ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

6 dni temu  09.09.2019, ~ Administrator   

Czy producenci aut mają rację w sprawie wymiany oleju?
Strona 1 z 2

Wymiana oleju silnikowego to temat, który wciąż budzi wiele emocji. Z jednej strony zaawansowanie technologiczne współczesnych środków smarnych obiektywnie przedłuża ich zdolność do zachowania swoich właściwości. Z drugiej strony wszystko ma swoje granice. Gdzie one leżą i jak decyzja o skróceniu lub wydłużeniu interwału wymiany oleju wpływa na nasz silnik? Oddajemy głos ekspertom firmy TOTAL.

Olej składa się z bazy olejowej, która wyznacza jego rodzaj oraz dodatków uszlachetniających, pozwalających kształtować określone parametry. Dzielimy go na trzy rodzaje: syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralny, z czego najbardziej pożądany jest tzw. „full syntetyk”. To właściwie jedyny słuszny olej, jakiego możemy używać we współczesnej motoryzacji i który jest w stanie spełnić wymagania tzw. „Long Life”. Producenci samochodów zmienili swoje podejście do tematu oleju silnikowego i dzisiaj nikogo już nie dziwią zalecenia, by przyjeżdżać do serwisu co dwa lata lub 40 000 km. Ma to swoje dobre i złe strony, ale czy olej ma taką samą jakość przez cały okres eksploatacji od wymiany do wymiany?

W dzisiejszych czasach silniki pracują w wysokich temperaturach i przy dużych ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i wpływa negatywnie na strukturę molekularną, co prowadzi do zwiększenia oporów, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Olej traci swoje właściwości także w wyniku kontaktu z innymi metalami wewnątrz silnika oraz przenikania do niego pewnych ilości paliwa. Kryterium wymiany oleju stanowi określona liczba kilometrów albo czas, w zależności, co nastąpi wcześniej. Chociaż większość instrukcji obsługi pojazdów zaleca tę procedurę w rozsądnych granicach, jest szereg czynników, jakie powinniśmy uwzględnić, by podjąć decyzję o wymianie oleju we właściwym momencie – tłumaczy Andrzej Husiatyński.

Oprócz zaleceń producentów interwał wymiany oleju zależy od dwóch aspektów – stylu jazdy kierowcy oraz warunków eksploatacji. Jeśli ktoś jeździ tylko po mieście, pokonując niewielkie odległości, podczas których silnik nie ma możliwości odpowiedniego rozgrzania się, to są to trudne warunki pracy dla każdego oleju. W takim przypadku bezwzględnie powinniśmy wymienić go wcześniej. Analogicznie, jeśli ktoś jeździ przeważnie po trasach, bez nadmiernego obciążania samochodu i w sytuacji, gdzie silnik ma szansę na rozgrzanie - możemy tę decyzję nieco odłożyć w czasie.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 9

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 3
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 3
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Forte 1 3 dni temu Przepraszam ale artykuł prawie o niczym. Autor nie chce powiedzieć jasno, że olej powinien być wymieniany max co 15 tys km. Niektórzy twierdza że nawet co 10 tys km a jeszcze niektórzy dodatkowo zalecają oczyszczenie silnika , przed wlaniem nowego oleju. Zalecenia do wymiany co 30-40 tys km to typowy marketing , żeby wykazać klientowi, że eksploatacja auta nie będzie kosztowna. Wszystko na zasadzie, jak w polskiej polityce. Nachapać się przez 4 lata a potem niech inni się martwią. I tak po 3 latach, następny właściciel takiego auta, będzie często odwiedzał serwis, a producent zaciera ręce. Panie i Panowie włączmy myślenie, to nie boli.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony