Zestaw kompozytowych kluczy nasadowych do filtra oleju YT-0595 składa się z 15 elementów i mieści w praktycznej walizce
Wymiana oleju silnikowego szczególnie zalecana jest w okresie poprzedzającym wakacyjne wyjazdy urlopowe. Podczas tej standardowej i prostej czynności przyda się kilka sprzętów, które usprawnią proces czy pozwolą uporać z nieprzewidzianymi problemami.
Częstotliwość wymiany oleju zależy głównie od wskazań producenta pojazdu. Generalnie jednak – nawet mimo niskiego przebiegu auta – zaleca się wymianę oleju raz do roku. Zapewnia to silnikowi właściwej jakości środki smarne i czyszczące. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie rozprowadzanie ciepła z silnika, co jest szczególnie ważne podczas gorących dni lata.
Oczywiście wymiana oleju silnikowego to prosta czynność serwisowa, którą jest w stanie wykonać każdy, kto choć odrobinę zna się na motoryzacji. Jednakże wiele osób nie czuje się na siłach, by zrobić to samodzielnie lub nie posiada odpowiedniego miejsca w garażu – i tu jest pole do popisu dla fachowców.
Naprzeciw wymaganiom warsztatów i zaawansowanych użytkowników wychodzi wrocławska marka Yato, w której ofercie znajdziemy pełen zakres narzędzi niezbędnych do wymiany oleju.
Sposób na korek
Po nagrzaniu silnika (ciepły olej szybciej spływa z miski i lepiej zbiera zanieczyszczenia) należy odkręcić korek wlewowy i wyciągnąć bagnet, co ułatwi swobodny wypływ oleju z misy. Kolejnym krokiem jest odkręcenie korka spustowego, ale tutaj możemy napotkać drobne problemy, gdyż producenci samochodów stosują różne rodzaje korków. Dzięki zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych zestawów kluczy (jak Yato YT-0599 i YT-0600) w łatwy sposób poradzimy sobie z tą czynnością.
Kiedy miska olejowa jest całkowicie opróżniona z oleju, należy odkręcić i wymienić filtr oleju. Do tego celu – w zależności od tego, czy jest to filtr metalowy z obudową, czy też sam wkład – używamy odpowiednich narzędzi: kluczy do filtrów o budowie taśmowej (w ofercie Yato indeksy od YT-0820 do YT-0825), tradycyjnego klucza uniwersalnego nastawnego (YT-0826) lub zestawów kluczy nasadowych do filtrów (YT-0594, YT-0595, YT-0596). Podczas wymiany filtra oleju o budowie puszkowej, co jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem w starszych samochodach, pamiętajmy o nawilżeniu olejem uszczelki gumowej filtra. Filtr puszkowy dokręcamy jedynie ręką – bez użycia kluczy czy nasadek.
Przed zalaniem silnika nowym olejem zwróćmy uwagę na stan korka spustowego. Mimo że udało się go odkręcić, gwint na nim może okazać się wypracowany, a przykręcenie go – oznaczać wycieki oleju. W ofercie narzędzi Yato znajduje się zestaw naprawczy do korków miski olejowej YT-1757, który pozwoli na naprawę uszkodzonego korka.
Jeśli korek nam się zapodział, możemy skorzystać z zestawu zawierającego kilka najpopularniejszych rozmiarów korków razem z podkładkami – YT-06864.
Pora na nowy olej
Nawet gdy wszystko idzie gładko, a gwinty są nienaruszone, zalecana jest wymiana uszczelek pod korek misy olejowej. Z szerokiej gamy produktów Yato polecamy sortowniki z podkładkami aluminiowymi (YT-06865) lub miedzianymi. Te drugie występują w dwóch wersjach: wyżarzanej, czyli miękkiej (YT-06871), oraz tradycyjnej (YT-06872).
Filtr wymieniony na nowy, korek spustowy na swoim miejscu, silnik przestygł (nie zaleca się zalewania gorącego silnika zimnym olejem), pora na świeży olej. Jeśli kupiliśmy opakowanie z lejkiem, to po prostu wlewamy właściwą ilość oleju. Jeśli zaś dysponujemy olejem beczkowym, warto użyć pompy do oleju YT-07115 montowanej bezpośrednio do beczki.
Aby w sposób czysty i bezpieczny wlać olej do silnika, można użyć specjalnie zaprojektowanego nalewaka warsztatowego. W ofercie Yato znajdują się nalewaki o pojemności od 1 do 10 l (YT-06980, YT--06983, YT-06985 i nowy YT-06987 o pojemności 10 l).
Po napełnieniu silnika do wymaganego poziomu pozostaje nam już tylko uruchomienie na chwilę silnika, zgaszenie go i ponowne sprawdzenie poziomu oleju, by w razie potrzeby skorygować jego ilość.
Komentarze (0)