Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  04.10.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Dlaczego do silników z filtrami DPF i GPF potrzebne są  specjalne oleje?

Regularnie zaostrza się prawodawstwo dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa. Producenci samochodów redukują emisję szkodliwych związków, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w zakresie układów napędowych i zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Filtr cząstek stałych silników wysokoprężnych (DPF) i benzynowych (GPF) to jeden z kilku elementów systemu oczyszczania spalin. Nie można obecnie nabyć nowego pojazdu bez tych systemów.

Filtry DPF i GPF zapewniają znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń zawartych w gazach wylotowych. Filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filters) zbierają sadzę, która powstaje podczas spalania oleju napędowego w silniku pojazdu i uniemożliwiają przedostawanie się cząstek stałych do atmosfery. Filtry cząstek stałych do silników benzynowych GPF (Gasoline Particulate Filters) opracowano w celu kontroli emisji stałych produktów spalania benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (GDI) i silnikach z turbodoładowaniem (TGDI).

Filtry DPF i GPF pełnią w układzie oczyszczania spalin identyczne funkcje. Oczyszczają gazy spalinowe z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy, na której zaadsorbowane są inne substancje pochodzące ze spalania niewielkiej ilości oleju przy normalnej pracy silnika. Powoduje to przedostanie się dodatków uszlachetniających zawartych w oleju do spalin. Fosfor, siarka i popiół siarczanowy, a także wapń i cynk zawarte w olejach osiadają na filtrach cząstek stałych. Substancje te po spaleniu węgla zawartego w cząstkach stałych tworzą popiół, który akumuluje się w filtrze cząstek stałych. Z tego powodu z czasem stopień zapełnienia filtra nieodwracalnie rośnie, zmniejszając efektywność procesów jego regeneracji.

Oleje niskopopiołowe 

W przeciwieństwie do filtrów DPF filtry GPF rzadko wymagają aktywnej regeneracji. Spaliny z silników benzynowych osiągają wyższą temperaturę w porównaniu ze spalinami diesla, więc sadza jest stale spalana. Używanie oleju silnikowego o zbyt wysokim poziomie popiołu siarczanowego, fosforu i siarki  ma szkodliwy wpływ na filtry DPF i GPF, powierzchnie katalityczne, katalizatory TWC. Wysoki poziom popiołu siarczanowego powoduje nieodwracalne zablokowanie filtra. Wysoki poziom fosforu i siarki uniemożliwiają interakcję między gazami spalinowymi, a katalizatorem. 

Stosowanie niewłaściwych olejów silnikowych i nieprzestrzeganie zaleceń serwisowych przyczyniają się do skrócenia żywotności systemu oczyszczania spalin. Może to skutkować koniecznością wymiany jego poszczególnych elementów.

Należy pamiętać, że za idealną pracę urządzeń do obróbki spalin odpowiada m.in. dobrze dobrany olej silnikowy. Bardzo ważne jest stosowanie do silników z filtrem DPF lub GPF niskopopiołowego oleju silnikowego. Takie oleje wyróżniają się ograniczoną zawartością siarki, fosforu i popiołów siarczanowych (SAPS).

Oleje przeznaczone do silników z filtrem cząstek stałych obejmuje klasyfikacja jakościowa ACEA (Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów), która wyróżnia klasy: ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4, ACEA C5. Olej silnikowe w klasie C1, C4 odznaczają się bardzo niską zawartością pierwiastków tworzących popioły (SAPS), a oleje w klasie C2, C3, C5 – średnią zawartością. W tym roku ACEA zaktualizowało specyfikacje olejów silnikowych: usunięto kategorię C1 i utworzono kategorię C6 z dodatkowym testem LSPI (Low Speed Pre Ignition).

Oleje PLATINUM Max Expert

Wybór oleju silnikowego z linii PLATINUM Max Expert to gwarancja odpowiedniej ochrony i długiej żywotności silnika i filtrów cząsteczek stałych. Dzięki zastosowaniu unikalnych receptur typu low SAPS, mid SAPS (obniżona zawartość popiołu siarczanowego, siarki i fosforu) olej ma doskonale parametry i zapewnia minimalne ryzyko zużycia zaworów, lepszą kontrolę osadów, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju oraz wydłużone przebiegi między wymianami. 

Oleje silnikowe z linii PLATINUM Max Expert uwzględniają wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej. Mają wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną i przyczyniają się do redukcji osadów cząstek stałych na filtrach. Gwarantują ochronę katalizatora w układzie wydechowym, co skutkuje redukcją zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. 

Stosując odpowiednio dobrany olej silnikowy, unikniemy kosztownych napraw jednostki napędowej. Aby dobrać odpowiedni poziom jakości oleju silnikowego do danego modelu samochodu należy zapoznać się z instrukcja obsługi pojazdu. Wyszukiwarka „Dobierz olej” dostępna na stronie https://www.orlenoil.pl/dobierzolej , zarekomenduje odpowiedni olej silnikowy na podstawie wprowadzonych danych np. marki auta, roku produkcji, rodzaju silnika itp.

Karolina Pantera
Dział Badań i Rozwoju ORLEN OIL

Komentarze (2)

dodaj komentarz
  • ~ Waldemar 2 ponad rok temu Siemk... Ja staram się zawsze lać olej sugerowany przez producenta samochodu. Bo tylko tak można uniknąć nadmiernego zużycia podzespołów silnika a także oszczędzam na paliwie. Mimo to także dolewam 2T olej do diesla o wtryski lepoej chodzą i AGR oraz kolektor ssący sie nie zapycha. Paliwo w kraju mamy marne. Na niemieckim paliwie zawsze mniej pali. W211 220 cdi
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Ziutek 1 ponad rok temu Większość flot i większość aso leje co popadnie, nie patrzy na głupkowate zalecenia producentów, samochody przejeżdżają setki tysięcy kilometrów bez problemów z filtrami. Ba, znam dużo osób co dolewają regularnie oleju 2T do paliwa i też problemów z zapychaniem filtrów nie ma.... a układy paliwowe są w lepszym stanie bo paliwo mamy tragiczne.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony