Prawo

Warto wiedzieć

Wydarzenia

Prawo

3 miesiące temu  21.02.2018, ~ Administrator   

Policja sprawdza spaliny. Czy skutecznie?

Fot. Komenda Miejska Policji w Suwałkach

Komenda Miejska Policji w Suwałkach poinformowała o przeprowadzeniu akcji „Smog”. W ramach akcji skontrolowano 67 samochodów, w tym 19 ciężarowych. W związku ze złym stanem technicznym niektórych pojazdów mundurowi zatrzymali 7 dowodów rejestracyjnych.

Jak informuje suwalska policja w komunikacie prasowym, kontrole miały na celu zwrócenie uwagi na prawidłowy stan techniczny pojazdów, a także na nadmierną emisję spalin. Policjanci mieli też edukować kierowców na temat obowiązujących przepisów ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Chociażby o tym zapisie:

zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, a w odniesieniu do silnika z turbodoładowaniem 3,0 m-1, a w przypadku pojazdów wyprodukowanych po dniu 30 czerwca 2008 r. nie przekraczało 1,5 m-1.

Komunikat prasowy policji nie informuje szczegółowo jakich urządzeń pomiarowych używali policjanci. W tym kontekście warto przypomnieć jednak raport Najwyższej Izby Kontroli, o którym pisaliśmy kilka tygodni temu.

Najwyższa Izba Kontroli ocenia, że na przykład stwierdzenie usunięcia filtra cząstek stałych jest niemożliwe w warunkach kontroli drogowej, nawet na punkcie kontrolnym, gdyż wzrokowo nie można stwierdzić żadnych zmian. Głównie dlatego, że usuwane są wkłady filtrów, a nie całe filtry, ponadto policja i inspekcja transportu drogowego nie dysponują sprzętem umożliwiającym wykrycie zmian w oprogramowaniu silnika. W dodatku za mało jest dodatkowej infrastruktury drogowej, takiej jak kanały rewizyjne, co utrudnia wnikliwą weryfikację stanu technicznego układu wydechowego pojazdu i prawidłowe przeprowadzenie pomiaru.

Także standardowe badanie zadymienia spalin dymomierzem w pojeździe z usuniętym filtrem DPF w większości przypadków nie wskazuje odchyleń od obowiązujących norm zadymienia (niezawodny pomiar należałoby wykonać w warunkach laboratoryjnych). 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pomiaru zadymienia spalin nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych, które mogą niekorzystnie wpływać na wynik pomiaru. Podczas pomiaru temperatura otoczenia powinna być wyższa niż 5 stopni C. Jednak na dokładność pomiarów wpływa bardzo dużo czynników, dlatego nawet badania powyżej tej temperatury mogą nie być w stu procentach wiarygodne. Dodatkowo, badanie z użyciem dymomierza odbywać się powinno przy swobodnym przyspieszaniu silnika do maksymalnej prędkości obrotowej silnika. 

A to nie zawsze jest możliwe biorąc pod uwagę możliwość uszkodzenia silników starszych pojazdów, a także blokady obrotów na biegu jałowym, jakie producenci montują w silnikach.

Czytaj także:
Wycięte DPF-y? NIK przyznaje: służby niewiele mogą

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Adam 3 3 miesiące temu Czyli samochód posiadający tabliczkę (od 2005 roku chyba wszystkie mają) na której jest podane zadymienie np 0,5 lub 1,0, musi podczas kontroli tą wartość spełniać tak? Pozdrawiam.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Adam 2 3 miesiące temu Witam. Cytat do autora artykułu z OBWIESZCZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1) z dnia 27 października 2016r. "zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało wartości umieszczonej na tabliczce znamionowej pojazdu;" "w przypadku braku określenia na tabliczce znamionowej wartości, o której mowa w  pkt 3, zadymienie spalin pojazdu silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszeniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało: 2,5 m-1, 3,0 m-1  – w przypadku pojazdów wyposażonych w silnik z turbodoładowaniem, 1,5 m-1 – w przypadku pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2008 r.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ jan 1 3 miesiące temuocena: 0%  Wszystkie stare benzyny będą wyłapane i oto tu chodzi , diesel mniej pali automatycznie mniej zanieczyszcza Jan
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony