Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  15.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Układy klimatyzacji w autobusach w Hongkongu

Kompaktowy układ klimatyzacji Denso

Autobusy piętrowe są jednym z podstawowych środków transportu osób dojeżdżających do pracy w Hongkongu. Aby zapewnić im wygodną podróż, klimatyzacja jest niezbędna – do tego stopnia, że w przypadku awarii tego układu autobus może zostać wyłączony z eksploatacji. Wysokie temperatury i wilgoć latem, łagodne zimy oraz konstrukcja takich autobusów stanowią wyjątkowe wyzwanie dla klimatyzacji.

– Piętrowe autobusy, szczególnie w Hongkongu, wymagają zastosowania specjalnego rodzaju układów chłodzenia, w opracowywaniu których Denso się specjalizuje – mówi Thomas Bosman, dyrektor Denso AMIS. 20 lat temu Denso nawiązało kontakt z głównymi operatorami autobusów w Hongkongu. – Posiadali większość floty, która składa się z około 6000 pojazdów. Każdy jest użytkowany przez około 18 lat. Konieczne było stworzenie wysokiej jakości, bardzo wytrzymałego układu klimatyzacji, który będzie w stanie przetrwać w trudnym, wilgotnym klimacie – wyjaśnia Bosman, który kieruje działem odpowiedzialnym za floty pojazdów w Denso Europe. 
Marka ta jest rozpoznawalna w Azji i utrzymuje wiodącą pozycję na rynku układów klimatyzacji do autobusów. Innowacyjny i wydajny system klimatyzacji Denso do autobusów piętrowych od wielu lat jest preferowanym wyborem operatorów w Hongkongu.

Globalna współpraca
Jednym z sekretów sukcesu Denso jest komunikacja firmy ze wszystkimi zaangażowanymi podmiotami, niezależnie od tego, gdzie znajdują się ich siedziby. – Japońska siedziba Denso zajmuje się projektowaniem i produkcją układów klimatyzacji; testowanie systemów odbywa się w Europie i Azji, a autobusy są zwykle produkowane w Chinach. W Hongkongu testujemy jakość układów klimatyzacji i zapewniamy obsługę serwisową – mówi Bosman. 
Główni dostawcy autobusów piętrowych dla Hongkongu mają siedzibę w Wielkiej Brytanii, pracownicy Denso Europe współpracują z nimi w celu zoptymalizowania układów klimatyzacji. Co więcej, Denso utrzymuje bliskie relacje również z operatorami autobusów w Hongkongu, układy klimatyzacji są przez nich postrzegane jako bardzo ważna część wyposażenia autobusów, która jest odpowiedzialna za znaczne zużycie energii. – Operatorzy mają z nami bezpośredni kontakt – podkreśla Bosman. Dzięki temu firma otrzymuje informacje zwrotne dotyczące jakości lub sugestie zmian, co umożliwia szybkie reagowanie na wszelkie problemy i ciągłe doskonalenie układów. – Nasza bezpośrednia relacja jest jednym z powodów, dla których operatorzy są tak lojalni wobec marki.

Cztery generacje produktu
Denso opracowało dotąd cztery generacje układu klimatyzacji do autobusów piętrowych, zaczynając od GD1; w przyszłym roku planowane jest wprowadzenie GD5. Każda generacja opiera się na poprzedniej – jak wyjaśnia Thomas Bosman: – Za każdym razem poprawiamy zużycie energii i koszty eksploatacji rozłożone na cały okres życia produktu, co oznacza, że chociaż początkowa cena zakupu może się nie obniżyć, to istnieją korzyści w postaci tańszej konserwacji układu i mniejszego zużycia energii, dzięki czemu koszty operacyjne pojazdu są redukowane. To nasza siła.
Istnieją trzy kluczowe technologie, dzięki którym układ klimatyzacji Denso do autobusów piętrowych jest wyjątkowy: trzy cykle klimatyzacji, sprężarka o zmiennej pojemności skokowej i elektrostatyczny filtr powietrza. 

Trzy cykle klimatyzacji 
– Opracowaliśmy system, na który składają się trzy różne cykle klimatyzacji, podczas gdy konkurencyjne produkty mają tylko jeden cykl – podkreśla Bosman. Pojedynczy cykl klimatyzacji oznacza, że ​​sprężarka obsługuje jednocześnie piętro i dolny poziom pojazdu, a zatem może działać wyłącznie z pełną prędkością lub być wyłączona. Regulacja temperatury odbywa się poprzez dodanie ciepła. Natomiast w przypadku układów klimatyzacji z trzema cyklami – które firma Denso opracowała jako pierwsza na świecie – możliwe jest niezależne zarządzanie górnym i dolnym pokładem autobusu poprzez regulację wydajności sprężarki. Układ klimatyzacji Denso oferuje lepszą regulację temperatury na danym poziomie, co poprawia komfort pasażerów i zmniejsza zużycie energii.

Sprężarka o zmiennej pojemności skokowej
Kluczowym elementem układu klimatyzacji Denso jest sprężarka o zmiennej pojemności skokowej – regulowanie jej wydajności jest najskuteczniejszym sposobem na zmaksymalizowanie oszczędności paliwa przy jednoczesnym zapewnieniu pasażerom jak najwyższego komfortu. – Moc naszego kompresora może być regulowana w zakresie od 20 do 100%, włączając każdą wartość pomiędzy. To unikalna cecha, której nie ma żaden konkurencyjny produkt. Denso jest jedyną firmą na świecie, produkującą sprężarki klimatyzacji do autobusów regulowane w taki sposób – mówi Bosman.
Sprężarka umożliwia autobusom dwupoziomowym zmniejszenie zużycia energii, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, kiedy temperatury są niższe, więc pełna wydajność sprężarek nie jest konieczna. Zmienna pojemność skokowa pozwala zaoszczędzić autobusowi w Hongkongu nawet 4000 litrów oleju napędowego rocznie (w porównaniu ze zwykłą sprężarką). Gdy technologia ta została po raz pierwszy wprowadzona na rynek (na początku 2000 roku), operatorzy flot byli pod wielkim wrażeniem i postanowili zainstalować sprężarki Denso we wszystkich autobusach.

Elektrostatyczny filtr powietrza
Czyste powietrze to kolejny priorytet i element komfortu pasażerów. – Elektrostatyczny filtr Denso jonizuje powietrze – usuwa najdrobniejsze cząstki brudu, bakterie i brzydkie zapachy, oczyszczając powietrze i skracając czas potrzebny na czyszczenie układu klimatyzacji, co przekłada się na redukcję kosztów – podkreśla Bosman.
Standardowe filtry używane w Hongkongu muszą być czyszczone co tydzień, co za każdym razem zajmuje ok. 30 minut – w sumie to 26 godzin konserwacji rocznie. W przeciwieństwie do nich elektrostatyczne filtry Denso zapewniają łatwy dostęp do elementu filtrującego, który wysuwa się z otworu serwisowego w autobusie. Zebrany pył można szybko usunąć, a regularna konserwacja jest wymagana co 3-4 miesiące i trwa 15 minut, co oznacza łącznie 1 godzinę rocznie na autobus, czyli ogromne zmniejszenie kosztów operacyjnych. 
Te trzy technologie zwiększają komfort pasażerów, jednocześnie obniżając koszty operacyjne i zużycie energii.

Serwis jest kluczowy 
– Bez przyzwoitej sieci serwisowej nie można być konkurencyjnym w Hongkongu – podsumowuje Bosman. Lokalne biuro Denso i wyspecjalizowany sprzedawca serwisowy mają siedzibę w Hongkongu, aby zapewnić dostęp do części zamiennych, pomoc techniczną i monitorowanie jakości produktu. Nowe autobusy, zanim zostaną przekazane operatorowi, są poddawane kontroli, a personel techniczny jest szkolony przez Denso, aby zapewnić optymalną obsługę, konserwację i umiejętności rozwiązywania problemów. 

Przyszłość z autobusami elektrycznymi 
Denso opracowało pierwszy elektryczny układ klimatyzacji dla jednopoziomowych autobusów na chińskim rynku, warto więc zadać pytanie, jak wygląda przyszłość klimatyzacji w hybrydowych lub elektrycznych piętrowych autobusach. Jak wyjaśnia Bosman, jest to znaczące wyzwanie: – Piętrowe autobusy o wiele trudniej zelektryfikować, ponieważ w ich przypadku zużycie energii jest bardzo duże. W Hongkongu, wysokie zapotrzebowanie na klimatyzację w piętrowych autobusach szybko wyczerpałoby baterię. Pomimo tych wyzwań posuwamy się naprzód w pracach nad układem klimatyzacji dla elektrycznych autobusów piętrowych.

Komfort i wydajność
Wraz ze wzrostem liczby autobusów piętrowych na całym świecie (zastępują one autobusy przegubowe ze względu na zwiększoną wydajność) wzrośnie zapotrzebowanie na wyspecjalizowane układy klimatyzacji, które na pierwszym miejscu stawiają komfort pasażerów przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Przykład Hongkongu pokazuje, że dzięki globalnej sieci ekspertów i zrozumieniu wymagań sektora firma Denso jest doskonale przygotowana do reagowania na rynkowe zmiany.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony