Klimatyzacja

Klimatyzacja

miesiąc temu  24.07.2018, ~ Administrator   

10 najczęstszych błędów podczas obsługi układu klimatyzacji

Aby układ klimatyzacji pracował niezawodnie, jego obsługa wymaga od mechaników dokładności i precyzji

Strona 1 z 3

Układ klimatyzacji samochodowej może pracować niezawodnie przez długie lata. Warunkiem są odpowiednia eksploatacja oraz właściwy serwis. Obsługa klimatyzacji wymaga od mechanika dokładności i precyzji. Co zrobić, aby pomóc, a nie zaszkodzić? Eksperci z firmy Lauber radzą, jakich błędów należy unikać.

1. Brak lub nieprawidłowe sprawdzenie stanu układu klimatyzacji
Kontrola układu klimatyzacji powinna zacząć się od rozmowy z użytkownikiem pojazdu. Może on zasugerować pewne symptomy usterek podzespołów, które powinny zostać sprawdzone (np. niepoprawna praca klimatyzacji pod dużym obciążeniem). Warto także upewnić się, kiedy poprzednio wykonywano serwis klimatyzacji. Jeśli minęło niewiele czasu, a chłodzenie jest niewystarczające, może to świadczyć o nieszczelnościach w układzie. Optymalnym rozwiązaniem jest także zbadanie ciśnień i temperatur roboczych układu, a także diagnostyka z pomocą testera. Pozwoli ona wykryć ewentualne usterki układu sterowania. Dopiero po wstępnej weryfikacji sprawności klimatyzacji należy przystąpić do właściwych czynności serwisowych.

2. Uzupełnianie czynnika chłodniczego „na oko”
Popularnym rozwiązaniem w polskich warsztatach jest uzupełnianie czynnika chłodniczego, czyli tzw. dobijanie klimatyzacji. Jest to proces ryzykowny, gdyż bez odciągnięcia całego czynnika z układu nie można sprawdzić, jaka jego ilość faktycznie się tam znajduje. Szczególnie niebezpieczne jest podanie zbyt dużej ilości czynnika – prowadzi to do wzrostu temperatury na parowniku, a przy braku wiedzy i doświadczenia – do błędnego wniosku o ilości czynnika w układzie. Na podstawie tych danych mechanik może stwierdzić, że czynnika jest za mało, a to spowoduje powstanie błędnego koła.

3. Aplikacja zbyt dużej ilości kontrastu lub kontrastu niskiej jakości
Podczas wprowadzania do układu klimatyzacji kontrastu, który ma pomóc w znalezieniu ewentualnych nieszczelności, należy bezwzględnie kierować się zaleceniami serwisowymi producenta samochodu. Trzeba pamiętać, że 1 g kontrastu to ilość wystarczająca dla wykrycia nieszczelności. Jeżeli kontrast jest wprowadzany do układu po raz pierwszy, należy to zaznaczyć odpowiednią adnotacją w widocznym miejscu, aby w przyszłości nie podawać go ponownie do układu. Niezwykle istotna jest też jakość tego środka – trzeba wybierać ten certyfikowany. Kontrast bez certyfikatu może chemicznie reagować z elementami gumowymi w układzie, a to może doprowadzić do awarii. Zbyt duża ilość kontrastu może z kolei wpłynąć na zmniejszenie lepkości oleju i utratę parametrów smarnych. Zwiększone tarcie doprowadzi do uszkodzenia kompresora.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 13

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 2
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony