Klimatyzacja

Klimatyzacja

3 miesiące temu  24.02.2020, ~ Administrator   

Płukać, płukać i… jeszcze raz płukać – bo klient chciał najtaniej

Kompresor o zmiennej wydajności (pojemności) roboczej – umyślnie rozcięty na czas szkoleń technicznych

Strona 2 z 3

Technika klimatyzacyjna – co to jest „flushing”?
Mianem flushingu (po polsku: płukanie) określa się oczyszczanie obiegu czynnika chłodniczego ze szkodliwych substancji i zanieczyszczeń w celu usunięcia cząstek metalu, wiórów. Interwencji niezbędnej, zwłaszcza w przypadku uszkodzenia sprężarki. 
Mając na uwadze sprężarkę, istotne jest płukanie układu zwieńczone napełnieniem pustego (czystego!) układu właściwym olejem w zalecanej ilości. Odpowiednie smarowanie jest bowiem kluczowe dla trwałości każdej sprężarki. Znajdujące się wewnątrz niej precyzyjne elementy mechaniczne zaprojektowane są do pracy z ciasnymi pasowaniami i cienką warstwą oleju smarującego.
Aby układ klimatyzacji działał prawidłowo, musi być pozbawiony wewnętrznych zanieczyszczeń. Czynnik chłodniczy i olej pracujące w warunkach wysokich temperatur i ciśnień, a także elementy sprężarki dla optymalnego działania wymagają braku zanieczyszczeń w układzie.
Zestawmy ze sobą ogólnie znane metody płukania. Na jednym biegunie znajdziemy specjalistyczne płyny – każdy taki albo podaje do układu maszyna płucząca, albo aplikowany jest bezpośrednio z pojemnika ciśnieniowego. Na drugim: czynnik chłodniczy i nieodzowne urządzenie – stację klimatyzacji. Płukanie gazem wymaga, by stacja była wyposażona w funkcję płukania, specjalnie zaprojektowane filtry i pojemnik do zanieczyszczeń.
Jak ocenić skuteczność obu metod? Współczesne specjalistyczne płyny mają bardzo dobre właściwości czyszczące. Rozpuszczają wszystkie rodzaje zanieczyszczeń, usuwają szlam i trudne do usunięcia złogi. Ale uwaga! Pozostałości płynu do płukania należy dokładnie usunąć (przedmuchać układ). Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni. Skądinąd próżnia jest konieczna także w przypadku czyszczenia czynnikiem chłodniczym. A jego skuteczność w płukaniu?
– Gdy układ jest płukany za pomocą czynnika R134A, to taka metoda usuwa luźne zanieczyszczenia, natomiast okazuje się bardzo nieskuteczna w usuwaniu osadów – wyrokuje Artur Gołembniak.
A co można powiedzieć o pracochłonności obu metod? Tu ciekawostka.
– Płukanie czynnikiem chłodniczym jest zalecane przez większość producentów pojazdów – wspomina Łukasz Michniewicz z firmy Europart. – Ciekły czynnik chłodniczy przepływa z dużą prędkością przez przewody, a skuteczność czyszczenia jest znacznie większa niż w przypadku azotu, jednak czas instalacji jest bardzo długi, ponieważ konieczne jest zmostkowanie wszystkich elementów niezdatnych do płukania, takich jak zawór rozprężny, osuszacz, skraplacz, a wszystkie połączenia muszą być wykonane w sposób odporny na działanie ciśnienia i czynnika chłodniczego.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Udokumentowane przypadki degradacji kompresorów: opiłki na płycie zaworowej, zanieczyszczenie opiłkami zaworu ECV
Udokumentowane przypadki degradacji kompresorów: opiłki na płycie zaworowej, zanieczyszczenie opiłkami zaworu ECV
Skraplacz. To tu odparowany, sprężony czynnik oddaje ciepło, zmieniając swój stan skupienia z gazowego na ciekły. Z racji miejsca zamontowania (przed chłodnicą cieczy silnika) jest narażony na kurz, owady, uderzenia kamieni, a w zimie także na mgłę solną i korozję

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 10

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony