Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  09.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Blue.on – przyszłość filtracji oleju z patentem od Hengst Filter

Filtr Blue.on

Zanieczyszczenie środowiska ma coraz większy wpływ nie tylko na nasze codzienne życie, ale też na rynek producentów części. Zmniejszenie liczby pojazdów na drogach wydaje się być utopią, ale można sprawić, że ich użytkowanie i eksploatacja będą mniej szkodliwe dla środowiska. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi firma Hengst Filter, która w tym roku przedstawiła i opatentowała innowacyjną koncepcję filtra Blue.on, który ma szansę w przyszłości zastąpić tradycyjne filtry typu spin-on.

Jak koncepcja Blue.on zmienia przyszłość filtracji oleju
Na świecie w ciągu jednego roku wymienia się ok. 2 bilionów filtrów puszkowych. W pojazdach z takimi filtrami podczas wymiany oleju usuwany jest cały filtr wraz z metalową puszką, co wiąże się z koniecznością utylizacji oleju jako odpadu niebezpiecznego oraz przetworzenia elementów stalowych, metalowych i elastomerów (średnio ok. 415 g/filtr). Taka wymiana znacznie obciąża środowisko, a suma odpadów równa jest 500 tys. ton stali (z których można by zbudować 50 wież Eiffla) i 142 tys. ton zużytego oleju (równowartość pojemności tankowca Suezmax). Energia potrzebna do przetworzenia tych odpadów równa jest rocznemu zapotrzebowaniu na prąd dla 2-milionowego miasta (!).
Firma Hengst znana jest z wprowadzania na rynek proekologicznych, nowoczesnych, zintegrowanych modułów filtracyjnych, które od wielu lat montowane są przez wiodących producentów samochodów osobowych i użytkowych. Teraz przyszła kolej na Blue.on – przyjazne środowisku rozwiązanie zastępujące stare przykręcane puszkowe filtry oleju, które ze względu na materiały użyte do produkcji ich metalowych części są bardzo trudne w recyklingu i zanieczyszczają środowisko. Ta innowacyjna koncepcja została w tym roku wyróżniona dwoma nagrodami: Partslife Environment Award i North Rhine-Westphalia Innovation Award.
Nowy filtr Blue.on charakteryzuje się niewielkim ciężarem i jest w większości wykonany z tworzywa sztucznego. Jego koncepcja oparta jest na trzech elementach: trzpieniu wraz z wbudowanym zaworem obejściowym (by-pass) i zaworem zwrotnym, pokrywie z mocnego tworzywa i wkładzie filtra, który stanowi jedyny element wymienny. 
W odróżnieniu od metalowego filtra nakręcanego spin-on wymienny i wolny od metalu wkład filtra Blue.on jest wykonany zgodnie z konceptem Energetic i nadaje się do termicznej utylizacji. Hengst Blue.on opiera się na koncepcji zrównoważonego filtra oleju, która może być zastosowana do konwencjonalnego interfejsu nakręcanego filtra puszkowego (spin-on). Dzięki temu w niedalekiej przyszłości możliwe będzie doposażenie obecnych silników w filtr Hengst Blue.on. 

Korzyści dla mechanika i użytkownika 
Z pozoru Blue.on może wydawać się podobny do filtra spin-on, jednak to szczegóły jego budowy i użyte materiały czynią prawdziwą różnicę. Innowacyjna, wykonana z tworzywa sztucznego konstrukcja filtra Blue.on zapewnia lepsze rezultaty użytkowe. Lżejsza konstrukcja powoduje zmniejszenie masy całkowitej o 23% w porównaniu z odpowiednim filtrem spin-on z płytą gwintowaną.
Oszczędność masy uzyskana w Blue.on ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2 przez pojazd. Dodatkowo niska zawartość metali znacznie zmniejsza ryzyko korozji puszki zamykającej i przedostania się szkodliwych cząstek metalu do układu obiegu oleju. Konwencjonalny nakręcany filtr metalowy typu spin-on składa się z ok. 8-12 części metalowych (stanowiących 89% całkowitej masy) i jest wymieniany podczas serwisu. W filtrze Blue.on liczba metalowych komponentów została zredukowana do 2 sprężyn. Oznacza to, że tylko wkład filtra bez metalowych elementów jest wymieniany podczas serwisu. Wymienny wkład Blue.on waży zaledwie 15% masy konwencjonalnego filtra. 

Technologia zaworów dla lepszej ochrony silnika
Blue.on posiada membranę, która ma kilka funkcji. Część zewnętrzna używana jest jako zawór zwrotny, a część wewnętrzna pełni funkcję zaworu obejściowego. Zawór zwrotny składa się z membrany i sprężyny płytkowej, która chroni membranę przed zbyt wysokim ciśnieniem podczas przelewania oleju. Zawór obejściowy w standardowych warunkach jest zamknięty, a otwiera się, gdy różnica ciśnień na filtrze jest za wysoka i olej nie przepływa przez filtr w dostatecznej ilości, niezbędnej w obiegu oleju. Otwarcie zaworu obejściowego zapewnia odpowiedni dopływ oleju do silnika i utrzymanie filmu smarnego. Dodatkowo chroni wkład filtra przed wysokim ciśnieniem i jego deformacją. Ciśnienie otwarcia zaworu obejściowego jest zaprojektowane z myślą o danym typie silnika. 

Jakie ryzyko pociąga za sobą wymiana filtra typu spin-on
Połączenie bloku silnika z prostym filtrem oleju typu spin-on nie jest chronione patentem, istnieje zatem ryzyko, że zainstalowany zostanie filtr, który z zewnątrz wygląda dobrze, jednak w środku będzie miał zawór obejściowy o nieodpowiednich parametrach. Może wtedy dojść do awarii, a do układu smarowania przedostawać się będzie olej wraz z zanieczyszczeniami, które powinny być wychwycone przez filtr. Cząsteczki i ściery metalowe krążące z olejem, który smaruje współpracujące części silnika, mogą doprowadzić do jego uszkodzenia i przedwczesnego zużycia pracujących części (wałek rozrządu, popychacze, pierścienie, tłoki itd.). Wyposażenie pojazdów w innowacyjne filtry Blue.on zapewni ochronę przed instalacją filtrów niedostatecznej jakości, gdyż zawór obejściowy wraz z trzpieniem jest elementem dożywotnim, zainstalowanym na stałe.

Patent na innowacje
Chroniona patentem koncepcja Blue.on zapewnia ochronę przed niedostateczną filtracją, która zachodzi, gdy mamy do czynienia z niektórymi wkręcanymi filtrami puszkowymi. Materiał wkładu filtracyjnego jest dostosowany do indywidualnych i specyficznych wymagań danego silnika. Precyzyjnie dostosowane ciśnienie różnicowe filtra zapewnia jego prawidłowe działanie nawet pod wysokim ciśnieniem, np. w czasie fazy rozruchu na zimno. Zawór obejściowy Blue.on jest zaprojektowany tak, że otwiera się przy możliwie najwyższej różnicy ciśnień, przez co przepływ niefiltrowanego oleju jest zminimalizowany.
Różnice w konstrukcji i wykorzystanie przez inżynierów Hengst wieloletniego know-how w koncepcji filtrów Blue.on to korzyści dla środowiska, mechanika i użytkownika pojazdu.

GALERIA ZDJĘĆ

Budowa filtra Blue.on
Porównanie materiałów i wagi użytych materiałów w filtrach Blue.on oraz tradycyjnym spin-on

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony