Klimatyzacja

Warto wiedzieć

Klimatyzacja

3 miesiące temu  15.02.2019, ~ Administrator   

Zasady bezpieczeństwa przy serwisie klimatyzacji
Strona 1 z 2

Wielkimi krokami zbliża się sezon serwisu klimatyzacji. Kierowcy zaczynają interesować się tym tematem już w marcu. Warto pamiętać o kilku zasadach, które zagwarantują bezpieczeństwo w warsztacie oraz skuteczną naprawę. 

Skutki niestosowania się do przepisów BHP omawiają eksperci Nissens.

Podczas profesjonalnego serwisowania układu klimatyzacji należy zwracać szczególną uwagę na postępowanie zgodne z właściwymi procedurami naprawczymi oraz stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Wyzwaniem podczas wykonywania badań diagnostycznych jest zidentyfikowanie konkretnych źródeł problemów, które są przyczyną zaistniałej awarii układu.

Z uwagi, że układy klimatyzacji w zależności od auta mogą być układami o różnej konstrukcji, zawierającymi części rotujące, tj. jak koło sprężarki i napędzający je pasek osprzętu, a także mając na uwadze pracę układów pod wysokim ciśnieniem i temperaturą oraz zawartość w układach klimatyzacji różnych typów olejów oraz czynników roboczych - przy diagnostyce i naprawie klimatyzacji należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę oraz przestrzegać właściwych zasad BHP:

1. Należy zapoznać się z kartami charakterystyk substancji niebezpiecznych,

2. Należy przestrzegać instrukcji obsługi stacji serwisujących układy A/C, maszyn i urządzeń warsztatowych. Nieprzestrzeganie tych instrukcji może skutkować obrażeniami ciała, uszkodzeniem sprzętu lub samych układów klimatyzacji, niewłaściwym lub nieodpowiednim odzyskiem czynnika chłodniczego, a także jego wyciekiem do atmosfery (na mocy ustawy o ochronie środowiska umyślne uwalnianie czynnika chłodniczego do atmosfery nielegalne!),

3. Należy zawsze nosić okulary i rękawice ochronne podczas serwisowania systemów klimatyzacji oraz przy pracy z samym czynnikiem chłodniczym. Nowy czynnik R1234yf jest żrący, a bezpośredni kontakt skóry z tym czynnikiem wywołuje obrażenia podobne do skutków kontaktu ze żrącym kwasem,

4. Należy unikać wdychania czynnika chłodniczego oraz oparów olejów lub tzw. mgły olejowej. Ekspozycja taka może podrażniać oczy, nos, gardło i płuca. W razie przypadkowego rozszczelnienia układu należy przewietrzyć miejsce pracy. Należy zwrócić szczególną uwagę na odzysk i recykling czynnika roboczego, aby gaz nie był uwalniany do atmosfery,

5. Należy pamiętać, że oleje do klimatyzacji mogą być drażniące dla skóry. Aby zapobiec kontaktowi środka smarnego ze skórą, należy stosować nieprzepuszczalne rękawice ochronne. Ponadto oleje typu PAG, które są nota bene właściwe dla większości układów klimatyzacji, mogą powodować uszkodzenia farb, części plastikowych, pasków napędowych silnika oraz węży układu chłodzenia silnika. Należy uważać, aby te oleje nie miały kontaktu z tymi elementami występującymi w komorze silnika. Należy nadmienić przy okazji, iż olej typu PAG jest higroskopijny (pochłania wilgoć) więc pojemniki, w których się znajduje muszą być szczelnie zamknięte. W przeciwnym wypadku straci on swoje właściwości.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
do góry strony