Silkolene Pro Chain
Serwisowe środki smarne i płyny eksploatacyjne stosowane w motocyklach to bardzo szeroka grupa produktów. Na różnorodność preparatów wpływ mają poziom zaawansowania technologicznego jednośladów, ich dość skomplikowana konstrukcja, wysokie parametry i wymagania. Tę różnorodność wymuszają także odmienne warunki eksploatacji poszczególnych typów motocykli.
Ogromna większość motocykli ma łańcuch napędowy, który wymaga częstego smarowania, by zmniejszyć tarcie i zabezpieczyć elementy układu przed korozją. Smarowanie łańcucha nie jest skomplikowaną operacją. Powinno być przeprowadzone co każde 300-500 km, zależnie od warunków eksploatacji. Przed nasmarowaniem łańcuch musi zostać oczyszczony, do czego służą specjalne środki (np. Silkolene Brake & Chain Cleaner) i szczotki. Smary łańcuchowe, zależnie od użytej bazy olejowej, możemy podzielić na półsyntetyczne (Silkolene Chain Lube), syntetyczne (np. Silkolene Pro Chain), a także wzmocnione PTFE (np. Silkolene Titanium Dry Lube). Praktyczna wskazówka – po smarowaniu nadmiar smaru należy zdjąć z łańcucha szmatką i odczekać co najmniej 15-30 minut (najlepiej czyszczenie i smarowanie wykonać po powrocie z trasy).
Smary i płyny chłodzące – zadbaj o parametry i bezpieczeństwo
Bardzo ważne funkcje pełni w motocyklu smar, zabezpieczający łożysko główki ramy i łożyska kół. Motocykle, szczególnie terenowe czy np. quady, są narażone na kurz, błoto i wodę. Silkolene Pro RG2 to wielofunkcyjny, syntetyczny smar o wysokiej temperaturze kroplenia, charakteryzujący się dużą odpornością na wysokie temperatury i wodę. Gwarantuje odporność na wymywanie i doskonałe zabezpieczenie przed korozją, co czyni go idealnym środkiem smarnym do wykorzystania podczas rajdów. Dla mechaników istotne może być to, że jest łatwy w aplikacji.
Do materiałów eksploatacyjnych zaliczamy także płyny do układów chłodzenia. Mogą to być zwykłe, podobne do stosowanych w samochodach płyny lub oparte na technologii OAT (Organic Acid Technology), do bardziej wymagających motocykli (jak np. Silkolene Mag Cool). OAT to technologia dodatków opartych na kwasach organicznych. Tego typu płyny chłodzące posiadają dłuższą trwałość i mogą być stosowane w silnikach zbudowanych ze stopów magnezu czy aluminium, ale również w konstrukcjach wykonanych z standardowych materiałów. Technologia bezkrzemianowa OAT lepiej przejmuje ciepło ze silnika, ponieważ na ściankach chłodnicy czy silnika wytwarza cieńszą warstewkę antykorozyjną.
W motocyklach użytkowanych na torach wyścigowych unika się płynów chłodzących zawierających glikol, dlatego najczęstszym zamiennikiem jest woda. Warto wtedy dodać inhibitor korozji, który zabezpieczy wnętrze silnika i chłodnicę (dodatek 3-5% Silkolene Pro CCA Ultra).
Dużą zaletą płynów stosowanych w zawieszeniach motocyklowych jest możliwość uzyskania stabilnych parametrów pracy przedniego widelca i amortyzatorów tylnych, nawet po dłuższym przebiegu lub przy intensywnej pracy w warunkach terenowych. Podczas pracy zawieszenia olej w amortyzatorze nagrzewa się i spada jego lepkość. Spadek lepkości powoduje, że zawieszenie jest coraz bardziej miękkie, a w skrajnych przypadkach pojawia się zjawisko zanikania tłumienia. Zmiana parametrów pracy zawieszenia nie jest korzystna dla kierującego motocyklem, więc dąży się do jak najmniejszej podatności płynu amortyzatorowego na wzrost temperatury. Świadczy o tym wysoki wskaźnik lepkości (im wyższy wskaźnik lepkości, tym mniej spada lepkość przy rozgrzewaniu się oleju). Silkolene RSF (Racing Suspension Fluid), płyny do zawieszeń motocyklowych, wyróżniają się bardzo wysokimi wskaźnikami lepkości.
Podczas doboru płynów do zawieszeń najlepiej stosować klasyfikację ISO, opisującą lepkość w temp. 40°C, ponieważ charakter ich pracy jest zbliżony do olejów hydraulicznych. Jest ona wykorzystywana przez coraz większą liczbę producentów przednich widelców i amortyzatorów tylnych oraz płynów do nich. Użytkownicy, dopasowując parametry zawieszenia do stylu jazdy, mogą zmienić lepkość o jedną klasę. Silkolene RSF daje możliwość precyzyjnego dopasowania zawieszenia i zachowania parametrów w każdych warunkach eksploatacji (od jazdy terenowej, po wyczynową na torze wyścigowym). Oleje RSF można ze sobą mieszać, by uzyskać oczekiwaną lepkość, jest to więc doskonały produkt dla zaawansowanych mechaników, specjalistów od tuningu. Poza skutecznym tłumieniem płyny do widelców przednich mają zmniejszać tarcie pomiędzy tulejkami i rurami widelca, a także zabezpieczać wszystkie elementy przed korozją. Widelec przedniego zawieszenia przenosi obciążenia osiowe i poprzeczne, stąd różnica pomiędzy zwykłymi płynami amortyzatorowymi a płynami przeznaczonymi do widelców przednich, polegająca na zawartości dodatków zmniejszających tarcie. Silkolene RSF zawierają modyfikatory tarcia, skutecznie zmniejszające tarcie i zużywanie ścierne elementów zawieszenia.
Nowoczesna chemia motocyklowa to także środki ochrony powierzchni lakierowanych. Motocykliści to pasjonaci dbający o swoje maszyny, ważne jest dla nich idealne działanie silnika i wszystkich mechanizmów, ale także wygląd motocykla. Do zabezpieczenia powierzchni lakierowanych Fuchs poleca Silkolene Pro-Prep – wysokiej jakości środek do zabezpieczania twardych powierzchni, przeznaczony do motocykli i samochodów sportowych. Produkt ten przywraca kolor elementom plastikowym i powierzchniom lakierowanym, co ułatwia mycie pokrytych nim elementów. Ponadto hamuje przywieranie zanieczyszczeń (zawiera silikon, pozostawia ochronną warstewkę), co bardzo często jest wykorzystywane przez zawodników motocrossowych, którzy stosują Silkolene Pro Prep na błotniki. Daje on unikalne wrażenie nowości oraz zapewnia płynne działanie ruchomych elementów plastikowych.
O płynach hamulcowych bardzo często zapominamy, a przecież mają one kluczowy wpływ na bezpieczeństwo. Dobór produktu nie jest skomplikowany, ponieważ specyfikacji klasyfikujących płyny hamulcowe jest zaledwie kilka. Ważne są precyzja przy wymianie i odpowiednie odpowietrzenie układu.
Olej silnikowy – na co zwrócić uwagę?
Podstawowym środkiem smarnym w każdym pojeździe jest olej silnikowy. Jego odpowiedni dobór powinien być oparty na specyfikacji jakościowej, np. API, oraz klasyfikacji lepkościowej (SAE). Zalecenia producenta pojazdu znajdziemy w instrukcji obsługi, ale pamiętajmy, że określa on minimalne wymagania, a nie przeszkadza stosowaniu produktu wyższej jakości. Przy jego doborze można skorzystać z wyszukiwarek internetowych. Dobierając olej do motocykla, warto zastosować nowoczesne produkty Fuchs Silkolene oparte na XP Technology (eXtreme Performance). Na tej technologii opiera się seria produktów Silkolene Pro 4 XP i Silkolene Comp 4 XP, zapewniających szereg korzyści, takich jak wzrost mocy, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, a przede wszystkim redukcję zużycia ściernego współpracujących elementów. Zostało to osiągnięte poprzez zmniejszenie tarcia współpracujących elementów. Zredukowano tarcie, a mimo to oleje te spełniają normę JASO MA2 i uzyskały potwierdzający to certyfikat. Zoptymalizowano wykluczające się właściwości, czyli wystarczająco wysokie tarcie dla poprawnego działania mokrego sprzęgła i jednocześnie redukcja tarcia i strat mocy. Parametry i własności tego oleju zostały potwierdzone podczas badań na hamowni, po testach silniki zostały rozmontowane i zaobserwowano mniejsze zużycie ścierne elementów (np. gładzi cylindra, dźwigienek zaworowych) niż w silnikach smarowanych innymi olejami klasy premium. Dowodzi tego także redukcji tarcia pomiędzy elementami.
Większość motocykli ma układ smarowania silnika połączony ze skrzynią biegów i tak zwane „mokre sprzęgło”. Są także jednoślady z odrębnie smarowaną skrzynią biegów. W tego typu skrzyniach powinno się stosować specjalne oleje przekładniowe zgodne z zaleceniami producenta pojazdu (odpowiednia klasa lepkości SAE i jakości API). Silkolene posiada w ofercie szereg olejów przekładniowych do różnych zastosowań, wobec czego praktycznie do każdego pojazdu może zostać dobrany odpowiedni produkt.
Bogdan Ptak, Fuchs Oil Corporation
Komentarze (0)