Klimatyzacja

Klimatyzacja

4 miesiące temu  25.05.2018, ~ Administrator   

To trzeba wiedzieć o nowym gazie R1234yf [TEMAT MIESIĄCA]

Michael Ingvardsen, menadżer ds. szkoleń technicznych Nissens

Strona 1 z 2

Zgodnie z nowymi przepisami europejskimi w sprawie ochrony środowiska od 1 stycznia 2017 roku producenci samochodów mają obowiązek stosowania w układach klimatyzacji czynnika o obniżonym współczynniku potencjału tworzenia efektu cieplarnianego. Michael Ingvardsen, Technical Training Manager w Nissens Automotive, objaśnia, dlaczego przepisy uległy zmianie i co należy wiedzieć na temat tego nowego gazu.

Nowy czynnik chłodniczy, R1234yf, był opracowywany przez długi czas. Dlaczego przepisy środowiskowe dotyczące czynników chłodniczych uległy zmianie?

W 2006 roku w Unii Europejskiej postanowiono, że czynnik chłodniczy stosowany wówczas w układach klimatyzacji, R134a, należy zastąpić czynnikiem chłodniczym o niższym potencjale tworzenia efektu cieplarnianego, czyli o niższym współczynniku Global Warming Potential (GWP). Współczynnik GWP porównuje ilość ciepła zatrzymanego przez określoną masę gazu do ilości ciepła zatrzymanego przez podobną masę dwutlenku węgla. Wysoka wartość GWP wiąże się z wysokim, negatywnym wpływem na środowisko i w 2006 roku stwierdzono, że R134a, mający wartość GWP na poziomie 1430, odznacza się znaczną szkodliwością dla środowiska. Ponieważ w coraz większej liczbie samochodów instalowane są systemy klimatyzacji, Unia Europejska zaczęła stawiać wyższe wymagania w stosunku do stosowanych w nich czynników chłodniczych. W związku z tym konieczne okazało się stworzenie nowego czynnika chłodniczego o niższej wartości GWP, dostosowanego również do istniejących układów klimatyzacji, aby producenci nie musieli zmieniać obecnych instalacji ani konstruować całkiem nowych systemów.

Czyli nowy czynnik chłodniczy jest bardziej przyjazny środowisku. Czym właściwie jest R1234yf i czym różni się on od R134a?

Zasadniczo R1234yf to gaz, który potrafi relatywnie łatwo zmieniać stan z gazowego na ciekły i odwrotnie. Taka jest w skrócie definicja czynnika chłodniczego, a przemiana ta jest niezbędna do schłodzenia powietrza napływającego do wnętrza samochodu. Wartość GWP czynnika R1234yf to 4, czyli dużo mniej niż maksymalna dopuszczalna wartość wynosząca 150. Oznacza to, że dużo szybciej rozkłada się on w atmosferze, przez co jest bardziej przyjazny dla środowiska. Niestety R1234yf ma pewien drobny mankament w porównaniu z czynnikiem R134a, a mianowicie jest on łatwopalny, poza tym wymaga wyższego ciśnienia i wyższych temperatur. Pomimo tych mankamentów UE zdecydowała, że ryzyko wystąpienia pożaru w samochodzie z powodu czynnika R1234yf w razie ewentualnej kolizji jest tak niskie, iż w 2008 roku zatwierdziła oficjalnie ten czynnik.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 33

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 7
    SMUTNY
  • 13
    WKURZONY
  • 4
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ jumper 2 3 miesiące temu Mozna mieszac i w Polsce zgloszony jest japonski patent w tej kwestii. Czyba ze mowimy o zakazie administracyjnym mieszania.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ piotr 1 3 miesiące temu Czyli można nabijac propan-butanem bo ryzyko podobne :)
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony