Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  15.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Klimatyzacja? Po pierwsze dezynfekcja!
Strona 1 z 2

Układ klimatyzacji nie tylko obniża latem temperaturę w samochodzie, ale również osusza powietrze i oczyszcza z pyłów w nim zawieszonych, które z zewnątrz starają się przeniknąć do kabiny kierowcy. Niestety, aby wszystko działało poprawnie trzeba przygotować układ klimatyzacji przed sezonem letnim. Spośród wielu sposobów zapewniania optymalnej wydajności pracy klimatyzacji można wyróżnić trzy najskuteczniejsze. Dzięki stosowaniu poniższych zabiegów uzyskamy czyste i chłodne powietrze w kabinie samochodu i zapobiegniemy usterkom układu klimatyzacji w czasie, gdy jest ona wykorzystywana najintensywniej.

Serwis klimatyzacji to w maju nasz temat miesiąca.

Po pierwsze: Dezynfekcja

Układ klimatyzacji przede wszystkim schładza powietrze. Podczas tego procesu w kanałach wentylacji oraz na powierzchni parownika powstają idealne warunki do rozwoju chorobotwórczych drobnoustrojów i grzybów.

– Kiedy z nawiewów zaczyna wydobywać się nieprzyjemny zapach stęchlizny oznacza to, że klimatyzacja nie została zdezynfekowana w odpowiednim czasie lub zostały użyte preparaty o niskiej jakości. Profesjonalne środki umożliwiają nie tylko oczyszczenie układu z brudu, który osadził się w kanałach i na parowniku, ale przede wszystkim dezynfekcję, czyli oczyszczenie z bakterii i grzybów – wyjaśnia Krzysztof Wyszyński, product manager w firmie Würth Polska, specjalizującej się w sprzedaży produktów dla profesjonalistów m.in. z branży auto. – Tylko środki, na które dystrybutor posiada pozwolenia na obrót preparatem biobójczym, a numer takiego pozwolenia jest wymieniony na etykiecie, mogą służyć do dezynfekcji. Dopiero po użyciu takiego preparatu możemy mieć pewność, że razem z brudem pozbyliśmy się bakterii i grzybów z układu klimatyzacji naszego samochodu. Odpowiednio długie sondy rozpylające oraz systemy ciśnieniowego oczyszczania parownika dają gwarancję dotarcia do wszystkich elementów układu klimatyzacji, skuteczne oczyszczenie i dezynfekcję – dodaje.

Główną zaletą preparatów do dezynfekcji jest usunięcie bakterii i grzybów, które pozostając w przewodach instalacji mogą wywoływać reakcje alergiczne. Profesjonalna dezynfekcja wszystkich elementów instalacji niweluje również nieprzyjemne zapachy, wywołane przez brud i mikroorganizmy.

Po drugie: wymiana kabinowego filtra powietrza

Wraz z przeprowadzeniem dezynfekcji warto wymienić filtr kabinowy, który jest jednym z głównych elementów, gdzie bardzo dobrze rozwijają się skupiska grzybów i bakterii, wywołujących reakcje alergiczne i choroby układu oddechowego.

– Filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza trafiającego z zewnątrz do kabiny kierowcy. Na częstotliwość jego wymiany bezpośrednio wpływa sposób użytkowania. Samochód używany do odbywania dłuższych tras będzie wymagał wymiany filtra rzadziej niż ten używany w mieście lub na drogach szutrowych, gdzie mamy do czynienia z dużą ilością pyłów w powietrzu – wyjaśnia Krzysztof Wyszyński. – Filtry mają ograniczoną pojemność i gdy stracą swoją sprawność przestają spełniać swoje zadanie. Jak pokazuje doświadczenie, najlepiej sprawdzają się filtry z aktywnym węglem, szczególnie w przypadku, gdy osoby podróżujące samochodem są podatne na alergie. Filtr kabinowy musi być obligatoryjnie wymieniony po przeprowadzeniu dezynfekcji układu klimatyzacji – dodaje ekspert Würth Polska.

Po trzecie: regularne dbanie

W kontrolowaniu układu klimatyzacji ważna jest systematyczność.

– Dezynfekcja układu klimatyzacji powinna odbywać się minimum raz na rok, a najlepiej dwa – w sezonie wiosennym i jesiennym. Dzięki temu układ klimatyzacji będzie czysty w sezonie upałów i nie pozostawiamy go na czas zimowej przerwy pełnego drobnoustrojów, które pojawiły się latem. Jeśli „klima śmierdzi” to znaczy, że układ powinien być zdezynfekowany już parę miesięcy wcześniej – wyjaśnia Krzysztof Wyszyński z Würth Polska. Jeśli jednak klimatyzacja w samochodzie działa już kilka lat bez wymaganej ingerencji to zwykłe czyszczenie może nie dać spodziewanego efektu. Może zajść wtedy potrzeba demontażu wszystkich elementów, intensywnego czyszczenia/dezynfekcji lub wymiany części na nowe. Poza kanałami wentylacyjnymi zniszczeniu i skażeniu ulegają wszystkie części wpływające na komfort użytkowników. Dlatego, zwłaszcza jeśli wcześniej nie była przeprowadzana regularna kontrola, to warto sprawdzić działanie wszystkich jej części. – Zwykle to wady kompresora, parownika lub/i skraplacza są przyczyną złego funkcjonowania układu klimatyzacji. Są to główne elementy całego układu klimatyzacji. Jeśli nie były wcześniej kontrolowane, mogą wymagać przeglądu, co wiąże się z rozebraniem instalacji i ręcznym usunięciem brudu lub wymianą na nowe – tłumaczy Krzysztof Wyszyński z Würth Polska. – Raz na 2-3 lata należy również sprawdzić szczelność układu klimatyzacji oraz poziom czynnika chłodniczego. Jeżeli to konieczne, należy dokonać uzupełnienia/wymiany wspominanego czynnika wraz z odpowiednim olejem do kompresora – dodaje Krzysztof Wyszyński. Jedną z głównych przyczyn awarii klimatyzacji jest zatarcie się kompresora. Aby tego uniknąć, poza sprawdzaniem poziomu czynnika chłodzącego oraz oleju w układzie, należy przynajmniej raz w miesiącu na co najmniej 15 minut uruchomić klimatyzację. Tylko podczas pracy układu jest możliwość, by kompresor został nasmarowany olejem, który jest do niego dostarczany razem z czynnikiem chłodniczym podczas pracy klimatyzacji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony