Podczas wymiany kompresora klimatyzacji należy pamiętać o kilku ważnych sprawach, które pozwolą zapobiec bezpośredniej awarii nowego kompresora lub szkodom następczym w układzie klimatyzacji.
Płukanie
Podczas wymiany kompresora klimatyzacji lub w przypadku zanieczyszczeń w obiegu czynnika chłodniczego system trzeba dokładnie przepłukać. W zależności od stopnia zanieczyszczenia można do tego celu zastosować czynnik chłodniczy R134a lub R1234yf albo specjalny roztwór płuczący. Ponieważ nie wolno przepłukiwać komponentów klimatyzacji, takich jak osuszacz (zasobnik) i zawory rozprężne/dysze dławiące, należy je wymontować przed rozpoczęciem płukania, a następnie wymienić. Dopiero wtedy układ klimatyzacji będzie całkowicie pozbawiony oleju chłodniczego i ewentualnych zanieczyszczeń.
Olej chłodniczy
Nowe kompresory klimatyzacji MAHLE są standardowo wstępnie napełnione olejem chłodniczym. Ten sam kompresor klimatyzacji może być stosowany w różnych pojazdach lub instalacjach, dlatego przed montażem kompresora trzeba koniecznie sprawdzić i w razie potrzeby skorygować poziom oleju. W tym celu należy spuścić olej przez śrubę spustową do czystego naczynia i zmierzyć jego ilość (patrz zdj. 1). Teraz – w zależności od wytycznych producenta – zebraną ilość oleju trzeba uzupełnić świeżym olejem lub zredukować, ściśle przestrzegając przy tym odpowiednich specyfikacji oleju. Następnie należy ponownie wlać do kompresora klimatyzacji cały olej chłodniczy przewidziany dla układu i zamontować śrubę spustową z nową uszczelką (patrz zdjęcie 2). Aby zapewnić optymalne smarowanie pierścienia uszczelniającego wału, kompresor klimatyzacji należy ustawić przed montażem na trzy minuty w pozycji pionowej (z kołem pasowym skierowanym w dół), a następnie w pozycji poziomej 10 razy obrócić ręcznie koło pasowe.
Komentarze (1)