Z bardzo dużym odezwem naszych Czytelników spotkała się zapowiedż możliwości czasowego wycofania auta z ruchu drogowego. W dużym skrócie - na czas naprawy auta w serwisie (np. po wypadku drogowym) będzie można wycofać auto z ruchu na określony czas, a tym samym zaoszczędzić na obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Pisaliśmy o tym TUTAJ. Czy to opłacalna sprawa? Trzeba wyważyć.
Samo złożenie wniosku o wycofanie auta z ruchu wiąże się z opłatą. Dodatkowo, przed wprowadzeniem auta ponownie do ruchu trzeba będzie przejść dodatkowy przegląd techniczny - też przecież nie za darmo. Czy oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu zrekompensują te koszty? To zależy przede wszystkim od kwoty ubezpieczenia.
W jakich sytuacjach można wycofać auto? Ile to kosztuje? Na te pytania odpowiada nasz ekspert, Wioletta Rolewska z Kancelarii Administracyjnej „AżDoZet” w Poznaniu.
Przepis jasno mówi, iż wycofanie z ruchu będzie możliwe tylko dla pojazdu, który musi zostać naprawiony po szkodzie istotnej lub w przypadku konieczności naprawy istotnych elementów konstrukcyjnych. Taki samochód osobowy będzie można wycofać na okres od 3 do 12 miesięcy. Dokładny okres wycofania pojazdu określa właściciel.
Maksymalnym terminem wycofania pojazdu z ruchu jest czas do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego terminu. Aby dokonać zgłoszenia w wydziale komunikacji należy złożyć stosowny wniosek o wycofanie pojazdu z ruchu wraz z następującymi załącznikami:
- karta pojazdu,
- tablice rejestracyjne,
- opłata z tytułu wycofania pojazdu.
Obowiązkowo, aby wniosek był kompletny, należy również załączyć oświadczenie pod odpowiedzialnością karną, że pojazd musi zostać naprawiony w związku ze szkodą istotną lub koniecznością naprawy istotnych elementów konstrukcyjnych. Koszt opłaty w wydziale komunikacji wycofania pojazdu z ruchu to 80 zł za trzy miesiące. Jeżeli wnioskujemy o dłuższy czas wycofania pojazdu to za każdy miesiąc ponad trzeci miesiąc jest opłata w wysokości 4 zł. Jeżeli więc będziemy chcieli wycofać pojazd z ruchy na 6 miesięcy to wtedy opłata będzie wynosiła 92,00 zł.
Przywrócenie pojazdu do ruchu będzie wiązało się z wykonaniem dodatkowego badania technicznego, gdzie diagnosta potwierdzi, że pojazd został właściwie naprawiony.
Zmiany wchodzą w życie 31.01.2022. Zmian prawnych obowiązujących od tego dnia będzie więcej.
Kolejna ze zmian będzie polegała przede wszystkim na rozwiązaniu pozwalającym na pozostawienie tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu z innego powiatu. Muszą jednak być spełnione określone warunki:
- pojazd jest zarejestrowany na terytorium RP
- posiada tablice zgodne z obecnie wydawanym wzorem - Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury tablice, które mogą pozostać to tablice z flagą unijną (bez względu na szerokość czcionki oraz znak orzełka lub jego brak nad znakiem legalizacyjnym). ,
- tablice są w należytym stanie i czytelne.
Ulegać obowiązkowej zmianie będą tablice z polską flagą, nawet jeśli będzie to przerejestrowanie w ramach tego samego powiatu. Wymianie na nowe będą podlegać też wszystkie czarne tablice. .
Tablice rejestracyjne ulegają też wymianie w przypadku, jeśli właściciel nie będzie chciał pozostawić tablic. Trzeba będzie złożyć w tym zakresie wniosek przy rejestracji pojazdu. Żeby nie zwiększać liczby dokumentów w niektórych wydziałach zostanie uzupełnimy obecny wniosek o rejestrację o nowe oświadczenie w tym zakresie, bądź będzie nowy druk oświadczenia gdzie właściciel zawnioskuje o wymianę tablic.
W sytuacji kiedy kupimy pojazd na przykład z Warszawy, zarejestrujemy go z tymi samymi numerami w Poznaniu, a później zgubimy lub zniszczymy tablice, ich wtórniki wydawane będą w Poznaniu. Tak samo będzie stosować się w przypadku wtórnika nalepki kontrolnej.
Następną zmianą jest brak rejestracji czasowej z urzędu.
Kiedy właściciel pojazdu wnioskuje o pozostawienie tablic rejestracyjnych, wówczas nie dokonujemy rejestracji czasowej z urzędu i nie wydajemy pozwolenia czasowego. Przy tej zmianie muszą być spełnione jeszcze dodatkowe warunki - musi być miejsce w dowodzie rejestracyjnym na dokonanie takiej przykładowej adnotacji - „w dniu 04-02-2022 złożono wniosek o rejestrację pojazdu w Gdańsku”. Jeżeli nie ma miejsca na dokonanie takiego wpisu, wówczas tablice mogą pozostać, ale wydany nam będzie dodatkowo pozwolenie czasowe i urząd wtedy zarejestruje nam pojazd czasowo. Dowód rejestracyjny z taką adnotacją zostaje nam oddany do momentu wydrukowania przez PWW właściwego stałego dowodu. Odbieramy nowy dowód w wydziale komunikacji zdając stary z adnotacją.
Wioletta Rolewska
"AżDoZet"
Kancelaria Administracyjna
Ul. Biała 1
60-804 Poznań
www.azdozet.pl
500-305040
503 358 930
Komentarze (0)