Klimatyzacja

Klimatyzacja

3 miesiące temu  26.03.2020, ~ Administrator   

Jak wygląda cykl pracy klimatyzacji samochodowej?

Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu

Strona 1 z 2

Układ klimatyzacji to już nie luksus, a podstawowe wyposażenie ponad 90% pojazdów sprzedawanych na europejskich rynkach. Z naszego artykułu dowiesz się, za co odpowiedzialne są poszczególne elementy tego układu. W tym celu prześledzimy cały cykl obiegu czynnika chłodniczego.

Jeden czynnik w trzech stanach skupienia
Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu. Cel ten osiągany jest dzięki czynnikowi chłodzącemu, wykonującemu stały cykl pracy. W tym cyklu czynnik zmienia swój stan skupienia kilkukrotnie, a najistotniejszymi dla osiągnięcia celu parametrami są temperatura i ciśnienie.
Trzy stany czynnika chłodniczego w układzie to: ciekły, gazowy i dwufazowy. Ten ostatni oznacza, że czynnik na pewnym etapie częściowo jest gazem, a częściowo płynem. Punkty, w których zmienia się stan skupienia, są jednocześnie miejscami, gdzie zachodzi wymiana energii. Dzieje się to w skraplaczu i parowniku za sprawą pracy kompresora oraz zaworu rozprężnego. Prześledźmy ten cykl, rozpoczynając od kompresora.
1. W poprawnie działającym układzie klimatyzacji czynnik zostaje przetransportowany do kompresora w stanie w 100% gazowym. Jego ciśnienie i temperatura są niskie. Średnica przewodu transportującego czynnik jest tu stosunkowo szeroka.
2. Zadaniem kompresora jest sprężenie czynnika. Jego ciśnienie znacznie wzrasta, a przy tym podnosi się temperatura. Nie dochodzi tu jednak do zmiany stanu skupienia czynnika, nadal ma on postać gazową.
3. Kolejnym etapem drogi jest skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji. Zgodnie z tym, co sugerują obie nazwy, czynnik zostaje tu schłodzony, a przez to skrapla się, zmieniając swój stan skupienia w ciekły. Choć temperatura znacznie spada, nie następuje gwałtowna zmiana ciśnienia, które nadal jest wysokie.
4. Czynnik w fazie ciekłej przechodzi przez filtr-osuszacz. Tutaj separowane są krążące w układzie klimatyzacji cząsteczki wody i zanieczyszczenia. Separowanie wody zapobiega zamarzaniu elementów układu w fazie rozprężania czynnika. W tym miejscu poza filtracją nie zachodzi żaden ważny proces. Czynnik nadal ma niską temperaturę, znajduje się w stanie ciekłym i jest poddany wysokiemu ciśnieniu.
5. Następnym niezwykle ważnym elementem układu klimatyzacji jest zawór rozprężny. I znów, jak sugeruje nazwa, dochodzi tu do rozprężenia czynnika, co oznacza, że znacznie zmniejsza się działające nań ciśnienie. Proces prowadzi do gwałtownego spadku temperatury, a czynnik zmienia swój stan w dwufazowy – częściowo jest płynem, a częściowo gazem.
6. W stan całkowicie gazowy czynnik przechodzi w parowniku. Tu zachodzi kluczowy dla układu klimatyzacji proces, a mianowicie obniżenie temperatury powietrza, które przechodzi przez parownik. Powietrze nie tylko oddaje swoje ciepło do czynnika, ale także osusza się, przez co na ściankach parownika gromadzi się i skrapla para wodna. Czynnik przechodzi w gazowy stan skupienia za sprawą ciepła pobranego z powietrza. Ciśnienie na tym etapie nie zmienia się znacząco i nadal jest niskie. Zwiększy się, gdy czynnik ponownie dotrze do kompresora i rozpocznie kolejny cykl pracy.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony