Hybrydy

Warto wiedzieć

ponad rok temu  08.03.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Układ napędowy i automatyczna skrzynia biegów Powershift

Ford przedstawia nową wersję Pumy ST z najmocniejszą wersją nagradzanego wielokrotnie 1,0-litrowego silnika EcoBoost i siedmiobiegową automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów. Inżynierowie wdrożyli do produkcji przekładnię Powershift o zmienionej charakterystyce.

Bezpośrednie reakcje i typowa dla Ford Performance dynamika prowadzenia, trafia do większej grupy klientów wybierających SUV-y. Wszystko za sprawą przedstawionego dziś przez Forda nowego modelu Puma ST ze skrzynią Powershift 1 i wprowadzonego wraz z nią najsilniejszego wariantu nagradzanej wielokrotnie jednostki napędowej 1.0 EcoBoost.

Dzięki zastosowaniu 48-woltowej instalacji miękkiej hybrydy, silnik o pojemności 1,0 litra osiąga maksymalną moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 248 Nm2, a siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia Powershift, dająca kierowcy możliwość wyboru przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy, łączy dynamikę działania z codzienną użytecznością.

Nowy układ napędowy w pełni zasługuje na etykietę Sports Technologies, obok pozostałych podzespołów poprawiających osiągi, które pochodzą z udoskonalonego podwozia 1,5-litrowej Pumy ST EcoBoost1,3 wprowadzonej na rynek w 2020 roku. Należą do nich specjalnie dostrojone do tego modelu belka skrętna i stabilizatory oraz chronione patentem sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania.

Ponadto, wszechstronna Puma ST ze skrzynią Powershift nadal oferuje innowacyjne rozwiązania praktyczne, takie jak Ford MegaBox. Samochód pozwala cieszyć się doskonałymi odczuciami prowadzenia samochodu z linii Ford Performance większej grupie pasjonatów mocnych wrażeń, gwarantując przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy, przy niskim zużyciu paliwa 6,3 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 144 g/km.

Hybryda 1-litrowego silnika EcoBoost i 48-woltowej instalacji

System miękkiej hybrydy wcześniej niż w innych zastosowaniach załącza rekuperację energii, która szybciej trafia do 48-woltowego zestawu litowo-jonowych ogniw akumulatora. Dzięki temu napędzany paskiem, zintegrowany rozrusznik z funkcją alternatora (BISG) może wydłużyć okresy, w których uzupełnia moment obrotowy silnika spalinowego, co poprawia osiągi w niższym zakresie obrotów silnika. Podniesiony poziom rekuperacji energii oznacza też dostarczenie dodatkowych 10 KM mocy do układu napędowego dzięki elektrycznemu wsparciu BISG.

Rozwiązanie to w połączeniu ze ustawieniem charakterystyki bezpośredniego wtrysku turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika benzynowego, skutkuje prawie 10 procentowym wzrostem mocy maksymalnej w porównaniu z parametrami 1,0-litrowego napędu EcoBoost Hybrid, który dysponuje mocą 155 KM. Nowa Puma ST z Powershift dostarcza więc 170 KM przy 5750 obr/min i 248 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr/min, czyli generuje dokładnie dwa razy więcej mocy na litr, niż Focus ST170 z 2002 roku.

Puma ST z Powershift korzysta z tego samego systemu aktywnego zaworu wydechowego, który zastosowano w Pumie ST. Dzięki temu uzyskuje wyższe osiągi i charakterystyczną nutę sportowego silnika podczas przyspieszania. Aktywny zawór, kontrolowany poprzez tryby jazdy, pozostaje zamknięty w trybach Normal i Eco, aby zapewnić codzienny spokojny dźwięk, ale otwiera się w trybie Sport, wzmacniając sportowe brzmienie.

Przekładnia Powershift: redukcja o trzy biegi

Opracowana z myślą o płynnej współpracy z 1,0-litrowymi silnikami EcoBoost Hybrid siedmiobiegowa przekładnia Powershift Forda została zmodernizowana na potrzeby nowej Pumy ST przez zmianę parametrów oprogramowania, które przyczyniają się do uzyskania jak najwyższych osiągów i oszczędności. W trybie w pełni automatycznym dwusprzęgłowa skrzynia zapewnia płynną zmianę przełożeń, wygodę i komfort prowadzenia – zwłaszcza w miejskich korkach. Dba też o utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej hybrydowego zespołu napędowego. Jednak aby naprawdę wykorzystać możliwości napędu, automatyczna skrzynia biegów umożliwia redukcję o trzy biegi i szybsze wyprzedzanie, gdy kierowca wciskając pedał gazu oczekuje maksymalnego przyspieszenia. W trybie jazdy Sport przekładnia dłużej utrzymuje niższe biegi, celem uzyskania bardziej sportowych reakcji. Dodatkowo łopatki zmiany biegów umieszczone na kierownicy pozwalają kierowcy na pełną kontrolę sytuacji i samodzielne zmiany przełożeń.

Przekładnia automatyczna Powershift umożliwia również korzystanie z funkcji Stop & Go w trybie tempomatu adaptacyjnego (Adaptive Cruise Control) 4, który może zatrzymać pojazd w ruchu miejskim i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy niż trzy sekundy. Może też po trzech sekundach wznowić jazdę po naciśnięciu przycisku na kierownicy lub pedału gazu. Przekładnia umożliwia również korzystanie z funkcji zdalnego uruchomienia silnika 5 za pośrednictwem aplikacji FordPass. 6

Fot. Ford

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony