AKCJA ZIMA

AKCJA ZIMA

ponad rok temu  15.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Łańcuchy śniegowe. Warto je mieć [AKCJA ZIMA]
Strona 1 z 2

To z pewnością jest rozwiązanie, które warto zaproponować swoim klientom. Szczególnie tym, którzy jeżdżą na nartach. propozycja dotyczy też jednak także kierowców podróżujących turystycznie czy w interesach na północ naszego kontynentu. Mowa oczywiście o łańcuchach śniegowych.

Jak dobrać odpowiedni łańcuch do samochodu? Czy montaż jest skomplikowaną procedurą? Jakie są regulacje prawne? Czym są inteligentne łańcuchy? Na te pytania odpowiada nam Piotr Igor Kwaczyński z firmy pewag polska.

Jakie w Europie, a jakie w Polsce są regulacje prawne dotyczące użytkowania łańcuchów śniegowych?

​Najbardziej restrykcyjne są przepisy w Norwegii. Na przykład: ciągnik siodłowy z naczepą musi być wyposażony w co najmniej 7 sztuk łańcuchów: 4 łańcuchy na wszystkich 4 kołach osi napędzanej, 2 łańcuchy na kołach naczepy oraz co najmniej 1 łańcuch na osi skrętnej ciągnika. Dla porównania ten sam ciągnik jadący do krajów alpejskich musi mieć na wyposażeniu 1 parę łańcuchów montowanych jedynie na zewnętrzne koła bliźniaków. Ale.. ta jedna para łańcuchów musi spełniać wyśrubowane wymogi lokalnie obowiązujących norm: O-Norm lub CUNA (normy: austriacka i włoska).

W obydwu regionach (Skandynawii oraz w Alpach) również inne pojazdy ciężarowe o masie przekraczającej 3, 5 tony muszą być wyposażone zimą w łańcuchy śniegowe.

Jeśli chodzi o samochody osobowe obowiązek używania łańcuchów śniegowych wprowadzają zainstalowane przy drogach liczne znaki nakazu. Rozsądny kierowca musi zdawać sobie sprawę, że jadąc zimą do Austrii czy Włoch najpewniej będzie jechać po drogach, przy których stoją znaki nakazu, a więc w trakcie opadów śniegu będzie musiał użyć łańcuchów śniegowych. Łańcuchy trzeba więc mieć w bagażniku.

Jakim zainteresowaniem cieszą się łańcuchy śniegowe wśród polskich kierowców? Jak wygląda świadomość kierowców na ten temat?

Każdy zdający w Polsce egzamin na prawo jazdy musi znać znak C-18 - „nakaz jazdy w łańcuchach śniegowych”. Przepisy wprowadzające ten znak do polskiego kodeksu ruchu drogowego zostały uchwalone w 1999 roku. To długi okres czasu - praktycznie jedna generacja kierowców. Świadomość konieczności posiadania łańcuchów zimą na wyposażeniu pojazdu jest zdecydowanie większa wśród „kierowców-narciarzy” - zwłaszcza tych, którzy na narty często jeżdżą tam, gdzie śnieg jest „gwarantowany” - czyli w Alpy.

Na co zwrócić uwagę wybierając konkretnego producenta? Co wyróżnia łańcuchy pewag?

Wszystkie produkty - również łańcuchy - spełniają określone oczekiwania ich potencjalnych nabywców. Są na rynku - na przykład - łańcuchy tanie; jest bowiem grupa klientów, która nie wyda na łańcuchy więcej niż 100-200zł. pewag w swojej ofercie nie ma takich łańcuchów. Ale są też tacy klienci, którzy - wiedząc, że najpewniej będą ich używać - poszukują łańcuchów łatwych w montażu, komfortowych w użytkowaniu oraz prostych w demontażu - np.: łańcuchy pewag servo. Oczywiście są też i tacy klienci, którzy chcą się pokazać „na stoku”. Dla nich mamy łańcuchy z segmentu top-premium - czyli szwajcarskie łańcuchy-pająki Spikes-Spider.

Czym są "inteligentne łańcuchy"?

Łańcuchy dostępne w supermarketach to najczęściej - najtańsze (czytaj: najprostsze) rozwiązania. Na rynku dostępne są także łańcuchy samonapinające się (których napinacze po wstępnym montażu łańcuchów na kołach należy ręcznie uruchomić). To w przypadku naszej oferty łańcuchy z rodziny pewag servo.

Firma pewag proponuje - jako jedyna firma na rynku - łańcuchy „inteligentne” - pewag snox pro. Łańcuchów tych nie montuje się (nie ma konieczności łączenia ze sobą jakichkolwiek elementów konstrukcyjnych). Łańcuchy po prostu nasuwa się intuicyjnie na koła. Nie trzeba ich napinać; łańcuchy mają w swojej konstrukcji „inteligentne” napinacze, które same zadziałają w chwili, kiedy pojazd zacznie się toczyć a na łańcuchy zacznie działać siła odśrodkowa. Napinacze wychwycą działanie tej siły (zasada działania podobna do działania bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa) i zablokują dalszą możliwość ich rozciągania się (co jest niezbędne w fazie nasuwania łańcuchów na koła).

Demontaż? Trwa kilka sekund - łańcuchy dosłownie ściąga się z kół. Obejrzyj film, a sam się przekonasz:

Jak dobrać odpowiedni łańcuch do swojego samochodu?

Należy zacząć od zapoznania się z instrukcją użytkowania pojazdu. Zapisy zawarte w instrukcjach często precyzują jakich łańcuchów wolno używać (grubość drutu i sposób montażu) oraz na jakich rozmiarach opon - alternatywnie dozwolonych przez producenta pojazdu - łańcuchów używać nie wolno (z powodu braku miejsca w nadkolach). Kolokwialnie mówiąc - kupujący musi „odrobić swoje lekcje” – zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu. Sprzedawcy łańcuchów nie znają zapisów instrukcji pojazdów wszystkich marek. Można też skorzystać z konfiguratora pewag.

Kilka słów o montażu łańcuchów. Czy to skomplikowana procedura?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony