- Nowe rozwiązania konstrukcyjne silników, normy emisji spalin, zwiększone ilości biokomponentów w paliwie spowodowały, że przez ostatnie kilka lat bardzo zaostrzyły się wymagania co od jakości olejów silnikowych. Kierowanie się przy doborze oleju do silnika tylko lepkością oleju jest już stanowczo nie wystarczające. Bardzo istotnym jest sprawdzenie w instrukcji obsługi lub na stronie producenta oleju (https://elf.com.pl/dobierz-olej-0) jaka jest wymagana specyfikacja czy homologacja oleju i dobór odpowiedniego oleju spełniającego daną normę. Bez tego nie tylko skrócimy żywotność silnika ale możemy doprowadzić do jego szybkiego zniszczenia przez groźne zjawisko LSPI - mówi Andrzej Husiatyński, Dział Techniczny, TotalEnergies.
*HTHS – (High Temp High Shear) jest to miara lepkości dynamicznej w temp 150 stC przy bardzo wysokich obrotach. Mierzy się opór ścinania warstw olejowych. Im niższy HTHS tym niższy opór. Przekłada się to na wyższą sprawność silnika i niższe zużycie paliwa. Jednakże mniejszy HTHS to również „cieńszy” dynamiczny film olejowy. Dlatego silnik swoją konstrukcją (pasowania, pompa olejowa, rolkowe popychacze, itd) musi być dopasowany do niskich HTHS. Olej musi być wzbogacony o dodatkowe powierzchniowoczynne dodatki przeciwzużyciowe. Oleje o niskim HTHS nie są wstecznie kompatybilny ze starszymi homologacjami i silnikami.
Komentarze (0)