Prawo

Prawo

ponad rok temu  14.06.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czy kierowca może nie zgodzić się na podłączenie testera podczas kontroli?

Fot. GITD

Kto szkoli inspektorów transportu drogowego w zakresie badań testerem diagnostycznym? Jaki zapis prawny zezwala na podłączenie się do OBD? Takie pytania zadawali wielokrotnie nasi czytelnicy pod artykułami dotyczącymi kontroli drogowych realizowanych przez inspektorów ITD, przy użyciu m.in. testerów diagnostycznych. Funkcjonariusze wykorzystują te rozwiązania do oceny stanu hamulcowego pojazdu, układu oczyszczania spalin itp.

Zadaliśmy te pytania rzecznikowi prasowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Monice Niżniak.

Czy poda Pani podać podstawę prawną, według której inspektorzy mogą dokonywać kontroli z wykorzystaniem testerów diagnostycznych i złącz OBD?

Prawo do kontroli ruchu drogowego, w tym również kontroli stanu technicznego wynika z art. 129a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.). Dodatkowo rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 2141) wskazuje uprawnionych do przeprowadzania oraz organizację, szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli ruchu drogowego. W § 1 ust. 2 pkt ww. rozporządzenia jako kontrolujący są wskazani m.in. inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Natomiast w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenie to wskazuje, że podczas wstępnej drogowej kontroli technicznej kontrolujący: może dokonać sprawdzenia stanu technicznego za pomocą właściwych metod, w tym z użyciem przyrządu kontrolno-pomiarowego będącego w jego dyspozycji,

służącego ocenie konieczności poddania pojazdu szczegółowej kontroli technicznej lub zobowiązania do niezwłocznego usunięcia usterek.

Czy kierowca, powołując się na obawy związane z uszkodzeniem pojazdu, ma prawo odmówić takiego badania?

Zgodnie z treścią art. 72 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 2140 z późn. zm.) kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności: udostępnić pojazd (…).

Pytanie wynika stąd, że naturalnie podczas takiego łączenia może w skrajnych przypadkach dojść do spowodowania awarii w różnych systemach - oczywiście przy skrajnie niefachowej pracy operatora lub źle skonfigurowanym sprzęcie. Stąd też kolejne pytanie - w jaki sposób inspektorzy są przygotowywani do odczytu i analizy danych z testera?

Wszyscy inspektorzy transportu drogowego mają ukończony kurs specjalistyczny – dla służby kontroli transportu drogowego. Kurs specjalistyczny jest realizowany zgodnie z programem ramowym określonym w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie programów kursów specjalistycznych oraz kursów uzupełniających i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2306). Zgodnie z § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego - szkolenia osób upoważnionych do kontroli oraz okresowe przeszkolenia uzupełniające przeprowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów uważa się za spełniające wymagania określone w ww. rozporządzeniu. Oprócz tego znaczna część inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego posiada także uprawnienia diagnosty.

Zestawy kontrolne, którymi dysponuje Inspekcja (będące również częścią specjalistycznego wyposażenia 64 samochodów typu furgon) zostały zakupione dzięki projektowi "Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zwiększenie efektywności działań kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego. Przy zakupie zestawów kontrolnych zostało przewidziane szkolenie dla kilkudziesięciu inspektorów, które w 2018 r. przygotował dostawca, a przeprowadzili przedstawiciele producenta. Kolejna grupa inspektorów była przeszkolona w roku 2019, podczas kursu zorganizowanego przez GITD.

Komentarze (9)

dodaj komentarz
  • ~ karol 9 ponad rok temu Naprodukowali inspektorow a auta coraz nowsze, praktycznie bez wiekszych zastrzezen, to zaczynaja szukac w komputerach bledow, kasa musi sie zgadzac i tyle. Od poczatku powstania tego badziewia bylo wiadome ze chodzi o kasiore i nic wiecej.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Lobik 8 ponad rok temuocena: 0%  Przetwornica i 230v na piny zasilania - zaświeci im się tester
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ TEDI 7 ponad rok temu To że inspektorzy byli na jakichś szkoleniach niczego nie dowodzi, trzeba jeszcze się znać i umieć to z interpretować, najważniejsze pytanie - czy ITD pokrywa wszelkie koszty związane z uszkodzeniami w samochodzie podczas kontroli.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Lukazz 6 ponad rok temuocena: 0%  A jaki przepis nakazuje mieć sprawne obd albo wogole fizycznie je mieć ? Zawsze można usunąć albo przenieść złącze w bardzo nie dostępne miejsce
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Antoni 5 ponad rok temu Z przytaczanych przez Panią rzecznik przepisów nijak nie wynika, że ktokolwiek bez zgody właściciela / dysponenta pojazdu ma prawo wpinać się do czegokolwiek - co innego jest kontrola wzrokowa (oględziny) lub przy użyciu zewnętrznych urządzeń pomiarowych będących na wyposażeniu jednostki kontrolującej, a co innego podłączanie się do czegokolwiek w pojeździe, czyli tak naprawdę ingerencja w jego układ sterowania (w tym przypadku). Druga kwestia, nie mniej ważna, to jaka jest podstawa ukarania kierowcy/właściciela pojazdu na podstawie odczytów z OBD? Do tego trzeba legalizowanych i kalibrowanych urządzeń pomiarowych, w dodatku działających całkowicie niezależnie od pojazdu - właśnie po to, by wynik kontroli był "pewny" i wiarygodny. Podłączanie się czymkolwiek pod OBD lub pod jakiekolwiek inne systemy pojazdu tego nie gwarantuje - w końcu układ OBD nie jest po to, by kontrolować stan techniczny, a jedynie po to, by pomóc w diagnostyce mechanikowi lub udostępnić informacje.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ hmm 4 ponad rok temu A nie lepiej mieć po prostu sprawny samochód?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Centrino 3 ponad rok temu Wpiąć w złącze jakiś kabel tak aby spaliło tester przy podłączaniu
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Tomasz 2 ponad rok temuocena: 100%  Chyba znowu wrócą czasy zmieniania ODB na ISO z radia
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Łysy 1 ponad rok temuocena: 100%  Odciąć zasilanie od wtyczki- i niech się łączy!
    oceń komentarz 3 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony