Serwisowanie klimatyzacji samochodowej. Płukanie układu

Klimatyzacja

Klimatyzacja

miesiąc temu  29.06.2018, ~ Administrator   

Serwisowanie klimatyzacji samochodowej. Płukanie układu

Wziernik kontrolny to niedrogie i skuteczne narzędzie do obserwacji czynnika w układzie, zalecane do efektywnej diagnostyki w różnych sytuacjach, np. przy płukaniu układu klimatyzacji.

Strona 1 z 2

Dlaczego należy płukać układ AC? Aby układ klimatyzacji działał w sposób prawidłowy, musi być pozbawiony wewnętrznych zanieczyszczeń. Czynnik chłodniczy i olej pracujące w warunkach wysokich temperatur i ciśnień, a także precyzyjne elementy sprężarki dla optymalnego działania wymagają braku zanieczyszczeń w układzie.

Płukanie układu klimatyzacji jest jedną z najważniejszych czynności serwisowych, szczególnie przy wymianie sprężarki lub w przypadku, gdy zdiagnozowano zanieczyszczenie układu. Poprawnie wykonane płukanie układu zalecane jest przez ekspertów oraz wiodących producentów sprężarek. Aby zapewnić poprawne smarowanie układu, niezbędne jest jego płukanie i napełnienie pustego, czystego układu za pomocą właściwego oleju, w zalecanej ilości.

Trzy metody

Specjalistyczne płyny. Proces płukania odbywa się za pomocą specjalnego płynu do płukania układu klimatyzacji. Płyn krąży w układzie z wykorzystaniem maszyny płuczącej lub jest aplikowany do układu bezpośrednio z pojemnika ciśnieniowego.  Płyn posiada bardzo dobre właściwości czyszczące, rozpuszcza wszystkie rodzaje zanieczyszczeń, usuwa szlam oraz trudne do usunięcia złogi. Ale uwaga! Pozostałości płynu do płukania należy dokładnie usunąć (przedmuchać układ). Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

Czynnik chłodniczy w stacji klimatyzacji. Układ jest płukany za pomocą czynnika R134A, za pomocą stacji klimatyzacji. Stacja musi być wyposażona w funkcję płukania, specjalnie zaprojektowane filtry oraz pojemnik do zanieczyszczeń. Usuwa luźne zanieczyszczenia. Bardzo nieskuteczna metoda w usuwaniu osadów i większych zanieczyszczeń. UWAGA! Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

Czynnik chłodniczy podawany bezpośrednio z butli. Płukanie dokonuje się za pomocą czynnika R134A podawanego do układu bezpośrednio z ogrzewanej butli. Konieczna jest dodatkowa butla do odbioru zanieczyszczonego gazu, jak również adapter i przewody do właściwego podłączenia. Wymagane jest narzędzie z wziernikiem do kontroli czystości czynnika, który płucze układ. UWAGA! Układ należy osuszyć z wykorzystaniem próżni.

Częste usterki

Opiłki, zanieczyszczony czynnik, olej lub niewłaściwe stosowanie dodatków może spowodować blokowanie przepływu lub zablokowanie elementów układu, np. osuszacza, skraplacza, zaworu rozprężnego, dyszy dławiącej czy zaworu ECV/MCV. Doprowadzić to może do utraty wydajności układu, wzrostu ciśnienia, a tym samym nieprawidłowego obciążenia termicznego sprężarki i w konsekwencji kosztowych uszkodzeń podzespołów. Ponadto zanieczyszczenia i wilgoć wpływają na właściwości smarne oleju. Nieprawidłowe smarowanie ma natychmiastowy, negatywny wpływ na części mechaniczne sprężarki, narażając ją na zatarcie. Również stosowanie niewłaściwego oleju lub oleju uniwersalnego oraz mieszanie olejów różnych typów i lepkości powoduje niewłaściwe smarowanie i zatarcie sprężarki.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 8

  • 5
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony