Przyjęło się, że instalacja gazu w samochodzie generuje więcej korzyści niż negatywnych skutków. Wśród plusów wymienia się chociażby mniejsze koszty eksploatacji przy relatywnie większym zużyciu, czy aspekty związane z bardziej ekologiczną jazdą. Jak jest w rzeczywistości? Eksperci sieci warsztatów Q Service Castrol wskazują zalety i wady instalacji gazowych w samochodach oraz wyjaśniają, czy wciąż warto je montować.
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, obecnie w Polsce aż 2,5 mln samochodów zasilanych jest gazem LPG. Aktualna sytuacja na rynku paliw często zmusza kierowców do poszukiwania tańszych i efektywniejszych rozwiązań. Jednym z nich jest właśnie wymiana instalacji na gazową. Czy to faktycznie wciąż się opłaca?
Rodzaje i koszty montażu instalacji LPG
Instalacje dzielą się na takie, które w samochodzie zostały zamontowane fabrycznie oraz na zainstalowane w późniejszym czasie, np. w warsztacie. Koszt montażu instalacji LPG różni się w zależności od rodzaju samochodu, jak i silnika i oscyluje w przedziale od 2500 (w samochodzie używanym) do nawet 7000 zł. Trzeba pamiętać o tym, że inwestycja w gaz nie zwróci się w momencie samego montażu, a co najmniej w przeciągu kilku miesięcy. Eksperci Q Service Castrol zauważają jednak, że okres ten w ostatnim czasie mocno się skrócił.
Instalacje gazowe rozróżnia się ze względu na rodzaj wtrysku. Samochód wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny, w zależności od warunków i stylu jazdy, będzie spalał zarówno gaz, jak i benzynę w stosunku 80/20. Proporcje w zależności od auta i jego stanu mogą być nieco inne. Generalnie dąży się do minimalizowania ilość spalonej benzyny.
Wybór rodzaju instalacji w głównej mierze zależy od rodzaju silnika, jak i przeznaczenia samochodu na co dzień. Niezależnie od wielkości samochodu, duże roczne przebiegi stanowią główny argument za tym, by zamontować instalację gazową do auta.
Najczęstsze przyczyny awarii instalacji gazowych
Jeśli kierowca serwisuje instalację regularnie i we właściwy sposób, prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest stosunkowo niskie. Mechanicy Q Service Castrol zwracają uwagę na to, z jakimi usterkami przychodzą najczęściej właściciele samochodów. W głównej mierze są to drobne uszkodzenia związane m.in. z wtryskami bądź zaworami.
- Ze względu na zacieranie się wtrysków, najczęściej awarii ulegają reduktor bądź listwa wtryskowa. Często psują się również zawory i cewki, ale koszt ich wymiany nie jest wysoki - wyjaśnia Marcin Chmielewski z serwisu PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO HANDLOWO USŁUGOWE AUTO-GAZ BESKID MONIKA CIESZEWSKA w Bielsku-Białej, należącego do sieci Q Service Castrol.
Podstawowa diagnostyka w warsztacie i np. wymiana filtrów to koszt ok. 120 zł.
Czy jazda na gazie jest opłacalna?
Specjaliści Q Service Castrol są zgodni, że montaż instalacji gazowej wciąż się opłaca. Ma na to wpływ zarówno obecna cena LPG, jak i ogólne koszty instalacji gazu. Eksperci zauważają, że obecnie kwota ta zwraca się relatywnie szybciej.
- Warto zauważyć, że cena za gaz stanowi około połowę minimalnej kwoty benzyny. Dzięki zamontowanej dobrej instalacji gazowej, samochód może palić nawet do 2 l więcej gazu niż benzyny. Zależy to również od rodzaju gazu oraz od tego, czy jest to mieszanka bogatsza bądź uboższa. Jeśli auto pali 8 l benzyny, to nie będzie paliło więcej niż 10 l gazu - tłumaczy Marcin Chmielewski.
Aktualna sytuacja na rynku paliwowym sprawiła, że wśród kierowców jest to coraz częstsza praktyka.
- Samochód przeciętnie pali o 15 % więcej gazu niż benzyny. Dla przykładu, przejechanie autem 100 km na benzynie to koszt 50 zł, natomiast z instalacją gazową 27 zł - tłumaczy Artur Fuhrmann z warsztatu F AUTO ARTUR FUHRMANN w Jelcz-Laskowicach, należącego do sieci Q Service Castrol.
Wśród zalet wynikających z montażu instalacji gazowej w samochodach, oprócz kwestii finansowych, jest także ekologia. Auta zasilane gazem emitują mniej szkodliwych spalin.
Instalacje gazowe w modelach hybrydowych i dieslach
Coraz częściej na zasilanie gazowe decydują się właściciele samochodów z napędem hybrydowym bądź z dieslem. Obecnie montaż instalacji LPG w hybrydach jest jak najbardziej możliwy. Stosuje się w tym celu specjalne sterowniki, które pozwalają bardzo szybko przełączyć się na gaz. Wśród zalet zastosowania instalacji gazowej w hybrydzie jest m.in. zwiększenie zasięgu samochodu oraz bardziej ekonomiczna i ekologiczna jazda. Takie rozwiązanie przynosi, jak widać wiele korzyści.
W przypadku silników Diesla, montaż instalacji gazowej również jest jak najbardziej realny. W zależności od rodzaju podłączenia gazu, mechanizm będzie spełniał inne funkcje.
Przy opcji „mono fuel”, do właściwej pracy silnika Diesla niezbędne jest powietrze oraz olej napędowy. Jazda jedynie na gazie jest niemożliwa, o ile właściciel nie wprowadzi zmian konstrukcyjnych silnika, tak by nie doszło do niekontrolowanego samoczynnego zapłonu mieszanki paliwowej. Modyfikacja tego rodzaju silnika jest jednak mało opłacalna dla właściciela samochodu.
Komentarze (1)