Klimatyzacja

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

Wydarzenia

Klimatyzacja

6 miesięcy temu  19.03.2019, ~ Administrator   

Jak działają elektryczne sprężarki klimatyzacji?
Strona 1 z 3

Pojazdy hybrydowe i elektryczne stają się coraz popularniejsze, dlatego warto zapoznać się z informacjami technicznymi na ich temat i sposobem ich obsługi.

Układ klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych chłodzi nie tylko kabinę, ale także baterię zasilającą pojazd.

Warsztaty zajmujące się klimatyzacją w pojazdach hybrydowych i elektrycznych muszą o tym pamiętać. Jeśli klimatyzacja przestanie działać w „zwykłym” samochodzie, można uchylić okno i nadal prowadzić pojazd. Jeśli awarii ulegnie układ klimatyzacji w pojeździe elektrycznym, samochód nie uruchomi się ze względów bezpieczeństwa – akumulator będzie zbyt gorący i może eksplodować - wyjaśnia Richard Groot, specjalista ds. układów klimatyzacji w DENSO Aftermarket.

W przyszłości wydajność układu klimatyzacji będzie coraz ważniejsza. W poniższym artykule przyglądamy się bliżej kluczowemu komponentowi tego układu – sprężarce elektrycznej – oraz podsuwamy kilka przydatnych wskazówek dotyczących konserwacji.

Jak działa sprężarka elektryczna?

Standardowe sprężarki są napędzane pasem napędowym. Pojazdy elektryczne nie są jednak wyposażone w silniki z pasem napędowym, dlatego konieczne jest zastosowanie innego rodzaju sprężarek. Sprężarka elektryczna DENSO składa się z następujących elementów:

  • Sekcja sprężarki – zawiera sprężarkę typu spiralnego, która zasysa, spręża i zwalnia czynnik chłodniczy.

  • Silnik – do napędzania sprężarki. Silnik bezszczotkowy DC, który wykorzystuje magnes stały jako wirnik i cewkę jako stojan.

  • Inwerter – do napędzania silnika. Inwerter przetwarza prąd stały (DC) z akumulatora pojazdu na prąd przemienny (AC) dla silnika. Co więcej, ECU układu klimatyzacji przesyła sygnały prędkości obrotowej sprężarki do inwertera za pośrednictwem ECU pojazdu w celu sterowania prędkością obrotową sprężarki elektrycznej.

  • Separator oleju – olej sprężarki może zmniejszyć wydajność chłodzenia, dlatego w celu poprawy cyrkulacji czynnika chłodniczego używany jest separator, który oddziela olej od czynnika chłodniczego.

Silnik elektryczny pracuje pod napięciem zmiennym (AC) 200V lub wyższym i jest chłodzony czynnikiem chłodniczym, ponieważ wytwarza ciepło podczas pracy. W celu izolacji silnika elektrycznego i obudowy sprężarki stosuje się olej sprężarkowy o wysokich właściwościach izolacyjnych.

DENSO masowo produkuje sprężarki elektryczne od 2003 r. Jako pierwsza firma na świecie zintegrowało inwerter ze sprężarką w jeden komponent. W najnowszej generacji sprężarek elektrycznych DENSO inwerter jest umieszczony w linii z silnikiem, dzięki czemu konstrukcja jest lżejsza i cieńsza i pozwala zaoszczędzić więcej miejsca pod maską.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 6

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony