Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  15.06.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Temperatura daje się we znaki? – zadbaj na długo przed upałami

Wiosna to idealna pora roku, by przyjrzeć się przewodom, wężykom oraz samej chłodnicy

Strona 1 z 2

System chłodzenia silnika ściśle współpracuje z układem klimatyzacji samochodowej. Jeśli więc za serce pakietu wyposażenia komfortu uznać sprężarkę, to w układzie chłodzenia jednostki napędowej będzie nią pompa wody. Nie można też nie docenić chłodnicy.

Pompa cieczy chłodzącej, zwana popularnie pompą wody, to istotny element osprzętu silnika. Wszak we współczesnych silnikach chłodzenie jest realizowane niemal wyłącznie za pomocą cieczy, która krąży w układzie chłodzenia. Jej ruch jest wymuszany właśnie przez pompę. A jej awaria może spowodować przegrzanie silnika, co jest zjawiskiem bardzo niebezpiecznym.

Urządzenie to jest dosyć proste w budowie i przy zachowaniu zasad serwisowania praktycznie bezobsługowe. Warunkiem bezawaryjnej pracy pompy cieczy chłodzącej jest terminowa wymiana wszystkich elementów z nią współpracujących i samego płynu chłodzącego, który ma niebagatelny wpływ na jej kondycję – tylko czysty układ gwarantuje właściwą pracę i chroni silnik. To dlatego specjaliści co do zasady nie zalecają dolewania nowego płynu do tego, który już jest w celu uzupełnienia ubytku. W przypadku stwierdzenia korozji należy bezwzględnie wymienić płyn i przepłukać układ chłodzenia odpowiednim specyfikiem. Usterka pompy cieczy chłodzącej częściej bywa następstwem innych zaniedbań serwisowych, np. braku terminowej wymiany napędu paskowego. Jak rozpoznać pierwsze objawy awarii i jak postępować, by przedłużyć żywotność pompy wody?

Pompa może być napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu – jest więc elementem składowym tego układu. Może być również zamontowana jako odrębny podzespół. W pierwszym przypadku, niezależnie od oceny jej pracy, należy wymienić ją wraz z pozostałymi elementami układu rozrządu. W drugim przypadku trzeba postępować zgodnie z instrukcjami producenta. Za pożądaną praktykę uznaje się wymienianie pompy wody przy okazji wykonywania naprawy układu rozrządu lub pomocniczego układu napędowego.

Częstym objawem awarii pompy wody są wycieki płynu. Co zrobić, jeśli dotyczy on nowej, dopiero co zamontowanej? Specjaliści uspokajają: wszystko jest kwestią skali. Pomijając zawilgocenie, które związane jest z procesem docierania się nowej pompy, alarmującym sygnałem jest regularny i przybierający wyciek, co najprawdopodobniej będzie świadczyć o uszkodzeniu uszczelniacza lub błędach montażowych. W takim przypadku należy wysuszyć mokre obszary i obserwować, czy płyn chłodzący wycieknie ponownie.

Rekomendowane, zaakceptowane
Większość przyzna – wymieniając taką, należy wystrzegać się tanich zamienników. Czyżby cena miała być jedynym kryterium? Zwróćmy uwagę, że firmy zaangażowane w konstruowanie pomp wody ograniczają się zwykle do komunikatu: nasze produkty powstały, aby spełnić lub przewyższyć specyfikacje oryginalnych części. Na czym polegają owe normy, jakie spełnić muszą pompy wody, aby „być zalecanymi” przez producenta samochodu? Wewnętrzne wyniki porównawcze bardzo rzadko prezentowane są w materiałach prasowych. Tym trudniej dociec faktycznych różnic (konstrukcja, działanie) w odniesieniu do chińskiego zamiennika. Częściej poprzestaje się na komunikatach: produkt polecany, zaakceptowany.

– SKF często współpracuje z producentami samochodów i opracowuje wraz z nimi pewne elementy konstrukcyjne, a następnie wdraża je do produkcji – dotyczy to również pomp wody, które muszą spełniać wymagania producenta samochodu, aby być przez niego nie tyle „polecanymi”, ile po prostu „zaakceptowanymi” jako odpowiednie rozwiązanie – przybliża zagadnienie Tomasz Ochman z firmy SKF. – Wymagania te dotyczą głównie doboru odpowiednich materiałów, łożyskowania pompy i uszczelniacza. W pompach SKF stosujemy uszczelniacze ceramiczne z dodatkową przestrzenią na ewentualne zanieczyszczenia. To wydłuża czas poprawnego działania pompy i w pewnym stopniu eliminuje wpływ drobnych zanieczyszczeń na właściwą pracę uszczelniacza. Oczywiście tylko w pewnym stopniu. Nie oznacza to bowiem nieograniczonej odporności na osady czy drobiny rdzy, które można znaleźć w układzie.

Diabeł tkwi w szczegółach, a rolę płynu chłodzącego trudno przecenić. Istotną wskazówką w przypadku diagnozowania możliwej usterki pompy wody są oczywiście wahania temperatury płynu chłodzącego. Zaobserwować je może kierowca (wskaźnik temperatury), a mechanik zdiagnozować za pomocą komputera diagnostycznego, którym może odczytać parametry bieżące. Jeśli silnik bez ważnego powodu zaczyna się przegrzewać, może to oznaczać, że pompa cieczy chłodzącej straciła wydajność i nie rozprowadza płynu po silniku w odpowiednich ilościach. Objawy takie mogą być związane z uszkodzeniem mechanicznym wewnątrz pompy (np. łopatek wirnika) lub z wyciekami płynu, spowodowanymi korozją elementów układu chłodzenia.
Kolejnym objawem uszkodzonej pompy wody jest nietypowy hałas dobiegający z jej okolic. Oznacza on zazwyczaj uszkodzone łożysko. I znów, usterka może być spowodowana nieprawidłowym montażem paska rozrządu, który – niewłaściwie naprężony – może powodować zbyt duże obciążenie łożyska pompy, a tym samym przyspieszać jego zużycie.
Przed ogłoszeniem wyroku, że winna jest pompa, warto sprawdzić stan pozostałych elementów układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy czy czujnika temperatury płynu. Ich usterki również mogą być odpowiedzialne za nagłe spadki i wzrosty temperatury.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Znawca 1 ponad rok temuocena: 100%  Niespójny artykuł o chłodnicach - prawdopodobnie pomieszano informacje o konstrukcji niektórych chłodnic do osobówek (rurki na gumach) z ciężarówką które praktycznie zawsze mają rdzenie w całości z aluminium
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony