ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Prawo

Warto wiedzieć

Wydarzenia

Prawo

6 dni temu  07.12.2018, ~ Administrator   

Polscy producenci części nie chronią własnych produktów?

Alfred Franke, prezes SDCM. fot. Piotr Łukaszewicz

Strona 1 z 2

Ostatni barometr rynku motoryzacyjnego zaprezentowany przez SDCM oraz Frost & Sullivan obejmujący trzy kwartały 2018 r. dostarcza kolejnych bardzo interesujących wniosków na temat sytuacji producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz warsztatów samochodowych w pierwszych trzech kwartałach 2018 r.

Analizując sytuację u producentów części motoryzacyjnych można zaobserwować dwie niepokojące kwestie. Pierwszą z nich jest stosunek przychodów do kosztów. Z jednej strony cieszy to, że przychody wzrosły u 54% producentów części motoryzacyjnych, ale tylko dopóki nie zobaczymy, że znaczący wzrost kosztów zanotowało aż 90% respondentów. Ze wszystkich stron słychać, że mogą one rosnąć w dalszym ciągu m.in. z uwagi na przewidywane – wysokie podwyżki cen energii elektrycznej, za którą już dziś wielu producentów płaci miliony złotych. Na razie prognozy na koniec 2018 r. wskazują, że wzrostu przychodów w stosunku do 2017 r. spodziewa się aż 68% firm z czego 15% wskazuje na wzrosty aż o jedną piątą!

Problemy z gwałtownie rosnącymi kosztami to nie jedyne zmartwienia na jakie narażeni są producenci części motoryzacyjnych. Barometr poruszył także kwestie związane z własnością intelektualną (znaki przemysłowe, patenty etc.) i jej ochroną.

Wyniki pokazały, że ponad jedna trzecia polskich producentów części motoryzacyjnych (34%) nie chroni swojej własności intelektualnej. W dobie tak ogromnej konkurencji oraz faktu, że dobra niematerialne mogą zapewniać przewagę konkurencyjną, jest to zaskakujące.

Jednakże z firm, które zapewne chronią własność intelektualną, aż 14% w przeciągu dwóch ostatnich lat odnotowało naruszenia własności przemysłowej. Można zatem przypuszczać, że firmy, które nie przywiązują do tego właściwej wagi, nawet nie zdają sobie sprawy, że ich dobra niematerialne są lub mogą być naruszane.

Problem ten dotyczy nie tylko wykorzystywania rozwiązań technicznych w gotowych wyrobach, ale w dobie intensywnego rozwoju sklepów internetowych również kopiowania zawartości katalogów części zamiennych i zawartych w nich opisów, które są skarbnicą wiedzy. Takie działania również są bezprawne - mówi Alfred Franke, prezes SDCM.
Nasze ostatnie badanie pokazało duży problem firm, z którym borykamy się w Polsce i to nie tylko w branży motoryzacyjnej, mianowicie słabej ochrony własności intelektualnej. Warto pamiętać, że może ona zapewnić nie tylko przewagę konkurencyjną, ale także stanowić bardzo ważny i kosztowny składnik wartości przedsiębiorstwa. Warto zatem poświęcić czas i stosunkowo niewielkie środki finansowe by właściwie zabezpieczyć swoje prawa - wskazuje Ivan Kondratenko, konsultant z firmy Frost & Sullivan.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony