Prawo

Diagnostyka

Warto wiedzieć

Wydarzenia

Prawo

miesiąc temu  02.04.2020, ~ Administrator   

Badania techniczne: koszty rosną, opłata bez zmian [INTERPELACJA]

- Stawki za badania techniczne pozostają na tym samym poziomie od jesieni 2004 roku, czyli już 16 rok - pisali w interpelacji do Ministra Infrastruktury posłowie Paweł Kukiz i Paweł Szramka. Informowali, że interweniują na wniosek przedsiębiorców, którzy prowadzą stacje kontroli pojazdów. Ministerstwo już odpowiedziało.

Posłowie wskazują szereg argumentów za podwyższeniem obowiązującej kwoty. Od 2004 roku nastąpił prawie 80% wzrost kosztów prowadzenia tej działalności. Na koszty funkcjonowania SKP mają wpływ czynniki osobowe, czyli wynagrodzenie pracowników, koszty podatków, energii, zużycia urządzeń i wiele innych. Koszty pracownicze stanowią ok. 45%, koszty energii ok. 17%, koszty utrzymania budynku (w tym m.in. podatki i ogrzewanie) ok. 30%, a pozostałe koszty ok. 8%. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2004 roku wynosiło 824 zł brutto, a w 2020 wynosi 2600 zł brutto. Oznacza to wzrost o ponad 200% (obecnie uprawniony diagnosta zarabia średnio ok. 5000 zł netto, co przedsiębiorcę kosztuje ok. 8530 zł - podają posłowie w interpelacji).

Dodatkowo ciągły rozwój techniki motoryzacyjnej wymusza na SKP konieczność stałej modernizacji sprzętu diagnostycznego. Kolejne przykładowe argumenty? Zmiana podatku VAT sprzed kilku lat z 22 na 23%, gdzie - w przeciwieństwie do innych usługodawców - właściciele SKP nie mogli przerzuć tego kosztu na konsumenta.

Posłowie przypomnieli, że zmiana wysokości opłat za badania techniczne pojazdów nie wymaga zmiany ustawy, tylko stosownego rozporządzenia w tym zakresie. Od jakiegoś czasu temat tabeli opłat jest uzależniany od zmian prawnych wynikających z dyrektywy 2014/45/UE, co wymaga zmian ustawowych, tymczasem problem tabeli opłat może być rozwiązany za pomocą rozporządzenia, a nie ustawy.

1) Jaki jest cel tak długiego zamrożenia wysokości opłat za badania techniczne pojazdów? Czy takie działanie ma na celu doprowadzenie do załamania branży? - pytają posłowie.

Odpowiedź bez dat i bez konkretów

W ostatnich tygodniach pojawiła się krótka i nie dająca szczególnych powodów do radości dla branży odpowiedź ministerstwa:

Pragnę podkreślić, że prace legislacyjne nad aktami wykonawczymi z zakresu badań technicznych pojazdów, w tym regulującymi wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, będą mogły zostać podjęte po pełnym wdrożeniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 51) do polskiego porządku prawnego. Jednocześnie po zmianie upoważnienia ustawowego, obecnie obowiązująca tabela opłat za badania techniczne pojazdów zostanie poddana szczegółowej analizie - napisał Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Diagnosta 1 miesiąc temu na której stacji tyle płacą? ja mam najniższą + premię przy pełnym etacie 3000zł Szef zamiast płacić to daje bonusy żeby klient przyjechał, 20zł bon na paliwo, czyli nie jest tak źle
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony