Prawo

Prawo

13 dni temu  14.01.2022, ~ Administrator   

Podwyżek w SKP raczej nie będzie, bo chętnych do tego biznesu nie brakuje

Ministerstwo Infrastruktury do dzisiaj nie odpowiedziało jednoznacznie na zgłaszany przez branżę postulat podniesienia stawki za badanie techniczne pojazdu. Jak wielokrotnie informowaliśmy, stawka ta jest na stałym poziomie 98 zł od 17 lat. I zdaniem właścicieli SKP, może doprowadzić do bankructwa wiele biznesów. PISKP zorganizowało w tej sprawie protest.

Jednak wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie podwyżki nie będzie. Tak można wnioskować z pisma Bogdana Oleksiaka, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w tym resoricie, skierowanego do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

W dokumencie czytamy, że pomimo stałej wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów każdego roku wydawane są decyzję dla nowych punktów. I tak w 2020 roku w wyniku przeprowadzonych postępowań wydano 2116 poświadczeń zgodności wyposażenia i warunków lokalowych stacji kontroli pojazdów, w tym 163 poświadczenia zgodności zostały wydane dla przedsiębiorców, którzy otworzyli nowe stacje kontroli pojazdów oraz 108 poświadczeń dla przedsiębiorców przejmujących stacje kontroli pojazdów. W 2021 r. (do dnia 6 grudnia) - kolejno 951 poświadczeń, w tym 116 dla nowych stacji, 102 poświadczenia zostały wydane w odniesieniu do przedsiębiorców przejmujących stacje kontroli pojazdów. W piśmie czytamy też, że ważną kwestią jest także rosnąca liczba pojazdów, a obecnie w Polsce jest zarejestrowanych ponad 28,5 mln pojazdów.

- Powyższe dane potwierdzają chęć podejmowania decyzji o rozpoczęciu zarobkowej działalności w zakresie usług i wykonywanie tej działalności. Natomiast rosnąca liczba pojazdów zarejestrowanych przedkłada się na zwiększenie ilości przeprowadzanych badań technicznych - konkluduje Bogdan Oleksiak.

Resort pisze też o interesie publicznym, a także innych kosztach, które mają kierowcy - koszty eksploatacji pojazdu oraz obowiązkowe ubezpieczenie.

- Ważnym elementem przy rozpatrywaniu kwestii wysokości opłat regulowanych powinny być także aspekty społeczno-ekonomiczne polskiego społeczeństwa - dodaje. Wskazuje też na "duże prawdopodobieństwo" znacznych uchybień w przeprowadzaniu dzisiaj badań technicznych.

- Z danych uzyskanych z centralnej ewidencji pojazdów wynika, że w Polsce zaledwie niespełna 2% pojazdów nie przechodzi badania technicznego. Natomiast w Niemczech badań technicznych nie przechodzi blisko 16% pojazdów. Taka różnica nie wskazuje na bardzo dobry stan floty samochodowej w Polsce w stosunku do floty pojazdów użytkowanych w Niemczech, ale po dokonaniu głębszej analizy, w szczególności wieku tej floty w Polsce (średni wiek pojazdu wynosi 13 lat) z dużym prawdopodobieństwem należy wskazać na znaczne uchybienia w przeprowadzaniu badań technicznych oraz na niedoskonałość, wręcz niewydolność obecnego systemu prawa - czytamy w dokumencie.

---

Czy to koniec walki branży o nowe, zaktualizowane stawki? Na pewno nie.

Nie na wszystkie apele i postulaty rządzący odpowiedzieli. Tuż przed świętami, 23 grudnia 2021 roku w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zostało złożone wspólne stanowisko branży motoryzacyjnej w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów skierowane do premiera Mateusza Morawieckiego. 

Sygnatariuszami wspólnego stanowiska są:

  1. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów.
  2. Dekra Polska.
  3. Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.
  4. Polski Związek Motorowy.
  5. Związek Dealerów Samochodów.
  6. Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego.
  7. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

O nowych wątkach w tej sprawie będziemy informować.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 14

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    SMUTNY
  • 4
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Kapucyn 1 12 dni temuocena: 50%  I bardzo dobrze . Precz z podwyżkami nie dość że ubezpieczyciele nas kroją rząd nas kroi podwyżkami paliw żarcia prądu i innymi haraczami to jeszcze podwyżki na skp i to jak proponowali 100% . No jakiś żart. Przynajmniej Paździoch nie dorobi się a może nawet zbankrutuje .
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony