Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

Pojazdy użytkowe

20 dni temu  13.06.2020, ~ Administrator   

334 tysiące kilometrów bez całkowitej wymiany oleju. Jak wygląda silnik?

- Zajmuje się samochodami 40 lat, ale nie widziałem jeszcze czegoś takiego. Podczas regulacji zaworów trudno się było ubrudzić przepracowanym olejem - opowiada w rozmowie z portalem warsztat.pl pan Szymon, nasz Czytelnik z podkarpackiego Jasła.

Pan Szymon jest użytkownikiem Mercedesa Atego 812 z 2000 roku Euro 2, z czterocylindrowym silnikiem 120 KM. Ostatnią wymianę oleju nasz Czytelnik przeprowadził przy przebiegu 773 900 km. Aktualny stan licznika to 1 108 000 km, a więc jest już 334 000 km bez wymiany całkowitej oleju. Wymieniane są natomiast regularnie filtry oleju.

Jak wygląda silnik? Jak na zdjęciu powyżej. 

- Często sprawdzam na komputerze ciśnienie oleju w silniku, silnik rozgrzany, wolne obroty, i jak było kilka lat temu 2,5 atm tak nadal jest. Wniosek z tego taki, że nic się w nim nie zmienia, nie robią się luzy ani nie zarasta nagarem - opowiada pan Szymon. - Dolewki (średnio 1 l na ok. 2 000 km) powodują, że jednak jakaś wymiana oleju następuje. Część tego zużycia oleju to wina turbiny. Jest regenerowana, ale trochę nieszczelna, bo olej jest w przewodach prowadzących do intercoolera. Na zdjęciu można zobaczyć niebieskie poprodukcyjne  przebarwienia technologiczne na głowicy, tak doskonale czyści ten olej silnik.

Pan Szymon podobną praktykę stosuje w prywatnym samochodzie osobowym. Tutaj Renault Scenic przejechał bez wymiany oleju ok. 70 tys km. - Ważne są dwie rzeczy. Regularna wymiana filtra i wybór naprawdę dobrego oleju - dodaje nasz rozmówca.

- Ten pomysł na długie przebiegi bez wymiany oleju zrodził się w latach 90-tych, kiedy w firmie eksploatowałem Żuka z silnikiem diesla, ale olej (...) pozwalał tylko na jakieś 40 000 km przebiegu bez wymiany, po przekroczeniu tego przebiegu trudno go było spuścić z silnika, tak gęstniał. W latach 2000 Actrosy w mojej firmie robiły po 100 000 km na tym samym oleju. Potem utwierdził mnie w tym były dyrektor jednego z koncernow olejowych oraz informacja, że w nowych Actrosach komputer wyświetla komunikat o wymianie oleju po ok. 160 000 km przebiegu, bez wymiany filtra oleju, a ja wymieniam filtr oleju - podsumowuje nasz rozmówca.

A jakie Wy macie zdanie na ten temat? Zapraszamy do dyskusji!

Pan Szymon przedstawia też prowadzoną przez siebie książkę serwisową, gdzie regularnie odnotowuje wszelkie naprawy. Wymiany oleju tam nie znajdziemy, natomiast wymianę filtra oleju - kilkukrotnie.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 241

  • 43
    ZADOWOLONY
  • 50
    ZASKOCZONY
  • 28
    POINFORMOWANY
  • 25
    OBOJĘTNY
  • 20
    SMUTNY
  • 41
    WKURZONY
  • 34
    BRAK SŁÓW

Komentarze (21)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Jurek 21 17 dni temu Kompletna bzdura To tak jak byście pracowali przy smażeniu frytek i przez rok nie wymieniali oleju tylko dolewali ubytek. SMACZNEGO
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ awaw 20 17 dni temu Ktoś ma pojęcie! Wymiana klocków z tyłu najpierw lewe a po 7 miesiącach prawe koło. Cytując klasyka: Barrdzo dobrra robota.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Filon 19 17 dni temu Prawda! Moje volvo v40 cdi ma juz najechane prawie pol miliona. Nie wymieniam oleju, dolewam natomiast stary przepracowany olej, ktory za darmo dostaje od kumpla z warsztatu. Filtry wymieniam co 50 tys.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Ww 18 18 dni temu Nie piszcie że facet jest taki czy siaki bo oleju nie wymienia... chodzi o eksperyment i ciekawostki jakie z niego wynikną. I nie piszcie że baran wlał 175l oleju jaki sami do swoich TDI wlewacie 0.5l na 1000km. To to samo
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ 123 17 18 dni temu HAH! Trubinką się wylewało, koreczkiem się wlewało. Ciągła płukanka
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Amator 16 18 dni temuocena: 50%  Wymiana tarcz i klocków na raty ?? to się robi kompletami chyba!
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Ppp 15 19 dni temuocena: 100%  Ponad 175L ojeju baran dolał do tego trupa przez te 335tyś kilometrów
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Bodzio 14 19 dni temuocena: 100%  Jak się wymienia filtr oleju bez wymiany oleju?
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Pablo 13 19 dni temuocena: 75%  Wychodzi że w ciągu roku zmienia olej 2 Razy.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Matt 12 19 dni temuocena: 100%  Ha Ha.... ""Dolewki (średnio 1 l na ok. 2 000 km)"" czyli Pan Szymon dolewał 7,5l świeżego nowego oleju co każde 15 000km. Na jakiej podstawie pan szymon twierdzi ze nie wymienia oleju? Może spróbujmy zrobić taki eksperyment przy silniku który przepala 0,5l oleju co 15 000km.? Efekt na pewno nie będzie tak optymistyczny.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Ja 11 19 dni temuocena: 50%  Jakoś trzeba nagonić klientów do warsztatów samochodowych. Stare roczniki padną i tak pozbędą się " trupów" z dróg. Troche sprytne na mało sprytnych.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Wax 10 19 dni temuocena: 100%  Nie do końca jest prawda, że silnik bez wymiany oleju jest czysty w stopniu pokazanym na zdjęciach. Miałem przypadek DAFa 95 który właściciel chciał sprzedać i nie wymieniał oleju ANI FILTRA przez ok 100 tyś km. Po zdjęciu pokryw zaworów nie było widać klawiatury tylko „ kopę” gęstego smaru. Prawdą jest, że nie ma potrzeby wymieniać olej tak często jak zalecają producenci, olej traci swoje właściwości i nie wystarczy go dolewać. Należy „ wyłapać” moment kiedy zaczyna gwałtownie spadać poziom np po 70 a nie po 30 tyś km i wtedy go wymienić ( troszkę wcześniej tj np po 65 tyś km. )Ale w połowie tzn po ok 30-35 tyś w tym przypadku Wymianę filtra.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ sixtyfour 9 19 dni temuocena: 50%  Przepraszam że pytam, ale jak wymienić filtr oleju bez wymiany oleju? Czy ten który wypłynął wlać z powrotem?
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Wrons 8 19 dni temu Każdy ma prawo tak robic, po co robic sensację ? Kupilem auto 3 letnie z przebiegiem 142t km, wg ksiazki wymiana co 30 t km, olej czarny jak smola. Co 2 tys dolane 0,5 l nafty, rozgrzany, wymiana oleju i filtra i tak 5 razy. Teraz ciezko zobaczyc na bagnecie jaki jest stan. Nie wieze ze bohater artykulu mial taki czysciutki olej jak piszą.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Marcin 7 19 dni temuocena: 67%  Takie pierdoły to tylko Jarek potrafi wciskać. Przecież ten silnik pracuje cały czas na nowym oleju haha, 5 l dolewek na 10000, to jak to nazwać.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Wiki 6 19 dni temuocena: 100%  Poprzedni właściciel mojego paseratti nie wymienił 2 x na czas. Efekt - urwany zawór o reszcie nie będę wspominał
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Piotrasgarage 5 20 dni temuocena: 50%  Co roku zimą wymieniamy kilka silników u takich geniuszy Przy minus 5 stary olej zgęstnieje tak że wygląda jak smar. O ile udało się ustalić to przebieg bez wymiany około 60 do 75 tyś km.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ opel - osobowy 500tys. km 4 20 dni temuocena: 67%  Ja dla odmiany regularnie wymieniam olej co 12-15 tys. stosuję "płukankę" przed wymianą oleju. Silnik jest czysty.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Warszawiak 3 20 dni temuocena: 0%  Hmm gość ma "bączka" i czy stoi czy jedzie kilometry się kręcą ;) Ot cała tajemnica...
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ nick 2 20 dni temu przeciez tu chodzi o ciezarowke
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Karol 1 20 dni temuocena: 100%  Geniusz to pisał. Gość na 20 tys. km dolewa 10l oleju... Cała masa samochodów tak jeździ, przy takim poborze wymiana nie ma sensu, bo olej zawsze świeży, jedynie filtr. Można jedynie dyskutować o syfie na dnie miski.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony