Klimatyzacja

Nowości produktowe

Klimatyzacja

ponad rok temu  02.03.2017, ~ Bartłomiej Ryś   

Koniec czynnika R134a. Jak odnaleźć się w nowej sytuacji?

Ze względu na unijne przepisy, we wszystkich fabrycznie nowych samochodach z kategorii M1 i N1 nie można już stosować czynnika chłodniczego R134a. Jak odnaleźć się w nowej sytuacji, radzi Inter Cars. 

Zgodnie z obowiązująca unijną dyrek­tywą 2006/40/EG, zwaną „Dyrektywą MAC” („Mobile Air Conditioning – directive”), od 1 stycznia 2017 roku stosowane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze muszą mieć wartość GWP (Global Warming Potential) nieprzekraczającą 150. Oznacza to, że dla wszystkich fabrycznie nowych samochodów z kategorii M1 i N1 (klasa I) najpopularniej­szy od lat 90. czynnik chłodniczy R134a nie może już być stosowany. Czynnik R134a o GWP=1430 zastąpiono czynnikiem z grup HFO-R1234yf, którego wartość GWP=4. Według danych producenta nowego czyn­nika, ta różnica w wartości GWP nowego czynnika HFO-1234yf w stosunku do R134a pozwala zredukować wpływ na wzrost glo­balnego ocieplenia o 99,7%. 

Nowy czynnik niebezpieczny? Sprzeciwy odrzucone

Pojawienie się nowego czynnika HFO-1234yf wywołało też negatywne opinie na temat palności czynnika oraz potencjalnie niebez­piecznej emisji związków fluoru podczas pożaru. Głosy sprzeciwu zostały jednak przez Komisję Europejską odrzucone, a wykonane przez SAE badania wykazały, że ilości związków niebezpiecznych są znacznie poniżej progów, które mają wpływ na zdrowie ludzi, oraz że nie ma istotnego ryzyka spowodowanego użyciem czynnika HFO-1234yf. Według producentów nowego czynnika, HFO-1234yf oferuje najlepszą kombinację ochrony środowiska, wydajności energetycznej, bezpieczeństwa i łatwości konwersji klienta. Wszystko więc wskazuje na to, że najbliższe lata w klimatyzacji samochodowej upłyną pod znakiem czynnika HFO-1234yf. 

Opatentowany przez dwa koncerny Honey­well i DuPont w ramach wspólnego porozu­mienia, czynnik HFO-1234yf dostępny jest na rynku pod nazwami własnymi: Opteon™ yf (DuPont) oraz Solstice™ yf (Honeywell). 

Liczba pojazdów będzie lawinowo rosnąć

Obecnie na naszych drogach mamy już ok. 11 milionów pojazdów wyposażonych w czynnik HFO-1234yf. Biorąc pod uwagę wytyczne Dyrektywy MAC na rok 2017, ich liczba będzie lawinowo rosnąć. Dla warszta­tów samochodowych oznacza to, że będzie przybywać samochodów wymagających serwisowania układów AC z czynnikiem HFO-1234yf. Do obsługi ich potrzebne będzie specjalnie zaprojektowane i zakwalifi­kowane urządzenie do użytku z HFO-1234yf. 

Na podstawie wzrostu sprzedaży czynnika HFO-1234yf w sieci Inter Cars w roku 2016 (ponad 300% w stosunku do roku 2015) oraz stacji klimatyzacji dedykowanych do nowego czynnika można zauważyć, że volu­men pojazdów z układem AC napełnionych nowym czynnikiem stale rośnie. Tenden­cję tę można także zaobserwować w coraz bogatszej ofercie urządzeń do obsługi HFO­-1234yf. W asortymencie Inter Cars znajduje się obecnie ponad 20 takich urządzeń. Cią­gle też są wprowadzane nowe modele – tak, aby zaspokoić wymagania techniczne jak największej liczby warsztatów. 

Czynnik kilkanaście razy droższy

Ceny urzą­dzeń do obsługi czynnika HFO-1234yf nie odbiegają znacznie od urządzeń do czynnika R134a lub plasują się na podobnym pozio­mie. Największa różnica występuje w cenie czynnika chłodniczego HFO-1234yf, którego 1 kg jest obecnie ok. 20 razy droższy niż wycofywanego R134a. Koszt obsługi serwi­sowej układu AC nowi właściciele pojazdów z ekologicznym czynnikiem HFO-1234yf też będą musieli więc pomnożyć kilkana­ście razy w stosunku do „starego”. Choć od momentu wprowadzenia na rynek nowego czynnika HFO-1234yf jego cena stale maleje, to najbardziej optymistyczne przewidywa­nia i tak prognozują zachowanie różnicy w wysokości kwoty na poziomie kilkunastu razy. 

Ale można inaczej…

Czy rzeczywiście ekologiczny czynnik chłod­niczy do układów klimatyzacji samochodo­wych spełniający wymogi Dyrektywy MAC musi być aż tak drogi? Nie, nie musi. Inne rozwiązanie w 2016 roku przedstawiła firma TEXA, wprowadzając na rynek innowacyjne urządzenie KONFORT 744 dedykowane do obsługi ekologicznego czynnika R774 – czyli CO2 ( dwutlenku węgla). Urządzenie KON­FORT 744 otrzymało aprobatę i jest reko­mendowana przez Mercedes-Benz. Biorąc pod uwagę średni europejski koszt tego taniego czynnika R774, który oscyluje w gra­nicach 3-5 € netto/1kg oraz koszt zakupu już nie tak taniego urządzenia (cena katalogowa netto 8 900 € netto), ekologia dla warsztatu i użytkownika pojazdu z takim systemem, też będzie miała swoją „ekologiczną cenę”. 

Więcej informacji na stronie: www.wszystkodlawarsztatu.pl

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 276

  • 7
    ZADOWOLONY
  • 16
    ZASKOCZONY
  • 17
    POINFORMOWANY
  • 28
    OBOJĘTNY
  • 16
    SMUTNY
  • 139
    WKURZONY
  • 53
    BRAK SŁÓW

