Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  09.09.2019, ~ Administrator   

Czy producenci aut mają rację w sprawie wymiany oleju?

Wymiana oleju silnikowego to temat, który wciąż budzi wiele emocji. Z jednej strony zaawansowanie technologiczne współczesnych środków smarnych obiektywnie przedłuża ich zdolność do zachowania swoich właściwości. Z drugiej strony wszystko ma swoje granice. Gdzie one leżą i jak decyzja o skróceniu lub wydłużeniu interwału wymiany oleju wpływa na nasz silnik? Oddajemy głos ekspertom firmy TOTAL.

Olej składa się z bazy olejowej, która wyznacza jego rodzaj oraz dodatków uszlachetniających, pozwalających kształtować określone parametry. Dzielimy go na trzy rodzaje: syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralny, z czego najbardziej pożądany jest tzw. „full syntetyk”. To właściwie jedyny słuszny olej, jakiego możemy używać we współczesnej motoryzacji i który jest w stanie spełnić wymagania tzw. „Long Life”. Producenci samochodów zmienili swoje podejście do tematu oleju silnikowego i dzisiaj nikogo już nie dziwią zalecenia, by przyjeżdżać do serwisu co dwa lata lub 40 000 km. Ma to swoje dobre i złe strony, ale czy olej ma taką samą jakość przez cały okres eksploatacji od wymiany do wymiany?

W dzisiejszych czasach silniki pracują w wysokich temperaturach i przy dużych ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i wpływa negatywnie na strukturę molekularną, co prowadzi do zwiększenia oporów, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Olej traci swoje właściwości także w wyniku kontaktu z innymi metalami wewnątrz silnika oraz przenikania do niego pewnych ilości paliwa. Kryterium wymiany oleju stanowi określona liczba kilometrów albo czas, w zależności, co nastąpi wcześniej. Chociaż większość instrukcji obsługi pojazdów zaleca tę procedurę w rozsądnych granicach, jest szereg czynników, jakie powinniśmy uwzględnić, by podjąć decyzję o wymianie oleju we właściwym momencie – tłumaczy Andrzej Husiatyński.

Oprócz zaleceń producentów interwał wymiany oleju zależy od dwóch aspektów – stylu jazdy kierowcy oraz warunków eksploatacji. Jeśli ktoś jeździ tylko po mieście, pokonując niewielkie odległości, podczas których silnik nie ma możliwości odpowiedniego rozgrzania się, to są to trudne warunki pracy dla każdego oleju. W takim przypadku bezwzględnie powinniśmy wymienić go wcześniej. Analogicznie, jeśli ktoś jeździ przeważnie po trasach, bez nadmiernego obciążania samochodu i w sytuacji, gdzie silnik ma szansę na rozgrzanie - możemy tę decyzję nieco odłożyć w czasie.

Dużo zależy także od stylu jazdy kierowcy

Agresywna jazda spowoduje, że olej szybciej wytraci pożądane parametry jakościowe i lepkościowe. Wtedy nie zapewni on odpowiedniego smarowania i chłodzenia jednostki, co może przyczynić się do przedwczesnej awarii silnika. Terminowej wymiany oleju należy przestrzegać przede wszystkim w autach o dużej mocy, w których silniki pasowane są z nieco większymi tolerancjami.

W najnowszych samochodach sportowych producenci nie bez przyczyny zalecają, by wymienić olej np. po upływie pierwszych 2000 km, a następnie normalnie, w zależności od potrzeb. Nie chodzi tu nawet o przyspieszone starzenie oleju, a bardziej o opiłki metalu, jakie towarzyszą docieraniu każdego silnika. Jest ich nieporównywalnie mniej względem technologii materiałowej stosowanej jeszcze 30 lat temu, ale nie jest tak, że nie ma ich w ogóle! Są one bardzo szkodliwe dla każdego silnika, gdyż w dłuższej perspektywie czasu mogą spowodować jego zatarcie. Poza tym producent przewidział, że tego typu samochodem raczej nikt nie będzie jeździł spokojnie i trudne warunki eksploatacji dla oleju można w zasadzie uznać za pewnik – mówi Andrzej Husiatyński.

O ile w większości przypadków instrukcje samochodu wyznaczają rozsądne granice wymiany oleju silnikowego są sytuacje, gdy warto patrzeć na nie z dystansem. Eksperci podkreślają, że należy brać pod uwagę więcej czynników niż tylko to, co napisze producent i fakt, że niebagatelny wpływ na starzenie oleju ma zarówno nasz styl jazdy, jak też warunki eksploatacji. Oprócz terminowej wymiany oleju, bardzo ważna jest jego jakość. Ma ona bezpośredni wpływ na żywotność każdej jednostki napędowej, ale również pozostałych elementów np. turbosprężarki.

Przykładem środków smarnych najwyższej jakości są oleje Total z technologią ART (Age Resistance Technology). To zaawansowana, bardzo nowoczesna formuła zapewniająca doskonałe właściwości przeciwutleniające i przeciwzużyciowe oleju silnikowego. Zapewnia doskonałą ochronę przed tworzeniem się szlamu, osadów i zużyciem silnika, co ma kluczowe znaczenie dla wydłużenia jego bezawaryjnej pracy. Mając świadomość tych zjawisk, warto sięgać po produkty najwyższej jakości – podsumowuje Andrzej Husiatyński.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 45

  • 9
    ZADOWOLONY
  • 7
    ZASKOCZONY
  • 7
    POINFORMOWANY
  • 7
    OBOJĘTNY
  • 5
    SMUTNY
  • 6
    WKURZONY
  • 4
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Lecht 3 8 miesięcy temuocena: 100%  Zalecane przez producentów długie okresy wymiany to wojna między producentami na to które auto jest tańsze w eksploatacji ! Klient według tej filozofii ma szybko zniszczyć silnik i kupić mnóstwo części zamiennych do naprawy. To się opłaca producentom aut, ale nie ich użytkownikom. Zgadzam się że częstotliwość wymiany zależy od natężenia eksploatacji, stylu jazdy i jakości oleju. Proszę zwrócić uwagę że Audi i VW wycofało się z systemu Longlife ! Uważam że jeśli chce się dbać o silnik to wymiana oleju powinna nastąpić w granicach 10 do 15 tyś. km i ani metra więcej. Rozbieramy silniki i widać gwałtowną degradację jeśli klient wymienia olej co 20 lub więcej tyś. km. Poza tym również zużycie oleju wzrasta z czasem i przebiegiem auta na danym oleju. Zazwyczaj po przebiegu 10 tyś. km zużycie oleju gwałtownie wzrasta. :)
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ artmot 2 ponad rok temu Tak i nie … zużycie oleju zależne jest od sposobu eksploatacji samochodu.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Forte 1 ponad rok temuocena: 100%  Przepraszam ale artykuł prawie o niczym. Autor nie chce powiedzieć jasno, że olej powinien być wymieniany max co 15 tys km. Niektórzy twierdza że nawet co 10 tys km a jeszcze niektórzy dodatkowo zalecają oczyszczenie silnika , przed wlaniem nowego oleju. Zalecenia do wymiany co 30-40 tys km to typowy marketing , żeby wykazać klientowi, że eksploatacja auta nie będzie kosztowna. Wszystko na zasadzie, jak w polskiej polityce. Nachapać się przez 4 lata a potem niech inni się martwią. I tak po 3 latach, następny właściciel takiego auta, będzie często odwiedzał serwis, a producent zaciera ręce. Panie i Panowie włączmy myślenie, to nie boli.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony