Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Ochronić PAG przed wilgocią. Sposób Waeco? Hermetyczne pojemniki

Zwiększona wilgotność może wpływać niekorzystnie na właściwości smarne oleju. To z kolei skraca żywotność podzespołów układu klimatyzacji. Warto o tym pamiętać podczas prac serwisowych

Oleje PAG są w naturalny sposób higroskopijne, co oznacza, że szybko absorbują wilgoć. To, co układy klimatyzacji ze starszym czynnikiem tolerowały bez przeszkód, dziś staje się poważnym problemem, bo R1234yf jest czynnikiem znacznie bardziej wrażliwym na interakcje z olejem i wodą.

Jak woda dostaje się do oleju? Olej PAG wchłania wodę. Nieszczelne zamknięcie lub nieodpowiedni materiał pojemnika wystarczą, aby mógł wchłonąć wilgoć z powietrza atmosferycznego. W celu uniknięcia tego efektu stosuje się tzw. pojemniki paroszczelne.

Dlaczego absorpcja wilgoci jest problemem?
Stabilność cieplna i chemiczna mieszanki czynnika chłodniczego/oleju ma podstawowe znaczenie dla niezawodności układu klimatyzacji. Właściwości chemiczne mieszanki powinny być również stabilne, gdy występują wahania temperatury w określonym zakresie, tzn. struktura chemiczna mieszanki nie powinna ulec zmianie. Wspomniana stabilność cieplno-chemiczna nie jest zachowana w przypadku przedostania się wilgoci (wody). Jeżeli czynnik chłodniczy, olej i woda reagują ze sobą, może to prowadzić do powstawania kwasów lub zawiesin. Kwasy uszkadzają elementy instalacji klimatyzacyjnej i powodują problemy w obiegu chłodzenia, np. korozję kompresora. Reakcje te zachodzą znacznie szybciej, jeśli system zawiera więcej niż 800 ppm wody. Czynnik chłodniczy R1234yf jest pod tym względem znacznie bardziej wrażliwy niż R1234yf.
W zależności od jakości użytego oleju, jeśli jest zawilgocony, to już przy 1000 ppm wykazuje znacznie większą kwasowość po starzeniu cieplno-chemicznym. Środek smarny istotnie zmienia kolor. Widoczne są również zmiany na metalowych paskach.
Natomiast zwiększona wilgotność może wpływać niekorzystnie na właściwości smarne oleju. To z kolei skraca żywotność podzespołów klimatyzacji. Niewystarczające smarowanie stanowi drugą najczęstszą przyczynę uszkodzeń sprężarki. Powoduje ono awarię układu klimatyzacji, kosztowne naprawy lub czasochłonne reklamacje.

Rozwiązaniem jest szczelność układu
W przypadku konserwacji i naprawy układów klimatyzacji pojazdów firma Idemitsu zaleca stosowanie wysokiej jakości, chemicznie i termicznie stabilnego oleju Daphne z łańcuchami chemicznymi obustronnie nieaktywnymi (Double End Capped) w oryginalnej jakości, przechowywanego w szczelnie zamkniętym pojemniku i wtryskiwanego do układu klimatyzacji bez kontaktu z powietrzem.
Idemitsu Kosan to japońskie przedsiębiorstwo produkujące olej mineralny, czołowy światowy producent olejów PAG do samochodowych układów klimatyzacji. Eksperci firmy, chcąc zadbać o wysokie standardy jakości nawet po pierwszym napełnieniu, rozpoczęli badania nad tym, co dzieje się z olejem w kompresorach podczas serwisowania lub naprawy układu klimatyzacji. Co ważne, istnieją określone standardy profesjonalnej naprawy klimatyzacji pojazdów, na przykład niemieccy producenci definiują szczególne wymagania w swoich specyfikacjach urządzeń do serwisowania układów klimatyzacji. Specyfikacje dla urządzeń do serwisowania klimatyzacji z czynnikiem R1234yf wskazują, że oleje do kompresorów klimatyzacji mogą być wtryskiwane do układów pojazdów wyłącznie z pojemników nadających się do ponownego napełnienia i niezawilgoconych.
Technicznie rzecz biorąc, jest to sprzeczność, ponieważ napełnianie zbiornika zawsze wiąże się z ryzykiem dostania się powietrza, a tym samym przenikania wilgoci. Aby potwierdzić tę sprzeczność lub ją zanegować, firma zaleciła przeprowadzenie badań naukowych. Chodziło o ustalenie, czy powszechnie dostępne pojemniki na świeży olej dla stacji do serwisowania klimatyzacji są wystarczająco szczelne, aby zapobiec dostawaniu się do nich wilgoci.
Próba została przeprowadzona przez renomowanego producenta urządzeń do serwisowania klimatyzacji w niezależnym instytucie. Warunki testowe były następujące ― temperatura 40°C i wilgotność względna 60%. Testerzy zbadali pojemniki pięciu różnych producentów i prosty szklany pojemnik (kolbę Erlenmeyera) służący jako neutralny punkt odniesienia. Wszystkie zostały napełnione taką samą ilością tego samego oleju PAG. Olej PAG (bez dodatków UV) jest przejrzystą, bezbarwną cieczą i w przeciwieństwie np. do oleju silnikowego nie zmienia koloru podczas pracy w odpowiednich warunkach. Zawartość wilgoci w oleju mierzono na początku (wartość początkowa), po trzech oraz po siedmiu i czternastu dniach. W czterech z pięciu pojemników poziom wilgoci w oleju już po trzech dniach przekroczył wartość ostrzegawczą (800 ppm w badaniu).
Waeco, producent urządzeń i akcesoriów do serwisu klimatyzacji, posiada w ofercie hermetyczne pojemniki na olej PAG, które uniemożliwiają dostanie się wilgoci do układu klimatyzacji. Głównymi dystrybutorami Waeco w Polsce są Moto-Profil oraz Elcamp RV. 

Więcej o produktach na waeco.pl.

GALERIA ZDJĘĆ

Waeco posiada w swoich urządzeniach hermetyczne pojemniki na olej PAG, które uniemożliwiają dostanie się wilgoci do układu klimatyzacji
Waeco posiada w swoich urządzeniach hermetyczne pojemniki na olej PAG, które uniemożliwiają dostanie się wilgoci do układu klimatyzacji
Wilgoć w układzie jest szczególnie niebezpieczna przy nowym czynniku, R 1234yf

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony