Klimatyzacja

Klimatyzacja

6 miesięcy temu  17.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Używana klimatyzacja. Klienci chcą, by było do bólu tanio

W przypadku samochodów kosztujących 20-30 tys. zł profesjonalnie przeprowadzony serwis klimatyzacji może stanowić nawet 1/3 ich wartości

Strona 2 z 3

– Warsztat przegra przed sądem, jeśli nie zabezpieczy się pismem, w którym klient został poinformowany, że czynności zostały przeprowadzone niefachowo. Sąd za punkt wyjścia przyjmuje, że rolą fachowca jest wytłumaczyć, dlaczego tak, a nie inaczej należy zrealizować czynności serwisowe i naprawcze – napomina Sławomir Olszowski, prezes i założyciel BETiS, firmy znanej z pełnej gamy szkoleń z obszaru techniki i elektroniki samochodowej, która szkoli również rzeczoznawców, kandydatów na rzeczoznawców samochodowych oraz biegłych sądowych.
Naprawa przeprowadzona niezgodnie ze sztuką? W sposób rażący czy sprzeczny z instrukcją? Taki scenariusz w relacji z klientami warsztatów okazuje się katastrofalny w skutkach.

Naprawa przeprowadzona niezgodnie ze sztuką? W sposób rażący czy sprzeczny z instrukcją? Taki scenariusz w relacji z klientami warsztatów okazuje się katastrofalny w skutkach.

Płukanie ma istotne znaczenie ekonomiczne 
Płukanie czynnikiem było i jest obowiązkowe oraz zalecane przez producentów samochodów, gdyż to sposób niepozostawiający resztek rozpuszczalnika, niepalny i uniwersalny. Po płukaniu trzeba zainstalować nowe filtry-osuszacze – warto pamiętać, że nie są one alternatywą do płukania. Bez oczyszczenia układu filtr szybko zaklei się zanieczyszczeniami lub też element rozprężny układu zostanie przyblokowany. 

Spadek efektywności klimatyzacji? Najpewniej w mig zauważą kierowcy zawodowi czy korzystający z floty aut osobowych. Klimatyzacja jest szczególnie przydatna podczas długich podróży samochodem – podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy. Odpowiedni serwis, realizowany co najmniej raz do roku, powinien z wielu powodów uwzględniać płukanie układu. Podkreślmy, że płukanie układu przed montażem nowej sprężarki to po prostu czynność nieodzowna. I tu jest szczególna rola mechanika, osoby mającej status „specjalisty”, ale również odpowiedniego wyposażenia warsztatowego, gdyż współczesne pojazdy wymagają coraz precyzyjniejszej obsługi. Przykład? Obecnie produkowane auta osobowe potrafią mieć układy klimatyzacji skrywające już raptem 40-50 ml oleju sprężarkowego.

– Wystarczy 10 ml więcej oleju, by dosłownie zrujnować sprężarkę. Otóż trzeba wiedzieć, że olej od strony termodynamicznej jest w układzie klimatyzacji medium zewsząd niepożądanym. Najchętniej pozbylibyśmy się go, ale byłoby to sprzeczne z zasadami trybologii. Z kolei według standardów czy producenta zwyczajowy, tj. akceptowalny, roczny ubytek czynnika to ok. 20 g. Gdy czynnika ubywa więcej, to układ zaczyna się przegrzewać, więc nie schładza kompresora i dochodzi do zatarcia tego najdroższego komponentu – wyjaśnia Adam Gertruda.

Czystość kluczem do długotrwałej pracy układu klimatyzacji

Aby klimatyzacja działała optymalnie, czynnik chłodniczy, olej oraz precyzyjne mechanizmy wewnętrzne muszą być czyste i pozbawione wilgoci. Tylko wówczas układ może utrzymywać odpowiednie parametry ciśnienia i temperatury. 

– W nowoczesnych konstrukcjach układów klimatyzacji samochodowej stosuje się liczne komponenty o małych przekrojach wewnętrznych. Większość współczesnych pojazdów wykorzystuje skraplacze „mikrokanałowe”, tj. takie, w których rurki są podzielone na wiele kanałów o bardzo małym przekroju – bardzo wydajne, ale wrażliwe na zanieczyszczenia – zaznacza Artur Gołembniak, sales manager, Chłodnice Nissens Polska Sp. z o.o. – Kolejnym przykładem są sprężarki układu klimatyzacji sterowane zewnętrznie, zawierające precyzyjny i czuły na zanieczyszczenia zawór ECV, sterowany elektrycznie, regulujący wydajność sprężarki. Elementy rozprężne układu, a zwłaszcza zawór rozprężny, to inny rodzaj komponentów, które mogą łatwo ulec przyblokowaniu przez zanieczyszczenia ograniczające ich prawidłowe działanie. Mogą być one blokowane przez opiłki, drobiny zanieczyszczeń, a nawet przez niezgodny ze specyfikacją pojazdu olej sprężarkowy, o zbyt dużej lepkości lub po prostu za dużą jego ilość w układzie. 

Obojętnie jakiej konstrukcji jest układ, każde ograniczenie lub zatrzymanie przepływu może mieć poważne skutki dla sprężarki. A to z racji tego, że jest ona sercem układu, bo odpowiada za sprężanie i jest to, można powiedzieć, jedyny mechaniczny element układu klimatyzacji, który wymaga napędu. Dlatego każda awaria tego podzespołu oznacza przerwę w działaniu całego systemu.

Ograniczony przepływ czynnika chłodniczego doprowadzi do zmniejszenia wydajności układu, spowoduje natychmiastowy wzrost ciśnienia po stronie wyjścia ze sprężarki, zaburzy smarowanie i chłodzenie sprężarki, a w konsekwencji doprowadzi do niezwykle niebezpiecznego dla oleju sprężarkowego przegrzania. Należy również pamiętać, że potencjalne zanieczyszczenia w układzie oraz wilgoć mają wpływ na olej, pogarszają jego właściwości smarne, co może prowadzić do zatarcia sprężarki lub jej przyspieszonego zużycia. Podobnie jeżeli lepkość oleju zostanie zmieniona przez stosowane w nadmiernej ilości dodatki (np. zbyt dużą ilość kontrastu UV) – taki niewłaściwy stan również może doprowadzić do nieodwracalnych awarii sprężarki.

GALERIA ZDJĘĆ

Wymiana kompresora klimatyzacji wymaga przepłukania całego układu oraz wymiany materiałów eksploatacyjnych – w tym także komponentów, których nie można przepłukać. Ponadto płukanie zabezpiecza roszczenia gwarancyjne wobec dostawców i zapewnia wysoki poziom zadowolenia klienta
Wysokie temperatury potrafią sprawić, że kierowcy są bardziej podenerwowani, szybciej się męczą, tracą koncentrację. Klimatyzacja w samochodzie jest jak układ krążenia u człowieka – najgorsze w skutkach są dla niej schorzenia serca (sprężarki)
Oprócz regularnej wymiany filtra kabinowego i serwisu klimatyzacji warto również raz w roku przeprowadzić ozonowanie wnętrza

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony