Klimatyzacja

wczoraj  28.05.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Sporadyczne awarie klimatyzacji [PORADNIK]

Jeśli układ klimatyzacji przestaje działać na kilka minut, a następnie nagle się załącza, może to wskazywać na oblodzenie parownika. W większości przypadków przyczyną jest wadliwy zawór rozprężny.

Ciała obce, a także zanieczyszczenia spowodowane ścieraniem lub korozją mogą mechanicznie zablokować termostat w zaworze rozprężnym.  Jeśli zawór będzie trwale otwarty, do parownika przedostanie się zbyt duża ilość czynnika chłodniczego. W rezultacie temperatura może spaść poniżej konstruktywnie określoną temperaturę minimalną wynoszącą +0,5°C. Do temperatur poniżej 0°C na parowniku może doprowadzić także wypadnięcie z uchwytu czujnika temperatury, który różni producenci pojazdów dodatkowo montują na parowniku, jak również zablokowanie fi ltra kabinowego.

Oblodzenie na parowniku

Z ciepłego powietrza schładzanego na parowniku skrapla się wilgoć, która w większości spływa na zewnątrz. Jednak jej część gromadzi się także pomiędzy rurami na dolnym końcu parownika. Jeśli temperatura spadnie poniżej 0°C, woda kondensacyjna zamarza i rozszerza się o około 10%. Deformuje to rury od zewnątrz do wewnątrz (patrz rys. 2). Jeśli ten proces wystąpi ponownie, odkształcenia staną się poważniejsze, aż w końcu dojdzie do pęknięcia materiału w tych punktach (patrz rys. 3) i uwolnienia czynnika chłodniczego.

Ponieważ parownik znajduje się pod deską rozdzielczą, nieszczelności są tam trudniejsze do wykrycia niż na przykład w komorze silnika. Ponadto same pęknięcia na zdemontowanym elemencie często nie są widoczne gołym okiem i można je wykryć tylko na odsłoniętym parowniku za pomocą gazu formującego i detektorów.

Ochrona układu klimatyzacji przed wilgocią

Za każdym razem, gdy układ klimatyzacji zostaje otwarty, należy wymienić fi ltr-osuszacz lub akumulator (zbiornik akumulacyjny). Te elementy absorbują wilgoć w układzie i chronią zawór rozprężny przed korozją. Bez przeprowadzenia wymiany, granulat pochłaniający wodę znajdujący się w starym fi ltrze-osuszaczu lub akumulatorze może być już nasycony, przez co nie będzie w stanie skutecznie absorbować wilgoci. Może reagować z olejem PAG i tworzyć agresywne kwasy, które będą atakować stopy miedzi w zaworze rozprężnym.

źródło: Mahle Technical Messenger

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony