Prawo

Prawo

11 miesięcy temu  21.08.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 1 minuta

„Przy kat. B+E nie trzeba mieć tachografu

Pojazd-lawetę z podpiętą przyczepą-lawetą, zatrzymał patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na terenie Bieżunia. Fot. GITD

Kwestie zgodnego z przepisami transportu samochodów na lawetach i przyczepach, szczególnie na "własny użytek" budzą sporo wątpliwości. Nie wszyscy kierowcy dobrze znają obowiązujące przepisy. Mało tego, są przekonani o słuszności własnej interpretacji zapisów ustawy. Mamy ciekawy przykład z drogi wojewódzkiej numer 541 w Bieżuniu (powiat żuromiński).

Patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał zespół pojazdów składający się z: samochodu-lawety o dmc do 3,5 t i przyczepy-lawety o dmc 2,7 t. Przewożono nim wycofane z eksploatacji samochody osobowe do stacji demontażu. Kierowca nie okazał wymaganego wypisu z zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne. Po rozmowie telefonicznej ze swoim szefem oświadczył, że wniosek o wydanie zaświadczenia został złożony do właściwego starostwa powiatowego. Jeszcze większe zdziwienie kierującego i będącego z nim w kontakcie przedsiębiorcy, wzbudziło pytanie inspektora o urządzenie rejestrujące w pojeździe. Zespół pojazdów w takiej konfiguracji powinien mieć tachograf, którego nie było w busie ciągnącym przyczepę-lawetę. Kontrolowany kierowca stwierdził, że „przy kat. B+E nie trzeba mieć tachografu”.

Za stwierdzone naruszenia przepisów prawa, kierowcę ukarano 200-złotowym mandatem. Wobec przedsiębiorcy, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu 10 500 zł kary.

źródło: GITD

Komentarze (7)

dodaj komentarz
  • ~ Busmen 7 11 miesięcy temuocena: 100%  Jeśli pojazd fabrycznie nie posiada tachografu trzeba założyć. Jeśli auto jest firmowe i jeździ na usługi własne ake jest zatrudniony kierowca też musi być tachograf. A gdy odczepisz lawete i jedziesz samym busem do 3,5t też musisz używać tachografu ale w trybie out.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Spider 6 11 miesięcy temuocena: 100%  Dużo osób myli transport na potrzeby własne z przejazdem prywatnym
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kamil 5 11 miesięcy temuocena: 100%  Tylko gnoic te małe firmy pisowska banda potrafi. Jeżeli wygrają obecne wybory to dopiero się zacznie gnojenie i gnębienie kontrolami za wszystko bo ktoś te brakujące miliardy rozdane na prawo i lewo musi do kasy dołożyć.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Kamil 4 11 miesięcy temu Tylko gnoic te małe firmy pisowska banda potrafi. Jeżeli wygrają obecne wybory to dopiero się zacznie gnojenie i gnębienie kontrolami za wszystko bo ktoś te brakujące miliardy rozdane na prawo i lewo musi do kasy dołożyć.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Arte 3 11 miesięcy temuocena: 0%  Kierowca mial racje- nie potrzeba tacho,jesli jest osoba prywatna i wiezie cos zwojego/ zakupionego. Jesli jest pracownikien- musi miec tachograf. Licencja jesli swiadczy uslugi
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Użytek własny 2 11 miesięcy temuocena: 0%  Jak rozwiązać sprawę jeśli auto jest z roku 2010 i fabrycznie nie ma tachografu? Czy tachobuch ręcznie pisany jest wtedy honorowany?
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Paweł 1 11 miesięcy temuocena: 100%  Czyli mam to rozumieć że pojazd skonfigurowany w ten sposób jeśli robi transport na potrzeby własne jest zwolniony z tachografu? A co gdy pracodawca używa pojazdu na potrzeby własne ale zatrudnia kierowcę?
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony