Prawo

Prawo

3 miesiące temu  25.01.2022, ~ Administrator   

OFICJALNIE - nie będzie podwyżek za badania techniczne.

Fot. Piotr Łukaszewicz

Potwierdziły się nasze przypuszczenia i analizy dotychczasowych dokumentów - Ministerstwo Infrastruktury nie podniesie stawek za badania techniczne pojazdów. O aktualizację tej wyceny (dziś dla aut osobowych to niespełna 100 złotych) prosili właściciele Stacji Kontroli Pojazdów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów mówi, że to odpowiedź lekceważąca.

Ministerstwo Infrastruktury w piśmie do PISKP pisze, że na razie nie są planowane podwyżki tej kwoty oraz o tym, że stale rośnie liczba działających w kraju Stacji Kontroli Pojazdów. Pismo rządowe zdaje się stawiać retoryczne pytanie - jak ten biznes może być nieopłacalny, skoro wciąż powstaje nowe stacje? Więcej o tym piszemy TUTAJ.

- Trudno przejść obojętnie wobec tej odpowiedzi. Jest ona lekceważąca dla przedsiębiorców prowadzących SKP - komentuje Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. - ŻADEN przedsiębiorca nie przewidział tego, że przez tyle lat delegacja ustawowa nie będzie wykonywana. Rodzi się więc pytanie, czy to nie jest przypadkiem działanie celowe?

- Wielu przedsiębiorców nie myśli teraz o zysku, tylko koncentruje się na walce o przetrwanie. Nowa wysokość faktur za gaz, prąd i inne jest zatrważająca. Istotą prowadzenia każdej działalności jest osiąganie zysku. Przecież nikt nie prowadzi działalności, żeby do niej dokładać. Skoro Państwo zdecydowało się na taki model, że to przedsiębiorcy mają dbać o bezpieczeństwo ruchu drogowego sprawdzając stan techniczny pojazdów w skp, nie dostając żadnego wsparcia z budżetu, tylko inwestując swoje środki, to opłaty za badania powinny być tak określone, żeby ten zysk zapewnić. Przedsiębiorca powinien mieć taki dochód, żeby zapewniał mu pokrycie kosztów, zysk, a także możliwość odłożenia środków na inwestycje w przyszłości np. związane z wymianą, naprawą, czy zakupem nowych urządzeń. Projektowane nowe przepisy w zakresie badań technicznych spowodują dodatkowe wydatki po stronie przedsiębiorców. Tylko skąd brać na to środki, skoro koszty stale rosną i konsumują zyski. Tak należy rozumieć akceptowalne kryterium dochodowości, o którym mowa w odpowiedzi. Jeśli koszty przewyższą przychody, to działalność przestaje być rentowna, a stacjom grozi bankructwo -

czytamy na stronach PISKP.

Jak to jest naprawdę z liczbą Stacji Kontroli Pojazdów w Polsce? Rośnie czy maleje?

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów komentuje też informacje podawane przez resort dotyczące rosnącej liczby punktów SKP w Polsce. - Ministerstwo podaje dane dotyczące liczby stacji na podstawie decyzji wydanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Bardziej miarodajne są dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów, które dotyczą aktywnych stacji. Jeśli porównamy koniec 2019 r. do końca 2020 r., to przekonamy się, że w tym okresie przybyło 41 stacji okręgowych, a ubyły cztery stacje podstawowe. W sumie przybyło więc tylko 37 SKP, wzrost zaledwie o 0,7%. Według najnowszych danych CEP na koniec 2021 roku były 5443 stacje. Łącznie rok do roku przybyły 64 nowe stacje (39 okręgowych i 25 podstawowych), czyli 1,2%. W skali kraju nie jest to dużo i raczej przeczy tezie, że ciągle przybywa dużo nowych stacji, kiedy przyrosty sięgały nawet ponad 300 nowych stacji rocznie. Jeśli porówna się dane dot. wydanych nowych poświadczeń do liczby stacji wg. CEP na koniec roku, to w 2020 roku zamknięto 126 stacji (163-37=126), a w 2021 roku zamknięto 52 stacje (116-54=52). To kolejny dowód na to, że branży skp nastały trudne czasy - podaje.

Jakie Wy macie zdanie na ten temat? Czy ustawowe stawki za badanie techniczne pojazdów powinny być podniesione? Pozostają na niezmienionym poziomie od kilkunastu lat...

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 23

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 4
    SMUTNY
  • 7
    WKURZONY
  • 5
    BRAK SŁÓW

Komentarze (15)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Stefan Burczymucha 15 miesiąc temu Murem za podwyżkami!
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ ana 14 2 miesiące temuocena: 100%  niech policjant zarabia 2100 i sędzia sądu 3500 to zobaczymy jakie będą mandaty i wyroki sądu,każdy będzie brał bez strachu że straci taką zajebistą prace
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Alfred 13 3 miesiące temu Karol - a ty jedziesz na SKP na przegląd , czy podbic przegląd? Puknij się w twój sagan, jak to zrozumiesz to sie nie wygłupiaj.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ TEDI 12 3 miesiące temu Do Karol- A kto skorumpował i nauczył diagnostów brać łapówki i nie robić przeglądów? Diagności się sami skorumpowali? , a jak jedziesz na przegląd to jaką stację wybierasz? - najlepszą gdzie przetrzepią ci auto, czy "najlepszą" gdzie przymkną oko na wszystko?,- nie jedziesz do "swojego diagnosty", kto dalej wciska diagnostom pieniądze do kieszeni, żeby tylko "twój w idealnym" stanie samochód przeszedł przegląd? - a teraz narzekasz że płacisz za nic nie robienie. Żądajcie tak jak przy naprawach rzetelnego przeglądu, a nie będziecie narzekać, tym bardziej że opłata za przegląd jest taka sama niezależnie jak zostanie zrobiony.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Karol 11 3 miesiące temuocena: 100%  Do Albercik Należy im się jak psu micha? Nie bądź śmieszny, nie znasz przepisów, wiesz jak powinni auta sprawdzać? Ile powinno realnie to trwać? A co robią? Nic nie robią, pieniądze biorą, narażają ludzi. Dopóki nie zaczną pracować uczciwie obniżyłbym stawkę o połowę!
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ j555 10 3 miesiące temuocena: 100%  Może ktoś powie że to teoria spiskowa ale czy czasem jakieś lobby nie działa na korzyść "jedynej właściwej firmy badającej pojazdy" której udało się przejąć stacje w Słowacji ,Czechach itd a na nas połamali sobie zęby. Myślałem że już odpuścili ale kto wie?!
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ WOJNA 9 3 miesiące temuocena: 50%  100zl minus vat dochodowy składka zdrowotna to już jest 60 a gdzie pensja diagnosty , koszty energii , serwisu urządzeń itd, nie jest kolorowo uwierzcie.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Emma 8 3 miesiące temuocena: 0%  Stacje tak się dobrze mają ,że nie trzeba podwyższać ceny za przeglądy a,,nowy ład' niech daje dofinasowanie na media i podatki to wtedy będzie można żyć ,na razie od 2 lat to jest konsumpcja a na inwestycje to już brak środków, A Krakus niech sobie otworzy stacje to możemy wtedy cwaniakować
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Emma 7 3 miesiące temuocena: 0%  Stacje tak się dobrze mają ,że nie trzeba podwyższać ceny za przeglądy a,,nowy ład' niech daje dofinasowanie na media i podatki to wtedy będzie można żyć ,na razie od 2 lat to jest konsumpcja a na inwestycje to już brak środków, A Krakus niech sobie otworzy stacje to możemy wtedy cwaniakować
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Emma 6 3 miesiące temuocena: 0%  Stacje tak się dobrze mają ,że nie trzeba podwyższać ceny za przeglądy a,,nowy ład' niech daje dofinasowanie na media i podatki to wtedy będzie można żyć ,na razie od 2 lat to jest konsumpcja a na inwestycje to już brak środków, A Krakus niech sobie otworzy stacje to możemy wtedy cwaniakować
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Emma 5 3 miesiące temuocena: 0%  Stacje tak się dobrze mają ,że nie trzeba podwyższać ceny za przeglądy a,,nowy ład' niech daje dofinasowanie na media i podatki to wtedy będzie można żyć ,na razie od 2 lat to jest konsumpcja a na inwestycje to już brak środków, A Krakus niech sobie otworzy stacje to możemy wtedy cwaniakować
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Krakus 4 3 miesiące temuocena: 25%  No i dobrze! 100 zł za 15 minut czynności - to jest 400 zł za roboczogodzinę - tyle to nawet nie liczą ASO Ferrari czy Lamborghini...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Krakus 3 3 miesiące temuocena: 14%  No i dobrze! 100 zł za 15 minut czynności - to jest 400 zł za roboczogodzinę - tyle to nawet nie liczą ASO Ferrari czy Lamborghini...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Abnegat 2 3 miesiące temuocena: 100%  Warto przyrost SKP zestawić z przyrostem liczby samochodów i będziemy mieli obraz sytuacji.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ albercik 1 3 miesiące temuocena: 71%  uważam, że jest to zwykła skur..stwo, że od blisko dwudziestu lat nie zmieniają im ceny. i nie ma tutaj znaczenia czy to dochodowy, czy nie biznes. normalnie każdy może kreować swój biznes i od niego zależą ceny. tutaj ci ludzie są bezradni, bo otwierają te stacje kontroli licząc na jakiś zupełnie podstawowy racjonalizm ustawodawcy, a ten nie realizuje swojego obowiązku. tak zwyczajnie, obowiązku. wg mnie powinni się zebrać do kupy i zrobić pozew zbiorowy o odszkodowania i wymusić to, co im się należy, jak psu miska.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony