Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  15.06.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Temperatura daje się we znaki? – zadbaj na długo przed upałami

Wiosna to idealna pora roku, by przyjrzeć się przewodom, wężykom oraz samej chłodnicy

Strona 2 z 2

Wydajność rozpraszania ciepła

W segmencie samochodów osobowych zapanowała wymienność starej chłodnicy na nową. Mówi się, że takie staniały na przestrzeni ostatnich 10 lat aż o 50%. Czy więc czas odtrąbić zmierzch regeneracji chłodnic? Na pewno opłacalność przywracania takim sprawności zaczyna się, gdy rosną gabaryty podzespołu. Podobnie, im węższy segment rynku pojazdów, m.in. tych budowanych wieloetapowo (np. autobusy), tym większa okazja do zaoferowania dużo ciekawszej cenowo alternatywy dla fabrycznie nowej propozycji.
W przypadku chłodnic znów usłyszymy (na rynku wtórnym) komunikat o „zaakceptowanych” propozycjach. Przykład? W ofercie AVA QC są chłodnice do samochodów ciężarowych pochodzących z fabryk TitanX. TitanX to czołowy dostawca chłodnic dla producentów ciężarówek na pierwszy montaż, m.in. do Mercedesa-Benz Actros/Atego, Iveco Stralis Hi-Way/Eurocargo, Volvo FH, Renault T, Scanii S/new R, a także dla amerykańskich producentów ciężarówek – Freightliner i Navistar.

– Około 10% produkcji TitanX przeznaczona jest na aftermarket i są to dokładnie te same produkty, które trafiają na rynek OE – mówi nam Krzysztof Półtorak, product manager AVA CEE. – Chłodnice schodzące z linii produkcyjnej poddawane są testom jakościowym na wielu etapach. Badana jest szczelność chłodnic poddawanych wielogodzinnym drganiom o określonych częstotliwościach symulujących jazdę ciężarówki, odporność na korozję i ciśnienie. Wspomnijmy, że chłodnica cieczy musi wytrzymać 3000 cykli zmiany temperatury cieczy chłodzącej, która waha się od -15 do +100°C.

Testy są mordercze. Na kolejnym etapie chłodnice są badane w tunelu aerodynamicznym, w którym można regulować temperaturę powietrza otoczenia (od -30 do +50°C), wilgotność, a także zasymulować promieniowanie słoneczne. Zatem wydajność cieplna chłodnic badana jest w różnych warunkach atmosferycznych.
I tu przewija się wątek konstrukcji podzespołu. Na rynku dostępne są chłodnice różnego pochodzenia i jakości. Niska jakość połączeń lutowanych, niechlujne wykonanie i pobłażanie dla zakładowej kontroli jakości... – zrealizowane testy podejrzewanie tanich propozycji rynkowych mają dowodzić, że te charakteryzują się znacznie mniejszą skutecznością w rozpraszaniu ciepła (-20%). Za dużo większym ryzykiem nabycia egzemplarza odstającego od założeń konstrukcyjnych idzie spadek wydajności „na starcie”. Przebadana próbka asortymentu rynkowego dowodzić ma, że fabrycznie nowe niskiej jakości mogą być „zatkane” w poważnym stopniu (+12%).
Na jakość produktu wpływa zastosowana technologia produkcji.

– Chłodnice oferowane przez AVA QC muszą spełniać najostrzejsze wymagani producentów samochodów. Te nasze są produkowane metodą zgrzewania. Rurki są trwale zespolone z radiatorami i bokami stanowiącymi podstawę do montażu zbiorników bocznych. Zbiorniki boczne mogą być wykonane z blachy aluminiowej lub mogą być plastikowe. Chłodnica taka ma znaczną sztywność i trwałość – dodaje nasz rozmówca.

Ich wada? Wyższa cena wynikająca z kosztów produkcji. W tanich produktach rurki są montowane do boków za pomocą gumowych uszczelek, które z czasem starzeją się, powodując nieszczelności. Różnice w jakości produktów mogą też wynikać z różnicy w samych rdzeniach, które w produktach niskiej jakości mają mniejszą grubość, czy z liczby zastosowanych rurek i lamelek odbierających ciepło. A co jak co, ale akurat rozpraszanie ciepła będzie musiało być coraz to intensywniejsze. Byle tylko zdążyć, nim temperatura otoczenia okaże się nieznośnie wysoka...

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm Ava, Denso, SKF

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Znawca 1 ponad rok temuocena: 100%  Niespójny artykuł o chłodnicach - prawdopodobnie pomieszano informacje o konstrukcji niektórych chłodnic do osobówek (rurki na gumach) z ciężarówką które praktycznie zawsze mają rdzenie w całości z aluminium
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony