Każdego roku zanieczyszczenie powietrza przyczynia się na terenie Unii Europejskiej do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów i szkód w środowisku naturalnym na około 330–940 mld euro rocznie. Już w 2010 roku European Comission Impact Assessment on Clean Air Policy Package ostrzegała, że zanieczyszczenia powietrza spowodowały w Polsce ponad 44 tys. przedwczesnych zgonów. Transport drogowy odpowiada za emisję 40 proc. NOx w Europie, a około 80 proc. tych emisji pochodzi z samochodów z silnikiem Diesla.
Osiągnięcie w 2021 roku założonego przez Parlament Europejski poziomu pozwoli na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 50 mln ton. Jakie będą normy emisji CO2 w trzeciej dekadzie dwutysięcznego roku? Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodowych przyznaje, że obecnie nie zostały jeszcze określone ostateczne wartości, ale przyjmuje się, że w latach 2021 – 2030 powinna nastąpić redukcja emisji o 20 proc.
Prezes Dieter Zetsche dodaje, że po 2020 roku wiele opłacalnych technologii stosowanych w silnikach napędzanych benzyną lub olejem napędowym zostanie już wykorzystanych, umożliwiając osiągnięcie norm CO2 na rok 2021. Dalsze redukcje CO2 będą możliwe już tylko dzięki wzrostowi sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym, wodorowym oraz elektrycznym.
Komentarze (2)