Fot. GITD
Kto szkoli inspektorów transportu drogowego w zakresie badań testerem diagnostycznym? Jaki zapis prawny zezwala na podłączenie się do OBD? Takie pytania zadawali wielokrotnie nasi czytelnicy pod artykułami dotyczącymi kontroli drogowych realizowanych przez inspektorów ITD, przy użyciu m.in. testerów diagnostycznych. Funkcjonariusze wykorzystują te rozwiązania do oceny stanu hamulcowego pojazdu, układu oczyszczania spalin itp.
Zadaliśmy te pytania rzecznikowi prasowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Monice Niżniak.
Czy poda Pani podać podstawę prawną, według której inspektorzy mogą dokonywać kontroli z wykorzystaniem testerów diagnostycznych i złącz OBD?
Prawo do kontroli ruchu drogowego, w tym również kontroli stanu technicznego wynika z art. 129a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.). Dodatkowo rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 2141) wskazuje uprawnionych do przeprowadzania oraz organizację, szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego. W § 1 ust. 2 pkt ww. rozporządzenia jako kontrolujący są wskazani m.in. inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Natomiast w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenie to wskazuje, że podczas wstępnej drogowej kontroli technicznej kontrolujący: może dokonać sprawdzenia stanu technicznego za pomocą właściwych metod, w tym z użyciem przyrządu kontrolno-pomiarowego będącego w jego dyspozycji,
Czy kierowca, powołując się na obawy związane z uszkodzeniem pojazdu, ma prawo odmówić takiego badania?
Zgodnie z treścią art. 72 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 2140 z późn. zm.) kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności: udostępnić pojazd (…).
Pytanie wynika stąd, że naturalnie podczas takiego łączenia może w skrajnych przypadkach dojść do spowodowania awarii w różnych systemach - oczywiście przy skrajnie niefachowej pracy operatora lub źle skonfigurowanym sprzęcie. Stąd też kolejne pytanie - w jaki sposób inspektorzy są przygotowywani do odczytu i analizy danych z testera?
Wszyscy inspektorzy transportu drogowego mają ukończony kurs specjalistyczny – dla służby kontroli transportu drogowego. Kurs specjalistyczny jest realizowany zgodnie z programem ramowym określonym w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie programów kursów specjalistycznych oraz kursów uzupełniających i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2306). Zgodnie z § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego - szkolenia osób upoważnionych do kontroli oraz okresowe przeszkolenia uzupełniające przeprowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów uważa się za spełniające wymagania określone w ww. rozporządzeniu. Oprócz tego znaczna część inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego posiada także uprawnienia diagnosty.
Zestawy kontrolne, którymi dysponuje Inspekcja (będące również częścią specjalistycznego wyposażenia 64 samochodów typu furgon) zostały zakupione dzięki projektowi "Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego. Przy zakupie zestawów kontrolnych zostało przewidziane szkolenie dla kilkudziesięciu inspektorów, które w 2018 r. przygotował dostawca, a przeprowadzili przedstawiciele producenta. Kolejna grupa inspektorów była przeszkolona w roku 2019, podczas kursu zorganizowanego przez GITD.
Komentarze (9)