Klimatyzacja

Klimatyzacja

miesiąc temu  09.04.2020, ~ Administrator   

Serwis klimatyzacji. Podstawowy czy rozszerzony?
Strona 1 z 3

Kompleksowy serwis tego układu zawiera w sobie kilka podstawowych elementów, począwszy od sprawdzenia szczelności układu, po uzupełnienie czynnika roboczego oraz wymianę filtra kabinowego. W obrębie tych czynności są metody bardziej lub mniej skuteczne, a w przypadku niektórych procedur nietrudno popełnić błąd.

W przypadku samochodów nowych czy nawet kilkuletnich, możemy pozwolić sobie jedynie na wytworzenie próżni, wymianę czynnika, filtra i tzw. odgrzybianie. W autach nieco starszych lub w takich, w których mamy uzasadnione podejrzenia co do stanu układu, warto przeprowadzić rozszerzony serwis klimatyzacji. Oprócz wspomnianych czynności obejmuje on m.in. test wydajności nawiewu, diagnostykę sterownika klimatyzacji oraz wymianę osuszacza, który zbiera wilgoć z układu klimatyzacji, a równocześnie ma swoją ograniczoną pojemność oraz chłonność.

Serwis układu klimatyzacji realizowany bez przeszkód można podzielić na kilka zasadniczych czynności:

  1. Podłączenie węży stacji klimatyzacji do zaworów, odessanie czynnika i wytworzenie próżni w układzie (ok. 30 minut).
  2. Wymiana oleju oraz uzupełnienie czynnika do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu.
  3. Wymiana filtra kabinowego.
  4. Odgrzybianie układu klimatyzacji.
  5. Szybki test poprawności działania nawiewu oraz układu A/C – sprawdzamy czy nawiew „dmucha” wystarczająco wydajnie oraz czy klimatyzacja chłodzi.
W większości przypadków rzetelnie wykonana próżnia – uwzględniając wydajność powszechnie używanych stacji klimatyzacji - powinna trwać ok. 30 minut. Jest tak dlatego, ponieważ układ musi być kompleksowo osuszony, co ma ścisłe powiązanie z czasem. Drugi aspekt to szczelność tego układu. Maszyna nie będzie w stanie utrzymać próżni przez dłuższy czas, jeśli układ klimatyzacji będzie nieszczelny. A to z kolei eliminuje sens wykonywania dalszych czynności serwisowych. W wielu przypadkach maszyna w ogóle nie umożliwi wykonania kolejnych kroków, jeśli procedura wytworzenia próżni w układzie zakończy się niepowodzeniem – wyjaśnia Dominik Zwierzyk, Project Manager w firmie PZL Sędziszów.

Alternatywne metody stosowane celu sprawdzenia szczelności to azot, który mechanik wpuszcza do układu lub gaz, który widać po nakierowaniu na nieszczelność lampy ultrafioletowej. W kontekście próżni ważnym czynnikiem jest także temperatura. Prace przy układzie klimatyzacji przeprowadzamy zazwyczaj wiosną i latem, więc ten problem naturalnie nie występuje. Warto mimo wszystko pamiętać, że temperatura minimum pokojowa jest kluczowym czynnikiem warunkującym efekty wytworzenia próżni. Niskie temperatury (5-8 st. C) w połączeniu z krótkim czasem procedury mogą sprawić, że układ nie zostanie dostatecznie osuszony.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 12

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 1
    WKURZONY
  • 4
    BRAK SŁÓW

Komentarze (4)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Artur 4 miesiąc temu Zasadnicze błędyw merytoryce
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Ja 3 miesiąc temu PZL Sędziszów: skupcie się na produkcji filtrów a "Warsztat": nie powielajcie głupot. Chłodnictwo i klimatyzacja to moja podstawowa działalność i ten artykuł jest żenujący.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Auto-mot 2 miesiąc temuocena: 100%  Jaką wymianę oleju macie na mysli? Jaki olej do uzupełnienia stosujecie (rozumiem że zgodny z zaleceniami producenta ) co w przypadku serwisu na przykład trzech aut pod rząd, w których zastosowano różny olej ( czyscicie maszynę z wcześniej stosowanego oleju?) W artykule zamieszczono ogólne bezużyteczne informacje.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Piotr 1 miesiąc temuocena: 100%  Proszę o szczegóły w jaki sposób wymienia się olej w układzie klimatyzacji?
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony