
Najważniejszym komponentem układu klimatyzacji samochodowej jest kompresor. Dzięki niemu czynnik chłodniczy wraz z olejem są rozprowadzane po całym układzie. Branżowi specjaliści mówią, że kompresor jest jak serce w krwioobiegu i jest to całkowicie uzasadniona analogia.
Kompresor klimatyzacji – funkcje
Zadaniem kompresora jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Jest ona realizowana za sprawą różnicy ciśnień. Kompresor zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, za sprawą kompresji zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na płynny. Bardzo ważną funkcją kompresora jest również transport oleju w czynniku chłodniczym.
Budowa kompresora klimatyzacji
Na zdjęciu przedstawiono podstawową budowę kompresora tłokowego z krzywką tarczową. Jest to obecnie powszechnie stosowana konstrukcja. Praca kompresorów tłokowych polega na przekształceniu ruchu obrotowego wału na ruch liniowy tłoków. Moment z silnika jest przekazywany na koło pasowe w układzie osprzętu. Kompresor może być wyposażony w tradycyjne sprzęgło lub – tak jak na zdjęciu – w elektromagnetyczny zawór sterujący (to rozwiązanie jest współcześnie znacznie częściej spotykane).
Rodzaje kompresorów
Zapewne każdy kierowca jest w stanie odczuć różnicę w charakterystyce pracy układu klimatyzacji w autach współczesnych i tych nieco starszych. W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. Podobnie po wyłączeniu nawiewu, można było odczuć zmniejszenie obciążenia jednostki. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny. Wszystko za sprawą ewolucji kompresora. W skrócie, można wyróżnić dwa główne rodzaje kompresorów z krzywką tarczową: ze stałą i zmienną wydajnością.
W przypadku kompresorów o stałej wydajności - płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji.
- W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki – tłumaczą eksperci Valeo, światowego lidera w produkcji kompresorów oraz innych komponentów układu klimatyzacji. - Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Kompresor załączany jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora. W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej. Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka.
Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, ten może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny - za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.
Komentarze (1)