
Wykorzystywane przy obsłudze pojazdów narzędzia można podzielić na:
- główne – używane do bezpośredniego wykonywania montażu i demontażu połączeń;
- pomocnicze – służące wzajemnemu ustaleniu łączonych części w trakcie prac montażowych i demontażowych.
Przyjmując za kryterium podziału przeznaczenie i możliwość wykorzystywania ich w konkretnych sytuacjach, narzędzia można podzielić na:
- uniwersalne – przeznaczone do obsługi danego rodzaju połączeń w normalnych jego zastosowaniach;
- specjalne – przeznaczone do konkretnych (nietypowych) połączeń.
W technice motoryzacyjnej stosowane są najczęściej połączenia gwintowe w postaci:
- przelotowych śrub z sześciokątnymi łbami i nakrętkami;
- śrub dwustronnych (tzw. szpilek), łączonych jednym końcem z nakrętką, a drugą z gwintowanym otworem;
- wkrętów z łbami zwykłymi (sześciokątnymi, cylindrycznymi lub soczewkowymi);
- wkrętów z łbami wpuszczanymi (stożkowymi lub cylindrycznymi).
Ponadto, stosuje się różnego rodzaju połączenia wciskowe oraz inne specjalne. Wśród wszystkich ręcznych narzędzi używanych do obsługi pojazdów samochodowych wymienić można:
- klucze;
- wkrętaki;
- ściągacze;
- wyciskacze;
- nitownice;
- napinacze;
- prowadnice;
- różnego rodzaju blokady.
Wszystkie stosowane w warsztacie samochodowym narzędzia ręczne charakteryzować się powinny następującymi właściwościami:
- wysoką skutecznością działania;
- poręcznością i wygodą użycia;
- niskim kosztem eksploatacji.
Skuteczność działania w przypadku najczęściej stosowanych narzędzi ręcznych, którymi są klucze i wkrętaki, powinna sprowadzać się do:
- zapewnienia wykonania pełnego obrotu śruby i nakrętki lub wkręta z zastosowaniem maksymalnego momentu obrotowego;
- prawidłowego dopasowania się części roboczej przy zastosowaniu maksymalnego momentu obrotowego, zapewniającego brak odkształceń części roboczej i uszkodzeń elementów obsługiwanych połączeń (śrub, nakrętek, wkrętów);
- uzyskiwania maksymalnych wartości momentów obrotowych niezbędnych do montażu lub demontażu połączeń, bez nadmiernego wysiłku i konieczności stosowania narzędzi dodatkowych i przedłużania rękojeści.
- łatwość osadzania i przekładania ich części roboczych na łbie śruby, nakrętki lub wkręta;
- efektywny kąt ruchu roboczego;
- ergonomiczna pozycja ręki poruszającej rękojeść;
Koszty eksploatacji narzędzi ręcznych stanowią:
- cena zakupu;
- całkowity okres eksploatacji.
Obecnie ceny najlepszych narzędzi są kilkakrotnie wyższe od tych zwykłych. Producenci narzędzi z najwyższej półki zapewniają jednak, że okres ich eksploatacji jest praktycznie nieograniczony i podlegają one tzw. wieczystej gwarancji.
Najczęściej stosowanymi w technice warsztatowej narzędziami ręcznymi są różnego rodzaju klucze i wkrętaki. Klucze dzielą się na:
- płaskie szczękowe (stałe i nastawne) lub oczkowe;
- nasadowe sześciokątne lub o zwielokrotnionej liczbie kątów (tzw. klucze koronkowe, stosowane również w odmianach oczkowych).
Wkrętaki przybierają postać płaskich lub krzyżowych.
Zarówno klucze płaskie, jak i nasadowe oraz wkrętaki wykonane mogą być jako narzędzia:
- pojedyncze;
- wielofunkcyjne (dwa lub więcej kluczy tworzących integralną całość z rękojeścią);
- złożone z kompletu wymiennych elementów roboczych współpracujących ze wspólną rękojeścią.
Narzędzia ręczne oferowane są w różnych konfiguracjach. Można nabywać je pojedynczo lub w zestawach. Zdecydowanie najpraktyczniejsze są jednak rozpowszechnione w ostatnim czasie zestawy walizkowe zawierające różne konfiguracje poszczególnych elementów, dobierane według indywidualnych potrzeb lub większe zestawy umieszczane w szafkach narzędziowych. Zestawy walizkowe i szafkowe są bardzo praktyczne, ponieważ umożliwiają korzystanie z pełnego zestawu narzędzi bezpośrednio na stanowisku roboczym. Ułatwiają także utrzymanie porządku w narzędziach, dzięki temu, że każdy element zestawu ma swoje miejsce odkładcze.
Najbardziej uniwersalne ze wszystkich rodzajów kluczy są konstrukcje nastawne o regulowanej odległości płaskich szczęk. Wykonywane są one w dwóch podstawowych odmianach konstrukcyjnych:
- francuskiej – ze śrubą regulacyjną usytuowaną wzdłuż rękojeści;
- szwedzkiej – z poprzeczną śrubą regulacyjną.

- w konstrukcji mechanizmu występuje brak miejsca na kształty standardowe;
- ze względu na znaczne wartości momentów obrotowych wymiary śrub i nakrętek są niewystarczające;
- producenci pojazdu zabezpieczają poszczególne podzespoły przed ingerencją nieautoryzowanych serwisów.
Do tych nietypowych rozwiązań zaliczyć należy łby:
- o sześciokątach (lub czworokątach) wewnętrznych, przystosowanych do współpracy z kluczami wewnętrznymi (imbusowymi);
- z wielokarbowym zazębieniem typu Torx (wewnętrzne lub zewnętrzne);
- z zazębieniem otworkowym lub mimośrodowym, dającym się obracać wyłącznie specjalnymi kluczami imbusowymi, pazurkowymi lub mimośrodowymi.

- zapadkowe – zmieniające wahadłowy ruch rękojeści na obrotowy śruby lub nakrętki bez konieczności przekładania narzędzia;
- pospieszne ręczne – z rękojeścią korbową;
- udarowe – wykorzystujące siłę poosiowych uderzeń w trzpień rękojeści do wywierania znacznych momentów obrotowych;
- hydrauliczne;
- pneumatyczne.
Niektóre połączenia śrubowe w pojazdach samochodowych muszą być dokręcane ściśle określonym momentem obrotowym. W tym celu stosowane są specjalne pokrętła dynamometryczne, które współpracują najczęściej ze zwykłymi kluczami nasadowymi. W praktyce stosuje się dwa rodzaje kluczy dynamometrycznych:
- nastawne – samoczynnie ograniczające stosowany moment siły po przekroczeniu zadanej wartości;
- wskaźnikowe – przedstawiające na skali aktualną wartość momentu.
Ze względu na fakt, iż w konstrukcjach pojazdów samochodowych stosowane są w wielu wypadkach połączenia wciskowe, do grupy narzędzi ręcznych dość często stosowanych w warsztatach samochodowych zaliczyć trzeba również różnego rodzaju ściągacze i wyciskacze. Niezależnie od konstrukcji i przeznaczenia składają się one zawsze z zaczepu, siłownika i powierzchni oporowej. Siłownikami ściągaczy są przeważnie śruby, obracane ręcznie pokrętłami ramieniowymi, choć coraz częściej stosuje się rozwiązania z siłownikami hydraulicznymi.
Do narzędzi ręcznych używanych w warsztacie samochodowym należą również różnego rodzaju narzędzia montażowe:
- napinacze;
- kleszcze montażowe;
- opaski montażowe;
- montażowe blokady do unieruchamiania części obrotowych podczas odkręcania lub dokręcania;
- przyrządy do demontażu i montażu zaworów.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)