Klimatyzacja

Klimatyzacja

9 dni temu  24.06.2020, ~ Administrator   

Sprężarki elektryczne – przyszłość kompresorów klimatyzacji

Sprężarka elektryczna Denso

Strona 1 z 3

Pojazdy hybrydowe i elektryczne stają się coraz popularniejsze, dlatego warto zapoznać się z informacjami technicznymi na ich temat i sposobem ich obsługi.

Układ klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych chłodzi nie tylko kabinę, ale także baterię zasilającą pojazd.

– Warsztaty zajmujące się klimatyzacją w pojazdach hybrydowych i elektrycznych muszą o tym pamiętać. Jeśli klimatyzacja przestanie działać w „zwykłym” samochodzie, można uchylić okno i nadal prowadzić. Jeśli awarii ulegnie układ w pojeździe elektrycznym, ten nie uruchomi się ze względów bezpieczeństwa – akumulator będzie zbyt gorący i może eksplodować – wyjaśnia Richard Groot, specjalista ds. układów klimatyzacji w Denso Aftermarket.

W przyszłości wydajność układu klimatyzacji będzie coraz ważniejsza. Przyjrzyjmy się zatem bliżej kluczowemu komponentowi tego układu – sprężarce elektrycznej – oraz poznajmy kilka przydatnych wskazówek dotyczących jej konserwacji.

Jak działa sprężarka elektryczna?
Standardowe sprężarki są napędzane pasem napędowym. Pojazdy elektryczne nie są jednak wyposażone w silniki z pasem, dlatego konieczne jest zastosowanie innego rodzaju sprężarek. Sprężarka elektryczna Denso składa się z następujących elementów:

  • sekcja sprężarki – zawiera sprężarkę typu spiralnego, która zasysa, spręża i zwalnia czynnik chłodniczy;
  • silnik – do napędzania sprężarki. Bezszczotkowy DC, który wykorzystuje magnes stały jako wirnik i cewkę jako stojan;
  • inwerter – do napędzania silnika. Inwerter przetwarza prąd stały (DC) z akumulatora pojazdu na prąd przemienny (AC) dla silnika. Co więcej, ECU układu klimatyzacji przesyła sygnały prędkości obrotowej sprężarki do inwertera za pośrednictwem ECU pojazdu w celu sterowania prędkością obrotową sprężarki elektrycznej;
  • separator oleju – olej sprężarki może zmniejszyć wydajność chłodzenia, dlatego, aby poprawić cyrkulację czynnika chłodniczego, używany jest separator, który oddziela olej od czynnika chłodniczego.

Silnik elektryczny pracuje pod napięciem zmiennym (AC) 200 V lub wyższym i jest chłodzony czynnikiem chłodniczym, ponieważ podczas pracy wytwarza ciepło. W celu izolacji silnika elektrycznego i obudowy sprężarki stosuje się olej sprężarkowy o wysokich właściwościach izolacyjnych.
Denso produkuje sprężarki elektryczne od 2003 r. Jako pierwsza firma na świecie zintegrowało inwerter ze sprężarką, tworząc jeden komponent. W najnowszej generacji sprężarek elektrycznych Denso inwerter jest umieszczony w linii z silnikiem, dzięki czemu konstrukcja jest lżejsza, cieńsza i pozwala zaoszczędzić więcej miejsca pod maską.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony