Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  23.04.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Skorzystaj z rad Delphi Technologies. Przygotuj się do kolejnego sezonu klimatyzacyjnego
Strona 1 z 2

Serwisowanie klimatyzacji to ekscytujący, szybko rozwijający się rynek. Nowe przepisy, ciągła elektryfikacja, innowacyjne, wielowymiarowe i wielofunkcyjne systemy, a także popyt na usługi zapewniające większą wygodę to tylko niektóre z czynników przyczyniających się do obserwowanego wzrostu. A gdzie wzrost, tam i możliwość zarobku. Zadbaj zatem o to, by twój warsztat posiadał odpowiednią wiedzę i narzędzia umożliwiające serwisowanie coraz to nowszych pojazdów. Znając najnowsze przepisy i śledząc ostatnie trendy w branży, a także będąc zaznajomionym z najlepszymi praktykami dotyczącymi napraw, będziesz w stanie przygotować swój warsztat do nadchodzącego sezonu klimatyzacyjnego i czerpać korzyści z możliwości, które ze sobą niesie.

Wraz ze wzrostem popularności pojazdów hybrydowych rosną przychody z serwisowania ich układów klimatyzacji. Jednak nim specjaliści techniczni zabiorą się do pracy, muszą oni poznać kluczowe różnice pomiędzy klimatyzacją konwencjonalnego pojazdu, a pojazdu hybrydowego. Już na samym początku zadanie utrudnia bateria wysokiego napięcia; technicy przystępujący do pracy z hybrydą będą musieli zachować szczególną ostrożność obchodząc się ze sprężarką elektryczną oraz samym pojazdem. Po drugie, w pojazdach o napędzie hybrydowym stosuje się specjalny olej poliestrowy o właściwościach dielektrycznych, stworzony tak, by chronić uzwojenie sprężarki. Już nawet tak niewielka ilość jak 1% oleju PAG w układzie klimatyzacyjnym pojazdu hybrydowego może znacznie obniżyć rezystancję izolacji sprężarki, w efekcie powodując wyłączenie układu, a nawet dotkliwe i zagrażające życiu porażenie prądem elektrycznym.

Należy więc zawsze stosować odpowiedni olej, za wszelką cenę unikając zanieczyszczenia oleju domieszką innego produktu. By uniknąć ryzyka, stosuj stacje do obsługi przeznaczone do pracy z pojazdami konwencjonalnymi i hybrydami lub stacje do obsługi klimatyzacji dedykowane wyłącznie dla hybryd.

Długo wyczekiwana zmiana w prawie nakłada na producentów pojazdów obowiązek stosowania czynnika chłodniczego R1234yf we wszystkich nowych modelach pojazdów począwszy od stycznia 2017 roku. By móc zastosować nowy czynnik oraz napełnić układ klimatyzacji jego odpowiednim rodzajem, nowe układy wyposażono w specjalne szybkozłączki.

Przed podjęciem decyzji o poszerzeniu oferty o napełnianie układów klimatyzacji nowym czynnikiem warsztaty powinny rozważyć koszt zakupu samego czynnika R1234yf. Jest on znacznie droższy niż jego poprzednik. Choć jego cena powinna spaść wraz z rosnącą popularnością, to koszty doładowania w krótkim czasie mogą wzrosnąć.

By zminimalizować skutki tego trendu można zastosować następujący zabieg: zaoferuj klientowi serwis klimatyzacji oraz napełnienie za stałą cenę, natomiast dolicz osobną opłatę za ilość zużytego czynnika. Dobra wiadomość jest taka, że wielu autoryzowanych dealerów dolicza za tę usługę dodatkową opłatę, więc istnieje tu pole do konkurowania ceną przy zachowaniu rozsądnej marży.

Jednym z głównych powodów awarii układów klimatyzacji jest brak odpowiedniego smarowania. Może do tego doprowadzić wyciek czynnika przez nieszczelny przewód, o-ring, sprężarkę, skraplacz lub parownik. Pomimo, że większość producentów fabrycznie dodaje do układu klimatyzacji barwnik, wykrycie nieszczelności może być problematyczne. Jeśli w układzie znajduje się barwnik, należy poszukać wycieku przy użyciu latarki UV. Nawet jeśli układ jest pusty, to u źródła wycieku dostrzegalna będzie fluorescencyjna poświata. W przeciwnym razie konieczne będzie dodanie barwnika do oleju i wprowadzenie mieszanki do układu, by znaleźć źródło problemu. Zwróć uwagę na to, by używać barwnika dostosowanego do układu, przy którym pracujesz. Ponadto, dzisiejsze systemy są niezwykle wrażliwe na nadmierną ilość oleju, więc uważaj, by go nie przelać. Do awarii klimatyzacji może dojść także w sytuacji, gdy olej w nowo zainstalowanej sprężarce zmieszał się z niewłaściwym typem dodanego oleju lub gdy nie zachowano odpowiednich proporcji pomiędzy tymi dwiema substancjami.

Instalując sprężarkę należy zawsze przestrzegać zaleceń i działać według instrukcji załączonej do danej części lub książki serwisowej pojazdu.

Powinieneś również ręcznie przynajmniej czterokrotnie obrócić sprzęgło sprężarki, gdy już dolejesz do niej oleju. W ten sposób rozprowadzisz olej po całym urządzeniu, zapewniając odpowiednie smarowanie wszystkich jego elementów, zapobiegając ich zatarciu.

Kolejną częstą przyczyną awarii klimatyzacji jest zapowietrzenie i zawilgocenie układu. Najbardziej optymalne działanie klimatyzacji uzyskuje się wtedy, gdy stężenie procentowe powietrza w układzie wynosi mniej niż 2%. Każdy kolejny procent ilości powietrza w układzie skutkuje obniżeniem skuteczności chłodzenia o około 1%. Więcej niż 6% powietrza może spowodować znaczny spadek chłodzenia i, co gorsza, doprowadzić do nadmiernego wychłodzenia parownika. By uniknąć tego negatywnego zjawiska, przed naładowaniem układu specjaliści techniczni powinni przez przynajmniej 45 minut utrzymywać próżnię w układzie. W przeciwnym razie może dojść do reakcji wilgoci z powietrzem, co zmieni odczyn oleju na kwasowy, w efekcie prowadząc do korozji i przedwczesnego uszkodzenia układu.

Tagi: Delphi,

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ forest 1 ponad rok temu W sumie dobrze gadają, bo tak to trzeba przemyśleć żeby klienta nie stracić a konkurencja jest spora. Co do jakości części delphie to faktycznie bez zarzutu, w sumie niedługo ich używam ale nie narzekam.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony