Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  09.03.2017, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 5

Warsztat gotowy do serwisowania klimatyzacji? Szereg problemów z nowym czynnikiem
Strona 1 z 2

Nowy czynnik, nowe urządzenia, nowy sposób obsługi systemów klimatyzacji, które są o wiele bardziej skomplikowane niż kilka lat temu - o tym wszystkim musi pomyśleć właściciel warsztatu, który chce sprawnie rozpocząć "sezon" na serwisowanie tego elementu. Co będzie niezbędne? Przede wszystkim wiedza techniczna i odpowiednie narzędzia.

W ciągu ostatnich lat klimatyzacja stała się standardowym elementem wyposażenia każdego nowego auta. Milionom kierowców ułatwia on podróżowanie w upalne dni. Dziś jednak stanowi dość złożony układ, zbudo­wany ze współgrających ze sobą podzespo­łów. W efekcie, aby go „obsłużyć”, potrzebne są dwie rzeczy - wiedza techniczna oraz odpowiednia baza narzędzi i produktów. Zgodnie z wymogiem Unii Europejskiej, od 1 stycznia 2017 wszystkie nowo wypro­dukowane samochody muszą być napeł­niane czynnikiem chłodzącym R1234yf. Jest on bardziej przyjazny dla środowiska niż poprzedni R134a. Równolegle prowadzone są intensywne próby wdrożenia do układów klimatyzacji gazu CO2. Proces ten potrwa jed­nak jeszcze przez dłuższy czas. 

Zastosowanie nowego czynnika R1234yf w układzie klimatyzacji wymusza niestety na właścicielach samochodów jego wymianę co dwa lata. Wiąże się to z dużo większym kosztem serwisowania układów klimatyzacji. Kolejnym mankamentem R1234yf jest zasto­sowanie oleju PAG z innymi niż w przypadku R134a dodatkami. W związku z tym oleje te mają nieco inne właściwości i nie mogą być ze sobą mieszane. 

Potrzebne kolejne urządzenie 

Wprowadzenie nowego czynnika wymusza na serwisach zakup kolejnego urządzenia do obsługi klimatyzacji z identyfikatorem czyn­nika i przeznaczenie go tylko do konkretnego rodzaju czynnika. Należy również pamiętać, że mieszanie różnych rodzajów olejów, np. PAG i PAO, może spowodo­wać uszkodzenie kom­presora klimatyzacji, zaworu rozprężnego, osuszacza i zanieczysz­czenie całego układu klimatyzacji. Często do warsztatu trafiają wła­śnie takie auta z zatartą sprężarką – naprawa w takich wypadkach wiąże się z wymianą skraplacza, osu­szacza, zaworu rozprężnego i sprę­żarki na nowe oraz płukaniem pozostałych elementów przy użyciu przeznaczonych do tego celu zestawów do płukania. 

Ostatnim elementem naprawy jest spraw­dzenie szczelności poprzez wytworzenie próżni lub za pomocą zestawu do bada­nia nieszczelności. W przypadku wykrycia nieszczelności nie należy stosować żad­nych uszczelniaczy, ponieważ powodują one zabrudzenie czynnika chłodniczego oraz całego układu klimatyzacji, co dopro­wadzi nas do punktu wyjścia. Zawsze należy wymienić nieszczelny element na nowy lub naprawić nieszczelne połącze­nie za pomocą połączeń metalowych typu Dorman (DOR800-600) lub Vulkan Lokring (L13005830). 

Dlaczego zawsze należy wymienić osuszacz/akumulator? 

Przy wymianie części lub zespołów układu klimatyzacji należy zawsze przestrzegać pod­stawowych zasad postępowania z układami ciśnieniowymi. Ze względu na specyfikę układu kli­matyzacji należy zawsze usunąć czynnik chłod­niczy, a prace monta­żowe przeprowadzać w okularach i ręka­wicach ochronnych – tak, aby ochronić się przed resztkami szkodli­wych substancji. Przy każ­dym otwarciu układu należy zawsze wymienić osuszacz. Ma on działanie higroskopijne - oczyszcza czynnik chłodniczy z wilgoci. Pozostawienie otwar­tego niezabezpieczonego układu powoduje dostanie się powietrza i wilgoci, dlatego konieczne jest zabezpieczenie przyłącza zatyczkami. 

Nadmiar wilgoci, który dostanie się wraz z powietrzem, powoduje zablokowanie war­stwy higroskopijnej w osusza­czu, co spowoduje utratę jego właściwości. Dla­tego zawsze należy montować nowe osuszacze lub akumulatory. Zamontowanie zużytego lub zregenerowa­nego elementu może spowodo­wać, że nadmiar wilgoci, który jest w nich skumulowany, doprowadzi do rozkładu elementów filtra­cyjnych, a ich cząstki mogą zanieczyścić skra­placz, parownik, zawór rozprężny lub uszko­dzić sprężarkę. W każdym elemencie układu klimatyzacji znajduje się pewna ilość oleju przeznaczona do smarowania sprężarki. Olej ten w przypadku wymiany usuwany jest z wymienną częścią. Przeciętny podział oleju w układzie klimatyzacji przedstawia się następująco: 50% znajduje się w sprężarce, 20% w parowniku, 10% w skraplaczu, 10% w osuszaczu/akumulatorze i 10% w przewo­dach lub wężach. Należy zawsze pamiętać o tym podziale, ponieważ nadmiar lub brak oleju w układzie klimatyzacji może doprowa­dzić do uszkodzenia kompresora. 

Oferta Inter Cars 

Inter Cars stara się sprostać oczekiwaniom rynku, dlatego na 2017 rok spółka przygo­towała dla swoich klientów szeroką gamę części zamiennych do napraw układów klimatyzacji. W aktualnej ofercie znajduje się 905 różnych zastosowań kompreso­rów klimatyzacji, z tego do około 140 będą dostępne kompresory regenerowane Ther­motec Reman, a do 80 - kompresory Ther­motec Klima, charakteryzujące się bardzo wysoką jakością przy zachowaniu atrakcyjnej ceny. Oferta skraplaczy będzie obejmowała 825 różnych zastosowań w tym Thermotec – ok. 500 referencji. Ponadto w asortymen­cie są osuszacze, mające blisko 300 różnych zastosowań, oraz parowniki (około 140 zastosowań). Do tego dochodzi 153 różnych referencji zaworów rozprężnych, a także dmuchawy, oporniki dmuchaw, wentylatory chłodnic, czujniki oraz wiele innych części niezbędnych do kompleksowej naprawy układu klimatyzacji. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony