Drugim rodzajem instalacji gazowej do diesla jest „dual fuel”, w którym do komory spalania trafia olej napędowy oraz gaz. W tej wersji olej napędowy stanowi do 30% mieszanki paliwowej, a jej niewielką ilość wykorzystuje się do rozpoczęcia procesu spalania. Nie jest to jednak zbyt popularny rodzaj instalacji ze względu na konieczność zainstalowania nowego oprogramowania do systemu sterującego pracą silnika.
Najpopularniejszą i najbardziej korzystną cenowo opcją jest tzw. „diesel gaz”, gdzie silnik jest uruchamiany tylko za pomocą oleju napędowego. Podczas pracy silnika do komory wtryskiwana jest mieszanka gazu i ropy – w tym rozwiązaniu to gaz stanowi do 30% mieszanki.
Wśród korzyści związanych z instalacją gazu w silnikach diesla, można wymienić mniejsze zużycie paliwa, wydłużenie żywotności filtrów DPF i SCR oraz uzyskać wzrost mocy i maksymalnego momentu obrotowego o nawet 30%.
Z jakimi kosztami wiąże się przegląd instalacji gazowej?
Warto również pamiętać o tym, że instalacja gazowa generuje dodatkowe koszty przy przeglądzie samochodu na stacji kontroli pojazdów. Przegląd instalacji gazowej kosztuje 120 zł, zaś na stacji diagnostycznej wzrasta o ok. 60 zł.
Co ważne, eksperci Q Service Castrol sugerują kierowcom, by olej wymieniać po przejechaniu co najmniej 10 000 km, a w przypadku instalacji gazowej zakres ten można zwiększyć nawet do 15 000 km. Z ich doświadczenia wynika, że olej przy takiej instalacji wolniej się zużywa, a jego spalanie jest zupełnie inne niż w przypadku pracy silnika na oleju napędowym.
Fot. Q Service Castrol
Komentarze (1)