Komentarze (20)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Jozef 20 2 miesiące temu Polak to taki człowiek ktory wyszedł z zaboru Ruskiego weszedł w unijny
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Julia 19 9 miesięcy temu szczerze to mam całą ekologie, głęboko daleko, żadna firma na świecie się moim zdrowiem nie przejmuje, więc ja się nie mam zamiaru przejmować zdrowiem przyszłych pokoleń w równym stopniu
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ L.K. 18 ponad rok temu Paradoksalnie ten, kto nie zatruwa środowiska buli ogromne pieniądze. Ten, kto ma środowisko w d... płaci grosze i śmieje się temu pierwszemu w twarz. Kiedy wreszcie rzesze rządowych pustołbów w chorym tworze zwanym Unią Europejską cokolwiek zrozumieją?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Juri 17 ponad rok temuocena: 100%  Kupiłem w tym (2019)roku nowego fiata Doblo i na tabliczce znamionowej jest czynnik r134a.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ AC KLIMA 16 ponad rok temu https://www.farmer.pl/technika...
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Pan Darek z Wroclaw 15 ponad rok temu srac na czynnik bedziemy gazowac zapalniczniczkowym
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Ślepy 14 ponad rok temu Kto obsłuży klimatyzację w rowerze.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Andy 13 ponad rok temuocena: 0%  Naładowanie zamiast R1234yf innym czynnikiem może rozczelnić cały układ. Wszystko będzie dobrze tylko jak długo?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Bari76 12 ponad rok temuocena: 50%  Haha ..przez nastepne 5 lat bedzie ekologiczny jak minie okres ochrony patetowej w motoryzacji to chyba wlasnie 5 lat..to czynnik 1234yf tez stanie sie nieekologiczny bo te 2 firmy wprowadza na rynek cos innego ..ot taki patent by chinczycy nie mogli wprowadzac na europejski rynek swoich produktow..a za cos co kosztuje 2 zl...mozna bylo wyciagnac od kowalskiego z kieszeni 500zl.. No i nosa utrze sie tym co i tak kasowali taka cene.. PRZELICZCIE MI PROSZE TAKA SPRAWE ..1600ZL..BUTLA 12KG.. A W SERWISIE BIORA 20ZL ZA 100G Czyli 20 ×10=200 zl za kilogram 200zl ×12kg butla=2400zl I teraz juz wiecie czemu serwisy klimy wyrosly jak gzryby po deszczu ..kto tylko mogl kopowal kombajn do klimy i nabijal nie musial sie znac ..z jednego weza pompowal Jasio kola a z drugiego klime.. A ludzie ktorzy sie znali i robili uczciwie i mieli szkoly w takowym kierunku .. Musieli swoje warsztaty pozamykac ..bo konkurecja miala gdzies czy czynnik ucieknie nawet lepiej jak uciekl mozna go bylo wteczas sprzed
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Bari76 11 ponad rok temuocena: 100%  Haha ..przez nastepne 5 lat bedzie ekologiczny jak minie okres ochrony patetowej w motoryzacji to chyba wlasnie 5 lat..to czynnik 1234yf tez stanie sie nieekologiczny bo te 2 firmy wprowadza na rynek cos innego ..ot taki patent by chinczycy nie mogli wprowadzac na europejski rynek swoich produktow..a za cos co kosztuje 2 zl...mozna bylo wyciagnac od kowalskiego z kieszeni 500zl..
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ hartge 10 ponad rok temu @trabant: regulacje unijne służą nabijaniu koncernom i korporacjom kieszonki, nikt nie wprowadzi takiego rozwiązania żeby nam - konsumentom zrobić dobrze @Marek: R134a w hurtowniach przemysłowych już poleciał do 300/kg @Kazo: owszem będą używali starego gazu, ale tylko do wyczerpania jego zapasów. Spróbuj kupić dzisiaj jakiś wycofany gaz :-) @John: brawo Ty, @marcin: nic nie muszisz tłumaczyć, jak klient sprawdzi cenę w dziesięciu warsztatach i będzie ona podobna, to sam wyciągnie wnioski, zawsze możesz odesłać delikwenta np. do tego artykułu lub setek podobnych
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ trabant 9 ponad rok temu niektorzy maj maszyny uzupelniajace dwuczynnikowe lub wieloczynnikowe . Co2 to dwutlenek wegla wiec to naprawde ekologiczny gaz bo to produkt spalania wegla i ropo pochodnych paliw a nawet oddychania ludzkiego. Mama pomysl a może tak spredawać go w małych puszkach po 2litry ktore mozna podłaczać i odłaczać od klimy i tym samaym zamknąć usta producentom samochodów i dydtrybutorom gazu. bo nawet sprezone powietrze mozna kupic przeciez smiechu warte 1 kg kompresji poprosze.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Vito 8 ponad rok temu Mam pytanie gdzie można zmienić 1244 cyf na 124 wiem że zmienia się tylko końcówke do podłączenia Czy ktoś robi takie usługi?
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Bartek 7 ponad rok temuocena: 100%  Teraz trzeba będzie brać 300zł za obsługę...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ gosc 6 ponad rok temuocena: 100%  Teraz butla 12kg kosztuje ok.1600zł +zwrot starej butli. To ile mam teraz kasować klienta za 100gram? Ktoś ładną kasę za to bierze i nikt tego procederu nie sprawdza! Chore!!!
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Marek 5 ponad rok temuocena: 100%  A co teraz powiecie ?? Cena R134a w IC - 142 zl za kg. Nieżle ktos to sobie wykombinował
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Kazo 4 ponad rok temuocena: 55%  W Polsce wszyscy będą napełniać klimę starym tanim gazem (tak jak usuwają filtry cząstek stałych i katalizatory) żaden klient nie zapłaci kilka razy więcej za to żeby być przyjazny dla środowiska..
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ warsztatowiec 3 ponad rok temuocena: 50%  Polak potrafi zakombinowac ;)
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ John 2 ponad rok temuocena: 50%  Wystarczy wypuścić w powietrze nowy a starym napełnić i wszystko w porządku. Sprężarka pracuje na obydwu gazach.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ marcin 1 ponad rok temuocena: 100%  jak wytlumaczyc gosciowi, ze teraz musi zaplacic za napelnienie klimy x razy wiecej?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony