ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Prawo

Warto wiedzieć

Marketing w warsztacie

Prawo

Budowa warsztatu od A do Z

3 miesiące temu  18.03.2019, ~ Administrator   

Budujemy warsztat samochodowy. Finansowanie inwestycji
Strona 1 z 6

Kosztowna inwestycja, duże nakłady, a możliwości pozyskania kapitału ograniczone są zaledwie do kilku źródeł. Zaliczyć można do nich własne środki finansowe oraz szybko spieniężalne ruchomości i nieruchomości, kredyt inwestycyjny, hipoteczny, ostatecznie terminowy kredyt obrotowy, leasing operacyjny i na końcu barter (towar za towar).

Można jeszcze wspomnieć o dotacjach z UE dostępnych w ramach programów regionalnych prowadzonych przez urzędy marszałkowskie, ARiMR na pozarolniczą działalność gospodarczą na terenach wiejskich czy dużo większych dotacjach ogólnokrajowych pozostających w gestii ministerstw. Z dotacjami na inwestycje w warsztaty samochodowe problem jest jednak taki, że bezpośrednich programów dedykowanych branży jest bardzo mało, wnioski i procedury przyznawania środków są skomplikowane, a w efekcie to tylko zwrot już poniesionych i rozliczonych nakładów finansowych.

Gdy jest taka możliwość, aby objąć część inwestycji dotacją z jakiegokolwiek źródła, to należy z tego skorzystać. Jednak w procesie planowania źródeł finansowania budowy i wyposażenia obiektu dotacja UE nie może być podstawowym źródłem finansowania, a nawet znaczącym udziałem w kosztorysie. Trzeba pamiętać, że jako system zwrotu poniesionych nakładów dotacja jest ryzykownym elementem finansowym. Co się stanie w sytuacji, gdy z powodu błędu formalnego, braku jakiegoś dokumentu czy innej błahej przyczyny dotacja nie zostanie wypłacona? Poważnie traktowana inwestycja budowlana musi mieć pewne i przewidywalne sposoby jej finansowania. Budżet musi się spinać w całość, a przewidywane nakłady na każdym etapie realizacji muszą być celnie określone lub podwyższone o margines bezpieczeństwa, gdy dokładne wskazanie wymaganych nakładów nie jest możliwe.

Koszty planowane a koszty realne – jak je oszacować?

Z oceny statystyki realizowanych inwestycji tego typu płynie okrutny pod względem finansowym wniosek. Żadna budowa warsztatu samochodowego, która prowadzona była bez skrupulatnego biznesplanu i konsekwentnej kontroli budżetu na każdym etapie działania, nie została zamknięta w przewidywanych kosztach. To, że okazała się w praktyce droższa, niż zakładano w kosztorysie, nie jest jeszcze takie przerażające. Gorzej, że te przekroczenia budżetu kształtują się na poziomie 30, a w niektórych przypadkach nawet 60% początkowo planowanych kosztów.
Największe rozbieżności między planowanymi a faktycznie poniesionymi kosztami inwestycji pojawiają się w tych inwestycjach, w których budowa prowadzona jest tzw. metodą gospodarczą, a wyposażenie dobierane przypadkowo. Pomimo że w tego typu inwestycjach wiodącym aspektem decyzyjnym jest cena danego elementu, materiałów lub robocizny, to i tak to, co jest planowane, stanowi tylko część końcowych kosztów. Idealna sytuacja to taka, gdy opracowany plan finansowy jest konsekwentnie przestrzegany i przewidziane są w nim wszystkie elementy każdego etapu inwestycji. Idealistyczne założenie, w dodatku bardzo trudne do wprowadzenia w praktyce.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 7

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony