Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  20.07.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Smarowanie sprężarek klimatyzacji – unikaj mieszania olejów typu PAG z PAO

Olej PAG (lepkość 46 – dolna warstwa) i nalany na niego olej PAO 68 (lepkość 68 – górna warstwa)

Olej typu PAG jest środkiem smarnym najczęściej stosowanym na pierwszym montażu we współczesnych systemach klimatyzacji samochodowej, pracujących na czynnikach R134A i R1234yf. Jest to olej w pełni syntetyczny, który charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami smarnymi.

Oleje PAG produkowane są w kilku rodzajach lepkości (najczęstsze to 46/100/150). Zaawansowana konstrukcja mechaniczna sprężarki klimatyzacji, pracującej w wysokich temperaturach, wymaga doskonałego dopasowania wszystkich jej elementów i wydajnego smarowania, aby zapewnić jej właściwą funkcjonalność i wysoką żywotność, dlatego potrzebuje ona oleju w pełni zgodnego z olejem OE.

Częste usterki
Typowym przykładem nieprawidłowego serwisowania układu klimatyzacji samochodowej jest napełnianie lub dodawanie oleju typu PAO 68, traktowanego przez niektóre serwisy jako „uniwersalny” (o lepkości kinematycznej 68), do układów i sprężarek zalewanych fabrycznie olejami typu PAG 46 (lepkość kinematyczna 46). Chociaż generalnie właściwości PAO i PAG wydają się być podobne, ich parametr lepkościowy jest diametralnie inny. Oleje te nie mieszają się i nie tworzą trwałej, jednorodnej mieszaniny, z racji czego następuje pogorszenie parametrów smarowania sprężarek.

Zalecane rozwiązanie
Aby właściwie dobrać olej do sprężarki klimatyzacji, należy postępować zgodnie ze specyfikacją i wytycznymi producenta sprężarki lub samochodu. Sprężarki Nissens są zawsze dostarczane wraz z instrukcją opisującą ogólną, właściwą procedurę instalacji. Ponadto są one zawsze napełniane odpowiednim typem i ilością oleju PAG, dlatego nie ma potrzeby dolewania do nich dodatkowej dawki oleju (wyjątek stanowią sprężarki przeznaczone do układów AC o dwóch parownikach). Nissens stosuje wyłącznie wysokiej jakości olej PAG, tzw. ang. double end-capped, czyli o łańcuchach chemicznych obustronnie „zablokowanych”. Oleje te są chemicznie stabilne, oferują wyjątkowo dobre właściwości smarne, odporność na wilgoć, wysokie temperatury i nie tworzą szkodliwych kwasów.

Dlaczego należy unikać mieszania różnych typów olejów?
1. Oleje typu PAG i PAO nie mieszają się i nie są w stanie stworzyć jednorodnej mieszaniny, zapewniającej prawidłowy przebieg smarowania części mechanicznych sprężarki. Początkowo, po zmieszaniu tych olejów mieszanina wydaję się „w miarę” jednorodna. Jednak po krótkim czasie (ok. 1 h), gdy sprężarka nie pracuje, następuje ponowna separacja.
2. Podczas uruchamiania sprężarki klimatyzacji różne gęstości i lepkości rozdzielonych olejów będą prowadzić do ograniczonego smarowania precyzyjnie wykonanych elementów ruchomych wewnątrz sprężarki: tłoków i cylindrów. Olej o niewłaściwej lepkości (zwłaszcza o za dużej lepkości – jak w przypadku zastosowania oleju PAO 68 zamiast PAG 46) nie wnika dokładnie pomiędzy ruchome części, w związku z czym tarcie będzie powodować przegrzanie i zużycie sprężarki.
3. Oleje uniwersalne nie mieszają się w ten sam sposób z czynnikiem chłodniczym, jak oleje typu PAG, w związku z czym cyrkulacja oleju i czynnika w układzie może być niewłaściwa, ograniczona, nieodpowiednio zabezpieczając sprężarkę oraz inne elementy układu, takie jak zawór rozprężny lub uszczelnienia. Zastosowanie oleju o lepkości innej niż wymagana przez producenta sprężarki może prowadzić do poważnych awarii.

Więcej na temat produktów i usług Nissens na: www.nissens.com/climate i www.nissens.com.pl

GALERIA ZDJĘĆ

Wymieszane oleje PAG 46 i PAO 68
Stan po upływie ok. godziny – widoczne ponowne rozwarstwienie dwóch typów olejów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony