
Pomimo coraz większej automatyzacji wszelkich procesów naprawczych i ciągłego wprowadzania narzędzi zmechanizowanych, w dalszym ciągu wiodącą rolę przy obsłudze pojazdów samochodowych stanowią montażowe narzędzia ręczne do obsługi połączeń śrubowych, zaciskowych, nitowych, wciskowych, czy też kołkowych.
Obecnie ze względu na ogromną różnorodność pojazdów samochodowych i mnogość ich marek pewnym problemem dla warsztatów niezależnych, obsługujących różne marki, mogą być stosowane przez poszczególnych producentów specyficzne rozwiązania konstrukcyjne, wymagające od obsługującego auto ich znajomości, a przede wszystkim specjalnych narzędzi montażowych. Oczywiście, narzędzia tego typu w stacjach autoryzowanych konkretnych marek samochodowych są ich standardowym wyposażeniem. Zakup poszczególnych narzędzi typowych dla konkretnego producenta samochodów przez warsztat zajmujący się obsługą wszystkich aut jest całkowicie nieuzasadniony i wręcz nierealny w związku z ich dość wysokimi cenami ustalonymi w celu ograniczenia liczby pojazdów obsługiwanych poza siecią autoryzowaną.
W związku z tym, w warsztatach nieautoryzowanych wykorzystuje się dostępne na rynku uniwersalne narzędzia specjalistyczne przeznaczone do konkretnych zastosowań. Dzięki swej niestandardowej konstrukcji umożliwiają one właśnie obsługę określonych rodzajów trudno dostępnych lub systemowych połączeń stosowanych w konkretnych rozwiązaniach stosowanych przez poszczególnych producentów pojazdów. Sytuacja taka ma miejsce, gdy z powodu niestandardowego kształtu elementu współpracującego, czy braku miejsca na ruch roboczy narzędzia, korzystanie ze standardowego narzędzia uniwersalnego jest po prostu niemożliwe.
Dlatego też różnego rodzaju narzędzia specjalne przyjmują postać kluczy o charakterystycznych, dość nietypowych kształtach elementów roboczych lub odpowiednio wygiętych i wydłużonych uchwytów, rozmaitych ściągaczy z odpowiednimi zaczepami, wszelkiego rodzaju blokad unieruchamiających i ustalających w odpowiedniej pozycji elementy obrotowe poszczególnych mechanizmów oraz wszelakich napinaczy elementów sprężystych, czy też przyrządów prowadzących, zapewniających właściwe położenie względem siebie montowanych elementów.

Inną grupę specjalistycznych narzędzi montażowych używanych w technice warsztatowej stanowią różne odmiany mechanicznych (śrubowych czy dźwigniowych) i hydraulicznych ściągaczy, służących do obsługi połączeń wciskowych ze stożkowymi lub cylindrycznymi elementami łączącymi. Służą one do osadzania i demontażu między innymi różnego rodzaju łożysk tocznych, kół pasowych, sworzni oraz prowadnic. Wyspecjalizowane narzędzia tej grupy obejmują również przyrządy do osadzania elastycznych osłon na metalowych kołnie-rzach oraz różnego rodzaju rozpieraki (np. do tłoczków hydraulicznych w mechanizmach hamulcowych). Kolejną grupą asortymentową specjalistycznych narzędzi montażowych są śrubowe napinacze sprężyn wykorzystywane przy obsłudze układu zawieszenia, a także przy montażu i demontażu zaworów w głowicach silników oraz wymianie szczęk hamulców bębnowych. Narzędzia do napinania sprężyn wykorzystywane są również w przypadku obsługi sprzęgieł. Przy obsłudze elementów sprężystych wykorzystywane są także przeróżnej konstrukcji szczypce, umożliwiające odpowiednie napięcie elementów sprężystych i ich ściśnięcie w trakcie prac montażowych oraz specjalne opaski zaciskowe (np. przy osadzaniu pierścieni tłokowych).
Wśród narzędzi specjalistycznych wyróżnić można jeszcze tzw. narzędzia ułatwiające czynności manualne przy wykonywaniu prac regulacyjnych i montażowych. Wykorzystywane są one zwykle w miejscach trudno dostępnych lub w sytuacjach przekraczających możliwości obsługi jednoosobowej (np. przy regulacji luzów zaworowych).
Wraz z rozwojem nowych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w budowie pojazdów samochodowych i wynikających z tego faktu wymogów ograniczania wolnej przestrzeni przy wzajemnym rozmieszczaniu względem siebie poszczególnych mechanizmów i ich elementów, ilość stosowanych narzędzi specjalistycznych będzie z pewnością wzrastać, a ich zastosowanie nabierać będzie jeszcze większego znaczenia.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)