Prawo

Warto wiedzieć

3 godziny temu  13.03.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Nowe regulacje w branży assistance

Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował zaktualizowaną wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Pierwsza jego edycja ukazała się w 2018 roku i od tamtej pory przestrzeganie obowiązujących procedur wymaga od firm podejmowania niezwłocznych działań. Co poradnik UODO oznacza dla assistance samochodowego?

Nowe wytyczne UODO, zaktualizowane pod koniec lutego, dotyczące naruszeń danych mają istotne konsekwencje dla branży assistance samochodowego - zarówno z perspektywy ubezpieczyciela, jak i świadomości klienckiej.

W branży assistance liczy się szybki dostęp do danych, ale równie ważna jest ich ochrona – podczas nagłych zdarzeń na drodze informacje o kierowcy czy pojeździe przekazywane są bowiem między ubezpieczycielem a firmami świadczącymi usługi assistance. Pod koniec lutego 2025 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował zaktualizowaną wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych. W odpowiedzi ARC Europe Polska wskazuje kluczowe kwestie oraz rozpoczyna cykl szkoleń dla partnerów biznesowych.

Nie tylko zgłaszanie, ale i prewencja

Nowa wersja Poradnika zawiera aktualne interpretacje prawa, orzecznictwo i praktyczne wskazówki, ułatwiające administratorom podejmowanie właściwych decyzji w razie naruszenia danych. Firmy assistance, operujące danymi klientów, powinny zatem niezwłocznie zaktualizować swoje procedury, aby były zgodne z nowymi regulacjami. Kluczowe jest choćby szybkie identyfikowanie naruszeń oraz ich zgłaszanie do Prezesa UODO w ciągu 72 godzin, jeśli może to mieć wpływ na prawa i wolności klientów.

- Jednocześnie szczególną uwagę należy poświęcić jasnemu zdefiniowaniu, kto w łańcuchu przetwarzania danych - od towarzystw ubezpieczeniowych, przez operatorów assistance - pełni rolę tzw. zaufanego odbiorcy. Taki przegląd przyczyni się do optymalizacji procesu zgłaszania naruszeń, jak również pomoże we właściwej ocenie ryzyka i uniknięciu ewentualnych sankcji regulacyjnych - podkreśla Tomasz Izydorczyk, Inspektor Ochrony Danych w ARC Europe Polska. Dodaje, że zawarte w Poradniku praktyczne przykłady ułatwiające klasyfikację oraz analizę różnych typów incydentów.

Wiadomo, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, stąd w całym procesie ważne jest również systematyczne sprawdzanie, czy podmioty, którym przekazywane są dane klientów, przestrzegają obowiązujących procedur. Regularne audyty pozwolą utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa i minimalizować ryzyko nieprawidłowości.

Aktualizacja procedur

Poradnik UODO to kompleksowy dokument liczący 101 stron, ściśle powiązany z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych. Zespół ARC Europe Polska dokładnie go przeanalizował, dostosowując wewnętrzne procedury i procesy do nowych wytycznych. Kolejnym etapem będzie cykl szkoleń skierowanych do partnerów biznesowych współpracujących na co dzień z ARC Europe Polska. Podczas spotkań omówione zostaną praktyczne aspekty wdrażania zmian oraz ich konsekwencje dla obowiązujących umów powierzenia przetwarzania danych. Spotkania poprowadzą doświadczeni eksperci ARC Europe Polska, audytorzy: dr Mirosław Gumularz, radca prawny i specjalista w dziedzinie prawa nowych technologii, oraz Tomasz Izydorczyk – wykładowca na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu.

- Dziś nie wystarczy przestrzegać przepisów – kluczowe jest ich świadome wdrażanie, szybka adaptacja do zmian i stała wymiana wiedzy. W branży assistance liczy się nie tylko skuteczna reakcja na incydenty, ale przede wszystkim działania zapobiegające ich występowaniu. Naszym zdaniem właśnie tak można budować zaufanie do całego systemu usług - podsumowuje dr Mirosław Gumularz.

Fot. ARC Europe Polska

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony