Wielu z nas, użytkowników pojazdów nie wyobraża sobie swojego samochodu bez klimatyzacji. Coraz większa jest świadomość użytkowników, kierowców, o konieczności okresowych przeglądów układu klimatyzacji, wymiany filtra kabinowego, odgrzybianiu. Nadal jednak większość tych czynności dokonuje się w okresie wiosenno-letnim, kiedy temperatury zmuszają nas, do uruchomienia tego komfortowego systemu w naszych autach. Istnieje przeświadczenie, iż w chłodnych i zimnych porach roku, nic przy klimatyzacji nie trzeba robić „bo po co?”
Niestety tak nie jest.
Zostawimy względy „techniczne” układu, działania elementów takich jak sprężarka, ubytki czynnika chłodniczego, a skupimy się na aspekcie zdrowotnym klimatyzacji. Jak już większość z nas wie, należy dbać o czystość elementu który powoduje, iż mamy chłodno latem, czyli parownika. To na nim osadzają się zarodniki, grzyby i pleśnie, które na wilgotnej powierzchni mają dogodne środowisko do rozrostu. Regularne oczyszczanie parownika (mechaniczne i chemiczne) pozwala oddychać czystym powietrzem w samochodzie.
Jednak czy należy to robić jedynie w sezonie ciepłej aury? Powietrze przepływa przez parownik jedynie w okresie letnim?
Powietrze przez filtr kabinowy i parownik przepływa przez cały rok, jak i przez cały rok jest zanieczyszczany przez osady z powietrza na zewnątrz pojazdu, które wpływają na nasze zdrowie i komfort podróżowania samochodem. Dlatego zaniedbanie w tym względzie w okresie letnim będzie miało wpływ na nasze zdrowie w okresie jesiennym i zimowym, i w dalszym czasie użytkowania. Dlatego naszym zdaniem, jak wielu specjalistów, tym lekarzy od astmy i alergii, regularne czyszczenie klimatyzacji jest konieczne, by uniknąć nieprzyjemnych skutków w postaci infekcji górnych dróg oddechowych. Regularne, tzn. bez względu na porę roku! I to minimalnie raz w roku.
Dla użytkowników, którzy często podróżują np. służbowo, powinno normą być 2 razy w roku wymiana filtra kabinowego i czyszczenie-dezynfekcja klimatyzacji.
Jak właściwie zadbać o zdrowie w samochodzie w kontekście klimatyzacji?
Filtra kabinowy i jego regularna wymiana - o tym była mowa wcześniej. Czyszczenie i dezynfekcja. Mamy do czynienia z wieloma metodami, którymi reklamują się serwisy oferujące obsługę klimatyzacji. Należy jednak pamiętać (a właściwie zwrócić baczną uwagę) iż preparaty lub systemy, które najczęściej są oferowane tj. spray`e i piany już w opisie mają słowo „do odświeżania”. Jeśli już rozumiemy, iż problemem są osady na parowniku (które powodują rozrost pleśni i grzybów w wilgotnym środowisku) preparaty działające powierzchniowo w postaci gazu, drobin cieczy lub piany, nie są w stanie usunąć fizycznie tych zanieczyszczeń z powierzchni parownika.
Czy można więcej?
Można, a tak naprawdę zapominamy, że w większości samochodów, filtr kabinowy jest umiejscowiony z dala od parownika, w obudowie, która filtrując powietrze, zatrzymuje część osadów. Dlatego też powinna być oczyszczona i zdezynfekowana. Preparat ContraSept® spray, pozwala w łatwy sposób, pod ciśnieniem oczyścić miejsce do zamontowania nowego, czystego filtra.
Zdrowo w samochodzie?
Tak, to jest możliwe, klimatyzacja nie musi być problemem pod względem czystości powietrza i zdrowia kierowcy i jego pasażerów. Należy pamiętać, iż brak zapachów nie jest wyznacznikiem zanieczyszczenia filtra kabinowego i parownika układu. Jeśli zaczynamy odczuwać dyskomfort w postaci „drażnienia w nosie” po włączeniu lub wyłączeniu klimatyzacji, nieprzyjemny i uciążliwy zapach, to zbyt długo już wdychamy „skażone i zanieczyszczone powietrze”, które bezpośrednio wpływa na nasze zdrowie i naszych pasażerów. Bez względu na porę roku, dbasz o swoje zdrowie.
Bez względu na porę roku, minimum raz w roku zadbaj o czyste powietrze w swoim samochodzie.
Komentarze (1)