy otrzymany wynik prędkości obrotowej trzeba podzielić przez dwa. Jako przewody pomiarowe wykorzystuje się dostarczone przez producenta multimetru dwa przewody (czarny i czerwony) zakończone sondami szpilkowymi z nakręcanymi chwytakami krokodylowymi z osłonami izolującymi. Zakres pomiaru wynosi od 500 do 10000 obrotów na minutę, a rozdzielczość wskazania jest równa 10 obrotów na minutę. Dla porządku warto wspomnieć o funkcji obecnie już rzadko używanej, a wykorzystywanej przy testowaniu pojazdów z tradycyjnym zapłonem, tj. wyposażonym w przerywacz. Funkcja ta jest dostępna w każdym multimetrze samochodowym spotykanym na rynku. Jest też w AT-950D. Chodzi o kąt zwarcia styków przerywacza oznaczany symbolem „DWELL”. Sprawdza się go tak samo jak prędkość obrotową.

Pomiar współczynnika wypełnienia impulsu
Funkcja ta jest oznaczana na płycie czołowej multimetru symbolem „DUTY”. Gniazda pomiarowe łączy z punktami elektrycznej instalacji samochodowej, tak jak w przypadku pomiaru prędkości obrotowej. Wynik pomiaru współczynnika wypełnienia impulsu odczytuje się w procentach.

Pomiar prądu
Samochodowy multimetr warsztatowy jest używany zwykle tylko do pomiaru prądu stałego. Z tego też względu, jak również w celu obniżenia ceny, multimetr AT-950D nie mierzy prądu przemiennego. Maksymalny prąd stały, który może zmierzyć wynosi 15 A. Przy pomiarze prądów o wartościach zbliżonych do 15 A trzeba być jednak szczególnie ostrożnym, gdyż w AT-950D układ pomiarowy prądu nie ma bezpiecznika chroniącego przed uszkodzeniem, gdy popełni się błąd.

9947 Uwagi: w.w. = wartość wskazywana left AT-950D ma tylko jeden wspólny zakres prądowy niepodzielony na podzakresy. Dysponując cęgową przystawką prądową, dostępną jako wyposażenie opcjonalne, można korzystać z bezpieczeństwa i komfortu, jaki daje bezpośredni pomiar prądu, który nie wymaga przerywania obwodu z mierzonym prądem, aby włączyć weń amperomierz. W ten sposób można mierzyć prądy o wartościach ograniczonych w zasadzie tylko parametrami przystawki cęgowej. Do pomiaru za pośrednictwem przystawki prądowej wykorzystuje się dolny podzakres pomiarowy napięcia (200 mV - w przypadku AT-950D), gdyż przystawka przetwarza prąd na napięcie. Aby otrzymać wynik pomiaru prądu, należy podzielić wskazanie napięcia multimetru przez wartość przekładni.

Pomiar napięcia
Możliwości multimetru AT-950D pod względem pomiaru napięcia nie są imponujące, choć w wielu pomiarach samochodowych w zupełności wystarczają. Użytkownik ma do dyspozycji trzy podzakresy pomiarowe napięcia stałego (0,2, 20, 500 V) i dwa podzakresy napięcia przemiennego (50, 500 V). Dokładność pomiaru napięcia stałego (tzw. dokładność podstawowa) wynosi ±0,5%, tak jak w typowym multimetrze uniwersalnym średniej klasy.

Pomiar rezystancji, test ciągłości
Funkcja pomiarowa rezystancji jest mocną stroną multimetru AT-950D. Do dyspozycji użytkownika jest pięć podzakresów pomiarowych, od 200 Ω do 20 MΩ, przy czym rozdzielczość wskazania na dolnym podzakresie 200 Ω wynosi 0,1 Ω. Dolny podzakres jest też wykorzystywany do sprawdzania ciągłości obwodu. Gdy rezystancja obwodu jest mniejsza od 30 Ω, włącza się ciągły sygnał dźwiękowy, informujący użytkownika o istnieniu ciągłości. Z funkcji tej korzysta się bardzo często, sprawdzając połączenia przewodowe instalacji samochodowej oraz stan bezpieczników, przycisków, przełączników, złącz itd.

Test diody
Ta przydatna funkcja (np. przy sprawdzaniu diod alternatora) jest dostępna w osobnej pozycji przełącznika obrotowego. W trakcie pomiaru układ pomiarowy multimetru wymusza przepływ przez diodę w kierunku przewodzenia prądu 1 mA, jednocześnie mierząc i wyświetlając napięcie, które powstaje na diodzie. Aby ocenić stan diody, trzeba wiedzieć, że przy sprawnej diodzie krzemowej napięcie na jej złączu spolaryzowanym w kierunku przewodzenia wynosi ok. 0,7 V.

Zasilanie multimetru
AT-950D jest zasilany napięciem 9 V z jednej popularnej baterii 6F22. Konieczność wymiany zużytej baterii na nową jest sygnalizowana na wyświetlaczu wyświetleniem symbolu „BAT”. Ze względu na konieczność zminimalizowania kosztu, przyrząd nie ma funkcji automatycznego wyłączania zasilania.

Wyposażenie
Wraz multimetrem AT-950D jest dostarczany komplet przewodów pomiarowych z nakręcanymi chwytakami krokodylowymi.

mgr inż. Leszek Halicki

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony