Piece przystosowane do spalania zużytego oleju silnikowego. Fot. Straż Miejska w Warszawie
Jak informuje Ministerstwo Przedsiębiorczości, opracowano projekt zmian obecnych przepisów, które ograniczy nielegalne spalanie olejów zużytych. Planowane zmiany to wprowadzenie zachęt do oddawania zużytego oleju smarowego do punktów jego odbioru oraz wprowadzenie nowych wytycznych i obowiązków dla działania podmiotów zajmujących się odzyskiem i regeneracją olejami utworzenie ogólnokrajowego systemu zbiórki olejów zużytych.
Przyczyni się to bezpośrednio do zwiększenia poziomu odzysku olejów zużytych, a tym samym zlikwiduje zjawisko szkodliwego spalania. Podstawowym mechanizmem stymulującym racjonalne i bezpieczne dla środowiska gospodarowanie tymi substancjami ma być wprowadzenie kaucji depozytowej, która stworzy efektywną zachętę do przekazywania olejów zużytych do uprawnionych podmiotów.
Czytaj także:
Warsztaty ogrzewane olejem silnikowym. Historie z Warszawy
Wpływ na środowisko
Problem spalania zużytych olejów smarowych w celu ogrzewania budynków jest niestety znaczącym zjawiskiem i jest jednym z czynników, który przyczynia się do złej jakości powietrza w Polsce oraz chorób tym spowodowanych. Szkodliwe działanie zanieczyszczeń powietrza na zdrowie i życie człowieka, zyskało już empiryczne potwierdzenie. Wg raportów Światowej Organizacji Zdrowia oraz Europejskiej Agencji Środowiska, zanieczyszczenie powietrza w Polsce w znacznym stopniu przyczynia się do ok. 45 000 przedwczesnych zgonów wywołanych przeważnie przez choroby układu krążenia oraz układu oddechowego. To wielokrotnie więcej niż liczba zgonów w wypadkach komunikacyjnych.
Według raportu opublikowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w 2018 r., szacuje że ok. 19 000 przedwczesnych zgonów wywołanych jest przez zanieczyszczenia emitowane w wyniku tzw. niskiej emisji, tj. ogrzewania niskiej jakości paliwami lub odpadami domów mieszkalnych, małych zakładów itp. Potwierdza to także opublikowana w ostatnim czasie przez NFZ „Analiza przyczyn wzrostu liczby zgonów w Polsce w 2017 r.”, zgodnie z którą za znaczny wzrost zgonów w styczniu 2017 r. w stosunku do stycznia 2016 r. (aż o 23%) odpowiedzialność ponosi znaczne pogorszenie jakości powietrza oraz wzrost stężeń pyłów zawieszonych w powietrzu niekorzystnie wpływających na układ krążeniowo-oddechowego osób szczególnie podatnych.
Pomimo przepisów, zgodnie z którymi oleje zużyte powinny być poddawane regeneracji, rocznie spalanych jest ich kilkadziesiąt tysięcy ton - w nieprzystosowanych do tego instalacjach olejowych, powodując emisję wielu silnie toksycznych substancji - mających wielokrotnie bardziej agresywny charakter, niż powszechnie stosowane paliwa (ich wysokie stężenia w silny sposób działają mutagennie oraz rakotwórczo).
Wpływ na budżet państwa
Według danych Ministerstwa Środowiska coroczna strata budżetu państwa szacowana jest na ok. 150 mln PLN, a powstająca wskutek braku zapłaty opłaty produktowej, VAT, CIT, może być wysoce niedoszacowana. Do tego należy doliczyć straty z tytułu nieodprowadzonej akcyzy z tytułu nielegalnego użycia olejów odpadowych jako paliw opałowych, czyli wpływy z akcyzy nawet na poziomie ok. 182,2 mln PLN. Według obecnych wysoce nieprecyzyjnych, danych Według danych o wielkości rynku smarów, ich zbiórki i zagospodarowania oraz wielkości ich zbiórki i sposobu zagospodarowania, szara strefa na tych rynkach szacowana a jest na kilkaset milionów złotych strat budżetowych z tytułu wszystkich należności publicznoprawnych w skali roku. Do tego należy dodać straty finansowe wynikające z zaburzenia konkurencji, a co za tym idzie spadku legalnej sprzedaży olejów smarowych przez uczciwych przedsiębiorców, którzy nie mogą konkurować z tanią konkurencją unikającą bezprawnie zapłaty danin publicznych i podatków.
Pomimo przepisów, zgodnie z którymi oleje zużyte powinny być poddawane regeneracji, rocznie spalanych jest ich kilkadziesiąt tysięcy ton - w nieprzystosowanych do tego instalacjach, powodując emisję wielu silnie toksycznych substancji - mających wielokrotnie bardziej agresywny charakter, niż powszechnie stosowane paliwa (ich wysokie stężenia w silny sposób działają mutagennie oraz rakotwórczo).
Komentarze (7)