Klimatyzacja

Klimatyzacja

3 miesiące temu  27.05.2019, ~ Administrator   

Cały cykl obiegu czynnika chłodniczego
Strona 1 z 2

Układ klimatyzacji to już nie luksus, a podstawowe wyposażenie ponad 90% pojazdów sprzedawanych na rynkach europejskich. Z naszego artykułu dowiesz się, za co odpowiedzialne są poszczególne elementy układu klimatyzacji. W tym celu prześledzimy cały cykl obiegu czynnika chłodniczego.

Jeden czynnik w trzech stanach skupienia

Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu. Cel ten osiągany jest dzięki czynnikowi chłodzącemu, wykonującemu stały cykl pracy. W tym cyklu, czynnik zmienia swój stan skupienia kilkukrotnie, a najistotniejszymi do osiągnięcia celu parametrami są temperatura i ciśnienie.

Trzy stany czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji to: ciekły, gazowy i dwufazowy. Ten ostatni oznacza, że czynnik na pewnym etapie częściowo jest gazem, a częściowo płynem. Punkty, w których zmienia się stan skupienia są jednocześnie miejscami, w których zachodzi wymiana energii. Dzieje się to w skraplaczu i parowniku, za sprawą pracy kompresora oraz zaworu rozprężnego.

Prześledźmy ten cykl po kolei, rozpoczynając od kompresora.

    W poprawnie działającym układzie klimatyzacji, czynnik zostaje przetransportowany do kompresora w stanie w 100% gazowym. Jego ciśnienie oraz temperatura są niskie. Średnica przewodu transportującego czynnik jest tu stosunkowo szeroka.

    Zadaniem kompresora jest sprężenie czynnika. Jego ciśnienie znacznie wzrasta, a przy tym podnosi się temperatura. Nie dochodzi tu jednak do zmiany stanu skupienia czynnika, nadal ma on postać gazową.

    Kolejnym etapem drogi czynnika jest skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji. Zgodnie z tym, co sugerują obie te nazwy, czynnik zostaje tu schłodzony, a przez to skrapla się, zmieniając swój stan w ciekły. Choć temperatura znacznie spada, nie następuje gwałtowna zmiana ciśnienia, które nadal jest wysokie.

    Czynnik w fazie ciekłej przechodzi przez filtr osuszacz. Tutaj separowane są krążące w układzie klimatyzacji cząsteczki wody oraz zanieczyszczenia. Separowanie wody zapobiega zamarzaniu elementów układu w fazie rozprężania czynnika. W tym miejscu, poza filtracją nie zachodzi żaden ważny proces. Czynnik nadal ma niską temperaturę, jest w stanie ciekłym i jest poddany wysokiemu ciśnieniu.

    Następnym, niezwykle ważnym elementem układu klimatyzacji jest zawór rozprężny. I znów, jak sugeruje nazwa, dochodzi tu do rozprężenia czynnika, co oznacza, że znacznie zmniejsza się działające nań ciśnienie. Proces prowadzi do gwałtownego spadku temperatury, a czynnik zmienia swój stan w dwufazowy – częściowo jest płynem, a częściowo gazem.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 13

  • 10
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony